Přívoz, který spojuje část Purkarce na levém břehu Hněvkovické přehrady s rekreačními objekty a nedalekým Kostelcem, jezdí denně od osmi hodin do setmění.
PřívozNový přívoz je náhradou za most, který byl stržen spolu s dalšími objekty kolem roku 1988 při budování Hněvkovické přehrady. Ta zásobuje vodou temelínskou jadernou elektrárnu. Spojení Purkarce s Kostelcem a Poněšicemi místním dlouho chybělo. Cesta do Kostelce se přes Hlubokou nebo hněvkovickou hráz prodloužila o 23 kilometrů. |
"Máme jiná zaměstnání, děláme to ve volnu. Od poloviny srpna využilo naše služby přes 300 lidí, hlavně cyklisté a turisté," říká čtyřiapadesátiletý převozník Josef Děkan.
Přívoz nemá žádný jízdní řád, motorový člun vyplouvá z přístavišť na obou březích na zavolání a zdarma. Volného převozníka lidem zavolají z restaurace Pelikán v Purkarci.
Jako plavidlo slouží menší loď, která uveze maximálně šest lidí a pět kol. Brzy ji ale nahradí nová prostornější loď s padacím čelem, jejíž kapacita bude přibližně dvojnásobná.
Dvousetmetrovou vzdálenost mezi břehy zdolá plavidlo za pět minut. Novou dopravní alternativu oceňují především cyklisté. Ti se teď podle převozníků mohou vydat třeba z Hluboké po nové cyklostezce do Purkarce, pak se nechat převézt na druhý břeh a přes Poněšice se vydat zpět na Hlubokou. Nenáročný cyklookruh ocení hlavně rodiny s dětmi.
Přívoz vyšel radnici na čtvrt milionu
Rozhodně se dospělí také nemusí bát, že by šly se svými potomky ke dnu. "Všichni máme oprávnění toto plavidlo řídit," ubezpečuje druhý převozník Jaroslav Hovorka.
Ještě s dalším lodníkem Miroslavem Křížkem se Hovorka a Děkan o nový přívoz zasadili. "Počítali jsme s tím už dlouho, převoznictví přes Vltavu tu má tradici. Někdo říká, že je přívoz zbytečností, většina ohlasů je ale pozitivních," doplňuje Děkan.
Všichni tři "kapitáni" se sdružují ve spolku Vltavan, který v Purkarci chystá mezinárodní setkání vorařů a provozuje tamní muzeum voroplavby. Vybudování přívozu vyšlo Hlubokou na 250 tisíc korun.