Jihočeši netrpělivě čekají, až dojedou po dálnici D3 dál než do Tábora.

Jihočeši netrpělivě čekají, až dojedou po dálnici D3 dál než do Tábora. | foto: ŘSD

Obchvat Českých Budějovic je v ohrožení. Vázne výkup pozemků

  • 10
Jihočechům neustále někdo slibuje, že udělá maximum pro co nejrychlejší dokončení stavby dálnice D3. Realita je však podle některých informací jiná. Budějovický primátor Juraj Thoma oznámil, že vázne především výkup pozemků.

Přesto, že má podle něj Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) k dispozici peníze na výkupy, nikdo s nimi nespěchá. Ředitelství má naopak čekat, až se ozvou samotní majitelé s tím, že jsou ochotni prodávat.

"Tato informace se přímo nachází i v jednom z dokumentů ŘSD, který máme k dispozici," informovala náměstkyně primátora Ivana Popelová.

ŘSD i ministerstvo dopravy mají jiný názor

Tímto stylem by se lidé dočkali například obchvatu Českých Budějovic jen těžko. ŘSD i ministerstvo dopravy však shodně odmítají, že by se něco podobného dělo, a o pozemky, které je možné vykupovat, mají zájem.

"Tvrzení, že ŘSD nevykupuje pozemky aktivně, se nezakládá na pravdě. Urychlená výstavba dálnice D3 je pro ministra Pavla Dobeše jasnou prioritou," reagoval Roman Kluzák z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Začátkem října se Dobeš v Táboře sešel s ministrem průmyslu a obchodu Martinem Kubou. "Rozhodli jsme se co nejvíce urychlit samotnou přípravu dostavby obchvatu, především zrychlení výkupu pozemků," řekl mimo jiné Kuba. V souvislosti s tím však hovořil až o rocích 2013 a 2014.

Přesto přijelo vedení budějovické radnice z jednání Sdružení pro výstavbu dálnice D3 a R4 hodně nespokojené.

"Dozvěděli jsme se, že vázne majetková příprava. Přitom se pro letošní rok podařilo v rozpočtu udržet částku 800 milionů korun na výkup pozemků, které dělá Ředitelství silnic a dálnic," řekl primátor Juraj Thoma.

Mluvčí ŘSD Nina Ledvinová na to reagovala s tím, že zmíněná suma 800 milionů je určena na majetkoprávní přípravu a nemá nic společného s letošními prostředky na výkup pozemků.

"Na úsecích, kde je již k dispozici dokumentace pro stavební povolení a geometrické plány, probíhají intenzivní výkupy pro stavbu dálnice D3," doplnila.

Jihočeský senátor Pavel Eybert, který je předsedou Sdružení pro výstavbu D3 a R4, však dodal, že v některých případech by mohlo být ŘSD pružnější.

Stavba úseku Borek - Úsilné má začít v příštím roce, Budějovičtí ovšem doufali, že to bude ještě letos.

"Teď máme první kolo soutěže na zhotovitele stavby, pak bude následovat ještě druhé. Předpokládáme, že začneme stavět příští rok," potvrdil Jan Kudrle, vedoucí úseku výstavby českobudějovické správy ŘSD. V roce 2015 má být zmíněný úsek hotový, odhaduje se, že bude stát 428 milionů bez DPH.

Dálnice D3 má pokračovat dále k hranicím jako rychlostní silnice R3, kde naváže na silnici S10 do Lince. Rakouská strana zatím pracuje na čtyřpruhové rychlostní komunikaci do Freistadtu, která má být hotová v roce 2015.