Rychlost, cena a pohodlí. Tři důležité faktory, které rozhodují o tom, jaký druh dopravy si pro svou cestu člověk zvolí. S novým jízdním řádem, který začne platit 15. prosince, se České dráhy snaží zlepšit dva z nich - rychlost a pohodlí.
Na kolejích se budou více objevovat velmi komfortní jednotky RegioPanter a z Plzně do Budějovic a dále do Brna nasadí dráhy do provozu modernizované vozy. Dobrou zprávou je také zrychlení některých spojů. Týká se to především rychlíků z Prahy do Českých Budějovic.
Jízdní řád v Jihočeském krajiVybrané změny platné od 15. prosince. ČD Číčenice - Týn n. Vltavou vlaky na této trase nepojedou. České Budějovice - Černý Kříž v zimní sezoně budou jezdit víkendové vlaky na Stožecko. Rybník - Lipno nad Vltavou: vlak Yetti - držitelé jízdenek mají slevu 30 % na skipas v Lipně. České Budějovice - Summerau: zrychlení přímých vlaků a zajištění přípojů do Prahy a zpět. Č. Budějovice - Gmünd: bude jezdit přímý školní vlak do Gmündu s příjezdem v 7:35. Strakonice - Volary: vlak Yetti - držitelé jízdenek mají slevu 30 % na skipas na Kubově Huti. |
"Bude to ze současných 2 hodin a 40 minut na 2 hodiny 28 minut," upřesnila mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.
Přesto budou vlaky i nadále s časem zaostávat za většinou autobusových spojů. Ty totiž garantují na stejné trase dobu jízdy 2 hodiny 15 minut, což je stále takřka o čtvrt hodiny méně.
Rychlíky budou s autobusy prohrávat ještě minimálně rok. Rychlejší by pak měly být po dokončení modernizace železničního koridoru.
"V roce 2016 by měla cesta vlakem z Prahy do Českých Budějovic trvat 90 minut,“ uvedl před časem generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiří Kolář. Dnes už je jasné, že se termín splnit nepodaří. Na úsecích Sudoměřice - Votice a Nemanice - Ševětín se totiž bude pracovat ještě v letech 2017, respektive 2018.
Rychleji do Rakouska
Ve směru do Rakouska na rychlících Praha - Linec přes Summerau pak budou nasazeny komfortnější vozy s klimatizací, elektrickými zásuvkami či vůz pro vozíčkáře. Spojení obou měst se navíc zrychlí o osmnáct minut ve směru z Prahy a o osm minut z Lince.
Více modernizovaných vozů má jezdit také na vnitrostátních rychlících. S novým jízdním řádem budou také nasazeny všechny čtyři moderní jednotky RegioPanter. Pro trasu Strakonice - České Budějovice - České Velenice to znamená, že pojedou na velké většině spojů. Do Velenic v 97 % jízd, do Strakonic v 70 %.
"Týnka" už jezdit nebude
Naopak na trase Číčenice - Týn nad Vltavou už vlaky od půlky prosince jezdit nebudou. Jikord, krajský organizátor dopravy, už je totiž neobjednal. Cestovalo v nich velmi málo lidí.
"Na trati s osmi zastávkami jezdí v pracovní dny osm párů vlaků a ve dnech pracovního klidu pět. V soupravě sedí průměrně 13 až 16 lidí, přičemž někdy je to jen šest až osm," konstatoval ředitel Jikordu Jiří Borovka.
Denně vypraví České dráhy v Jihočeském kraji v průměru 351 vlaků. Na trase Číčenice - Týn nad Vltavou se však budou muset cestující spolehnout na autobusy.
Jikord kvůli zrušení vlakového spoje jednal i se starosty dotčených obcí. Zastupitelstvo Týna v říjnu se změnou nesouhlasilo, rozhodující však byl pohled na financování.
"Dráhy vykazují roční náklady na provoz osobních vlaků v úseku Číčenice - Týn více než devět milionů korun. Tržby přitom dosahují pouhých 400 tisíc, tedy 4,4 procenta, což je nejnižší podíl tržeb na železničních tratích v kraji," zdůraznil Borovka. Změnou včetně posílení autobusové dopravy na trase se podaří uspořit 3,7 milionu korun.
Spoj z Krumlova nenavazuje
S novým jízdním řádem mají problém ještě cestující ranním spojem z Krumlova do Budějovic. Nově dorazí v 6:58, což je o minutu dříve, jenže rychlík do Prahy odjede už v 6:57, takže ho nemohou stihnout. Zatím má odjezd v 7:04.
České dráhy chtějí spoj navázat, ale znamenalo by to zásah do jízdního řádu dalších linek, aby mohl vlak z Krumlova dorazit už v 6:52. "O problému budeme dále jednat," slíbila mluvčí Pistoriusová.