Kdo obsadí jihočeské koleje příštích 15 let? Dopravci soutěží o miliardy

  9:04aktualizováno  9:04
Klimatizované soupravy s připojením k internetu a modernější vlaky mají v příštích letech stále častěji jezdit na jihočeských kolejích. Jihočeský kraj začíná hledat nového dopravce, který nadcházejících 15 let obslouží osm elektrifikovaných železničních tratí. Doposud na nich zajišťují služby České dráhy.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Provoz na železnici v jižních Čechách se tak může celkově proměnit. Kraj totiž už od konce dubna hledá nového dopravce také pro vybrané motorové tratě. A od konce loňského roku navíc provozuje takzvané pošumavské lokálky společnost GW Train Regio.

Jaké tratě kraj soutěží

Elektrifikované

ČB – Horažďovice předměstí
Protivín – Písek
Rybník – Lipno n. Vlt.
ČB – Horní Dvořiště
ČB – Č. Velenice
Ražice – Písek
ČB – Tábor
Veselí n. L. – Žirovnice
Veselí n. L. – Č. Velenice (bude elektrifikovaná do roku 2025)

Motorové

Číčenice – Horažďovice předměstí
Písek město – Protivín
Nepomuk – Blatná ‚
Březnice – Písek
Tábor – Ražice
Březnice – Strakonice
Tábor – Pacov

Ve hře jsou miliardy korun. „Objem zakázky na osm elektrifikovaných tratí přesahuje sedm miliard korun. Ročně to vychází na nějakých 470 milionů korun, za které se ročně ujede 3,6 milionu kilometrů,“ upřesnil krajský radní Antonín Krák, který má na starost veřejné zakázky.

Rada už vyhlášení tendru schválila, takže se v těchto dnech začne soutěžit a zájemci budou mít tři měsíce, aby se přihlásili.

Pokud nenastanou velké komplikace a s nimi zdržení, začne nová smlouva platit v prosinci 2019 s nástupem nových jízdních řádů.

„Na této věci jsme pracovali více než rok, příprava zadání je komplikovaná. Pro nás je důležité, abychom zajistili slušnou cenu, dostatečný komfort a aby vlaky byly i za patnáct let konkurenceschopné,“ uvedla jihočeská hejtmanka Ivana Stráská.

V podmínkách tak je, aby dopravce postupně garantoval klimatizované vozy, ale třeba i wi-fi připojení a další služby na všech spojích.

České dráhy mají zájem provoz obhájit

Více než sedmimiliardový tendr se týká například trati z Budějovic do Velenic, dále z Rybníka do Lipna nad Vltavou, ale i z Budějovic směrem na Plzeň a rovněž z krajského města na Tábor a k Benešovu.

„Do tohoto souboru už jsme zahrnuli i úsek Veselí nad Lužnicí – České Velenice, u kterého s elektrifikací počítáme do roku 2025,“ podotkl Ivan Študlar, dopravní konzultant společnosti Jikord, která koordinuje veřejnou dopravu v Jihočeském kraj.

České dráhy pro MF DNES potvrdily, že se přihlásí do všech tendrů. „Tedy i do těch v Jihočeském kraji. Pokud jde o soutěž z dubna na motorovou část, tam jsme si vyzvedli podklady a na základě požadavků kraje připravíme nabídku,“ sdělil Radek Joklík, mluvčí Českých drah.

Motorové tratě kraj soutěží třeba na Písecku, Strakonicku a Táborsku, lhůta pro podání nabídek je zde polovina července.

U elektrifikovaných tratí by měl vítězný dopravce postupně nasadit desítku moderních dvoudílných souprav. Pro představu jsou to například RegioPantery, které už České dráhy (ČD) na vybraných spojích provozují.

„V Jihočeském kraji máme čtyři dvouvozové jednotky RegioPanter, aktuálně jsou v pravidelném provozu tři,“ upřesnil na konci minulého týdne Joklík. Z tohoto pohledu tak mají ČD určitý náskok a musely by pořídit ještě šest souprav.

Pro motorovou část nejsou nároky tak vysoké a kraj nebude požadovat úplně nové vlaky. Vítěz pak bude jezdit například mezi Pískem a Protivínem, Táborem a Ražicemi či z Tábora do Horní Cerekve. Podle údajů z návrhu smlouvy, kterou má MF DNES k dispozici, najezdí dopravce na motorové trakci více než 1,9 milionu vlakových kilometrů ročně.

„Celkový objem zakázky je přes 3,6 miliardy korun,“ doplnil Študlar.

Pokud by měl Jihočeský kraj s tendry komplikace a soutěž by řešil například antimonopolní úřad, je připraven prodloužit mimořádně smlouvu s ČD, než by se zakázku podařilo úspěšně uzavřít. V případě soutěže o soubor „šumavských“ tratí právě takové problémy nastaly. V tomto případě se jednalo o zakázku rovněž na 15 let za 2,25 miliardy korun. GW Train Regio tak obsluhuje tratě Budějovice – Černý Kříž, Číčenice – Nové Údolí a Strakonice – Volary.

Autor:

Nejčtenější

Jágrova show. Čtyřmi góly vrátil Kladno do extraligy, Chomutov sestupuje

Jaromír Jágr slaví společně s kladenskými spoluhráči gól v síti Českých...

Pětileté čekání je u konce. Hokejové Kladno slaví v 10. kole baráže triumf v Českých Budějovicích 4:2 a s ním i návrat...

Chomutov v problémech, Jágr trefil Kladnu výhru. Pardubice také slaví

Jaromír Jágr se spoluhráči z Kladna slaví vítězství v baráži.

Kladno díky dvěma brankám Jaromíra Jágra porazilo v 7. kole baráže Chomutov 3:1 a odskočilo mu v tabulce o hokejovou...

Pardubice slaví udržení po divoké výhře, blízko extralize je i Kladno

Pardubičtí hokejisté (zleva: Petr Sýkora, Tomáš Rolinek, Brian Ihnacak) slaví...

Zachráněno! Hokejisté Pardubic si v 9. kole baráže o Tipsport extraligu zajistili účast v nejvyšší soutěži i pro příští...

Řidička MHD si podle lidí za jízdy lakovala nehty na nohou, volali policii

Ulicí E. Rošického jezdí v Českých Budějovicích jen linka 8. Oůvodně tam přitom...

Kuriózní případ zaznamenali policisté v Českých Budějovicích. Přivolali je cestující z trolejbusu s tím, že si řidička...

Lvy do zoo nedám, to se raději přestěhuji do ciziny, říká chovatelka

S chovem exotických šelem začala Iva Lapková Zelinová před osmi lety, kdy si...

Chovatelce šelem Ivě Lapkové Zelinové z Jindřichohradecka se před několika dny nepodařilo získat dodatečné povolení k...

Další z rubriky

V Táboře se politici hádají o centrum pro seniory za tři sta milionů

V Sezimově Ústí postavili za 86 milionů korun dům s pečovatelskou službou.

První odhad byl 170 milionů korun, pak mělo být centrum pro seniory v Táboře za 240 milionů. Jenže tolik mají podle...

VIDEO: V Písku natáhli lidé živý řetěz a stěhovali knížky do nové budovy

Lidé v Písku stěhovali knihy ze staré do nové knihovny.

Stovky lidí se dnes zapojili do stěhování knih do nové knihovny v Písku, která se slavnostně otevře 26. dubna....

Sedm cest na Kleť. Znáte všechny trasy, které vedou na jihočeskou horu?

Souhrn vybraných tras. Kterou jste se na Kleť už vydali vy?

Je to fenomén. Kleť. Říká se, že každý Budějovičák by měl na vrchol do výšky 1 084 metrů alespoň jednou za život...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz