Letos měli cestující v Českých Budějovicích přicházet k vlakům moderní budovou, která bude propojená s autobusovým nádražím. Tyto velkolepé plány za téměř pět miliard korun představila v roce 2008 společnost CB Station Development (více čtěte zde).
Místo toho novorenesanční budova, která před půl rokem oslavila 105 let života, dál chátrá a je ostudnou bránou do města. Roky připravovaná kompletní rekonstrukce se však přece jen posunula dál.
Do Českých Budějovic se před několika dny sjely skupiny architektů, kteří mají připravit kompletní plán obnovy historického nádraží. Zadávací dokumentaci od Českých drah v ruce sice ještě nemají, ale v nejbližší době by měla vítězná firma začít návrh zpracovávat.
Vlakové nádraží |
"V současné době je vypsané výběrové řízení na projektanta. V souvislosti s tím se uskutečnila prohlídka budovy s možnými uchazeči o vypracování projektové dokumentace," potvrdila Radka Pistoriusová, mluvčí Českých drah.
Zdůraznila, že záměr ještě budou projednávat s památkáři. Do té doby tak nelze upřesnit sumu, za kterou nádraží opraví. Podle odhadů to ale bude až několik stovek milionů korun.
České dráhy chystají nádraží modernizovat ve třech etapách. "Bude to střecha, fasáda a interiéry s vnitřními dispozicemi," vyjmenovala Pistoriusová.
Konkrétní termíny, kdy by mohly začít samotné stavební práce, nechtějí dráhy, ale i ostatní zainteresovaní upřesnit. Naposledy padl konec roku 2016. Reálnější je spíše rok 2018, budova by se tak dočkala obnovy po jubilejních sto deseti letech svého života.
Podle platných smluv mají hradit náklady rekonstrukce výpravní budovy České dráhy, posloužit jim k tomu mají příjmy z prodeje zbytných pozemků v lokalitě železniční stanice České Budějovice.
SŽDC má blíž k evropským dotacím
Důležitým hráčem v celém projektu však ještě může být Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). I nadále s ní dráhy jednají o převodu, respektive prodeji budovy. Modernizace by totiž pro SŽDC byla snadnější v tom smyslu, že může na podobné akce čerpat evropské dotace, na které dráhy nedosáhnou.
"Jsme na převod objektů připraveni. Dotace by mohla financování rekonstrukce usnadnit," konstatoval mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.
Nakloněn tomuto řešení byl dnes už bývalý ředitel Českých drah Dalibor Zelený. Akce s převody majetku se měla týkat třeba i podobně zchátralého nádraží v Karlových Varech. Jenže právě příliš časté změny na vedoucích postech zmíněných společností vedou k tomu, že se jednání protahují, a tím se odsouvají i samotné opravy budov.
"Když se podíváme na nástupiště, která po obnově výrazně zvýšila komfort cestování, je to nepoměr s tím, co vidíme na druhé straně. Nádraží je ve velmi špatném stavu a České dráhy s tím v posledních letech mnoho neudělaly," povzdechl si před časem Ivan Študlar, poradce jihočeského hejtmana pro dopravu.
A podobně to vnímají i pravidelní cestující. "Především venkovní část je tragická. Uvnitř to tak hrozné není, je tu nabídka občerstvení i čekárna," zhodnotil Jan Podlešák z Protivína.