Začátek obchvatu Tábora. Ilustrační foto.

Začátek obchvatu Tábora. Ilustrační foto. | foto: Marek Podhora, MAFRA

V Táboře plánují z města vytlačit stará auta. Cílem je lepší vzduch

  • 11
Druhé největší město v Jihočeském kraji zvažuje zavedení nízkoemisních zón. Znamenalo by to zákaz vjezdu vozidel, která nesplňují ekologické limity. V Českých Budějovicích se zatím drží zpátky, nevědí, zda by omezení pomohlo.

Zákaz vjezdu řidičům starších a starých aut pod hrozbou pokuty. Před centry nebo i na okraji některých českých měst by se mohly v blízké budoucnosti objevit značky, které budou zakazovat jet dál.

Zavedení nízkoemisních zón (NEZ) připravují na jihu Čech zejména v Táboře, kde je toto opatření součástí koaliční smlouvy. Vedení radnice si od toho slibuje snížení emisí i hluku a zlepšení podmínek k životu ve městě.

„Opatření se víceméně týká celého města, ale klademe důraz na místa s vysokým emisním zatížením prachovými částicemi, tedy na páteřní komunikace,“ sdělil starosta Tábora Jiří Fišer.

Minulý týden ministerstvo životního prostředí spustilo dotační program, díky kterému si mohou jednotlivá města zajistit odborné studie na vymezení zón a zjistit jejich případný přínos. Třeba v Německu či Rakousku už systém funguje. Řidiči, kteří nemají speciální nálepku na čelním skle, nesmějí do center jezdit. Tábor je v jižních Čechách v tomto ohledu průkopníkem.

„Ne všude ovšem legislativa umožňuje zavedení NEZ. Třeba tam, kde chybí adekvátní dopravní náhrada. Za současné situace nelze omezit dopravu ze směru od Bechyně přes Parkány a hráz nádrže Jordán,“ upřesnil starosta Fišer. Základem je podle něj postupné zavádění omezení vjezdu vozidel, která nedosahují příslušných limitů.

Táborská radnice si nechala zpracovat studii s mírnější variantou, kdy by mohla vjíždět i vozidla splňující limity EURO 2, 3 či 4. Přísnější dovoluje provoz autům s limitem od EURO 4 a vyšším.

Starosta doplnil, že bude nutné vydávat výjimky pro obyvatele žijící uvnitř zóny a také například pro zásobování a podobně. Konkrétní termíny spuštění nízkoemisních zón ale zatím v Táboře nemají.

„Pro zavedení je rozhodující umožnit řidičům použít náhradní dopravní trasu. Nejdůležitější je v současné době přeložka Tesco – Slapy, která odvede dopravu z ulice Lužnická a Údolní, aniž ji převede do obcí jižně od Tábora,“ vysvětlil Fišer.

Důležité také je, že ministerstvo dopravy upustilo od zpoplatnění dálnice D3 v úseku Čekanice - Měšice. V opačném případě by to do města přivedlo další auta, což by zvýšilo prašnost i hluk.

V druhém největším jihočeském městě jsou nyní v přípravě na úrovni studie a k zavedení NEZ chybí ještě mnoho kroků a také politických rozhodnutí. Možností, jak snížit emise, je ovšem podle místostarostky Tábora Michaely Petrové více. „Třeba zvýšením atraktivity městské hromadné dorpavy, aby ji lidé upřednostnili před osobním autem. Dalším krokem je celkové zklidňování dopravy,“ vyjmenovala Petrová.

Kromě Tábora podobnou věc připravují třeba pro centra v Praze, Liberci či Opavě. Naopak v Českých Budějovicích o něčem podobném prozatím nejednají, i když zklidnění dopravy je na tamní radnici velkým tématem.

„Pokud by byla šance získat peníze od ministerstva na zpracování studie, tak jsem pro ji udělat. Podle ní by se ukázalo, jestli by vytlačení některých aut vůbec pomohlo snížit emise. Abychom něco podobného zaváděli, muselo by to mít pro České Budějovice skutečně význam,“ reagoval náměstek primátora pro dopravu František Konečný s tím, že jde o jeho osobní postoj.

Opatření jsou diskutabilní a třeba v Německu už v některých městech jejich pozitivní dopad zpochybňovali. V Táboře je podle starosty Fišera pravdou, že okamžité zavedení nízkoemisních zón by snížilo emise prachu řádově o procenta. A není vyloučeno, že v jiných částech města by se současný stav mohl i zhoršit.