„Reorganizační plán s námi zatím nikdo neprobíral, ale s nabídkou na zapojení se do provozu úzkokolejky počítáme,“ sdělil Jan Brožek, starosta Černovic na Pelhřimovsku. Město je členem spolku Jindřichohradecká úzkokolejná dráha.
Účelem tohoto spolku je dobrovolná spolupráce fyzických a právnických osob, zejména územních samosprávných celků, s cílem přispět k zachování a znovuzprovoznění úzkokolejné dráhy na trase Jindřichův Hradec - Nová Bystřice a Jindřichův Hradec - Obrataň.
Brožek také upozornil, že pokud by náklady do reorganizace měly být v řádech statisíců, nebude si to město moct dovolit. Podobně to pak vidí i zástupci ostatních měst zapojených ve spolku.
„Jsme připraveni jednat s investorem, kraji i státem o možnosti převodu úzkokolejky na obce či jinou veřejnou instituci. Zároveň ale zdůrazňuji, že obce nemají na odkup majetku dostatek financí. Nemůžeme používat naše veřejné peníze na splácení cizího dluhu,“ řekl starosta Nové Bystřice Jiří Zimola.
„Myšlence, že bychom se podíleli na provozu dráhy, se nebráníme, ale obce nemají desítky milionů, aby mohly něco odkupovat,“ vyjádřil se starosta Jindřichova Hradce Michal Kozár.
Uznal však, že úzkokolejná dráha je pro rozvoj regionu velice důležitá, a tak bude potřeba vše prodiskutovat a zvážit všechna pro a proti. „Pokud bude dráha v provozu, vrátí se k nám turisté. Bude to pro nás mít mnoho benefitů. Nyní musíme počkat na návrh potenciálního investora, a pak vše prodiskutovat a zvážit,“ doplnil.
Do 120 dní předloží reorganizační plán
Na pokusu o reorganizaci společnosti se dohodli věřitelé u Krajského soudu v Českých Budějovicích. Tento soud již dvakrát poslal firmu JHMD do konkurzu, pokaždé ale jeho rozhodnutí zrušil Vrchní soud v Praze.
Krajský soud v Českých Budějovicích povolí reorganizaci firmy, řekl soudce Zdeněk Strnad. Věřitel Jan Kysela uvedl, že do 120 dní předloží reorganizační plán.
Firma JHMD je v úpadku od října 2022, kdy provoz vlaků zastavila. Dluží 350 milionů korun, což vyplývá z přehledu pohledávek. „Vlaky by mohly opět jezdit od června,“ řekl insolvenční správce David Jánošík. Ze znaleckého posudku vyplývá, že firma by se dala prodat až za 121 milionů.
Jihočeský kraj je připravený objednat prázdninový provoz vlaků na úzkokolejce u dopravce, který bude mít všechna povolení. „Kraj na to letos vyčlenil pět milionů,“ uvedl jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS). Jihočeský kraj a Vysočina zajišťují v trase náhradní autobusovou dopravu.
„Jak jsem k tomu reorganizačnímu návrhu byl nedůvěřivý - a stále si myslím, že obce vám to (koupi) neodkývají - tak řada mých pochybností odpadla. Podstatné je, aby dlužník přežil,“ řekl soudce Zdeněk Strnad.
Na úzkokolejce chystají prázdninové jízdy, pro starostu Hradce je to málo |
Návrh představil věřitel Jan Kysela, někdejší člen vedení JHMD a její akcionář. Uvedl, že cílem je obnovit provoz a předat aktiva do rukou „veřejnoprávního subjektu,“ aby se zajistila udržitelnost.
Státní zástupkyně Michaela Hojdarová prohlásila, že návrh má reálný základ a cíl. Strategický investor, firma good thing, by koupila od JHMD část aktiv, nemovitosti a stoprocentní podíl v dceřiné firmě JHMD, společnosti Správa úzkokolejných drah. „Počítáme, že bychom jednali s obcemi,“ řekl Kyselův advokát Michal Žižlavský.
Soudce v první fázi jednání pochyboval, zda obce budou mít na nákup drah peníze. Senátor Jaroslav Chalupský, který je i opoziční jindřichohradecký zastupitel (Hradec srdcem a rozumem) sdělil, že reorganizační návrh obsahuje lži. Obce ze spolku Jindřichohradecká úzkokolejná dráha daly část peněz na žádost o bezpečnostní osvědčení k provozu dráhy, kterou v úterý podala Správa úzkokolejných drah k Drážnímu úřadu. Díky osvědčení lze provozovat vlaky.
Zástupce firmy Swietelsky Rail CZ, která má obrat 2,5 miliardy, u soudu řekl, že firma by od JHMD koupila některé vozy. Tato společnost má také zájem o údržbu trati, ale ne o provoz.
27. ledna 2019 |
Na co zírá mašinfíra
Sledovat další díly na iDNES.tvStoprocentním vlastníkem firmy good thing, která vznikla v listopadu 2022, je firma WTT. Ta patří ke třem zájemcům o provoz tratí. „Zájem jezdit na úzkokolejce má také firma Gepard Express a jedna polská firma,“ upřesnil Jánošík.
Dále uvedl, že zájem koupit majetek úzkokolejky mají dvě české firmy a jedna zahraniční. „Firma good thing vznikla, aby společnost WTT získala licenci na osobní dopravu,“ popsal u soudu její zástupce Jiří Vokoun.