Vlaky na trati České Budějovice - Praha projíždějí přes opravené nádraží ve Veselí nad Lužnicí.

Vlaky na trati České Budějovice - Praha projíždějí přes opravené nádraží ve Veselí nad Lužnicí. | foto: Lukáš Marek, MF DNES

Místo pětikilometrového tunelu za miliardy postačí normální koleje

  • 13
Na železnici z Českých Budějovic do Prahy má letos začít další část modernizace za 6,2 miliardy korun. MF DNES zjistila, že plánovaný nejdelší tunel v republice u Chotýčan zůstane jen na papíře. Zvítězit má levnější varianta.

Jižní expres zvládne trasu Praha - České Budějovice pod dvě hodiny. Brzy si na železnici získal velkou oblibu. Cestující ovšem čekají, že bude v dohledné době o dost rychlejší. Celou trať má jednou projet za 90 minut. Takový je slib.

Letos bude k jeho splnění zase o něco blíže. Začít má jedna ze tří hlavních a posledních částí modernizace železnice, konkrétně zhruba 25 kilometrů dlouhého úseku ze Sudoměřic u Tábora do Votic.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) potvrdila, že chce v dubnu vypsat tendr. „Předpokládaná hodnota zakázky je 6,2 miliardy korun,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Když se po vyhodnocení soutěže nebude nikdo odvolávat, začnou práce letos v říjnu. Doba výstavby je odhadnutá na 40 měsíců.

Pak České dráhy na trase zkrátí jízdu o dalších pět minut. Pro někoho to může být směšně malé zrychlení, navíc v tu dobu bude hotová dálnice D3 z Budějovic až na hranice kraje, což je přímá konkurence.

Podle posledních zkušeností se však dráhy na této trase zřejmě o zákazníky obávat nemusí. „Mezi cestujícími si expres rychle získal oblibu. Nejvíce s ním jezdí v neděli, v pátek a pondělí. Lidé slyší na každé zrychlení, takže svou roli hrají i minuty,“ říká mluvčí drah Radka Pistoriusová. Úspěšné je i expresní spojení Tábor - Praha.

Po části u Sudoměřic má následovat úsek Soběslav - Doubí rovněž na Táborsku. SŽDC očekává, že tam práce potrvají tři roky a začnou na podzim 2018. „Momentálně zde probíhá majetkoprávní vypořádání a nový proces posuzování vlivu na životní prostředí, tedy proces EIA,“ upřesnil Illiaš.

Z 12 na 1,7 miliardy korun

MF DNES pak na jednání o nových jízdních řádech zjistila aktuální informace o modernizaci a výstavbě druhé koleje mezi Nemanicemi a Ševětínem na Českobudějovicku. Je to zřejmě nejvíce problémový úsek celého koridoru. Jeho součástí měl být Chotýčanský tunel o délce přes pět kilometrů, když první odhady počítaly s cenou 12 miliard korun.

Původně mělo být všechno hotové v roce 2020. Je jasné, že tento termín je nereálný. Navíc i zmíněný tunel kvůli náročnosti a také vysokým nákladům nakonec pravděpodobně zůstane jen na papíře, nebo bude výrazně kratší.

„Nová studie proveditelnosti nabízí nové varianty řešení. Ty výrazně snižují investiční náklady z 12 miliard až na 1,7 miliardy korun,“ oznámil Ivan Študlar, poradce hejtmana pro dopravu.

Pro levnější variantu však bude nutné udělat i změnu v takzvaných zásadách územního rozvoje kraje. Modernizaci u Budějovic to tak vrátí zpět na začátek. Na druhé straně příprava nebyla výrazně daleko a poslední dva roky se prakticky neposunula kupředu.

Nový návrh ještě není schválený a bude se o něm jednat. Rozhodující slovo bude mít centrální komise ministerstva dopravy. Souhlasit by s ním mohly i dotčené obce poblíž plánované trasy. „Železnici návrh posouvá dál do lesa od obydlených oblastí,“ upozornil Študlar. Klidnější by tak mohli být především obyvatelé Dobřejovic.

„Pokud tomu tak bude, je to určitě dobrá zpráva. Už dříve jsme podávali i vlastní návrhy, tak uvidíme, jaký bude výsledek. Nejsme proti, ale naší snahou je, aby měla trasa co nejmenší negativní vliv,“ reagoval Jan Řičánek, starosta Hosína, pod který Dobřejovice spadají.

Kromě úseku Nemanice - Ševětín by tak měla být trať z Budějovic do Prahy ve dvou kolejích hotová v roce 2021. Chybí ještě část Ševětín - Dynín o délce přes čtyři kilometry. SŽDC předpokládá, že tam bude pracovat v době od začátku roku 2018 do ledna 2019. Na modernizovaných úsecích je možné jet rychlostí až 160 kilometrů v hodině.