Po rozbahněné hlíně projíždějí plně naložená nákladní auta, těžké vibrační stroje zasouvají do zeminy několikametrové ocelové výztuže a na dně výkopu dělníci připravují výztuž pro betonový základ.
Stavba tunelu Pohůrka pokračuje podle plánu, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ho chce dokončit nejpozději do závěru roku 2024. Stále ale hledá možnosti, jak stavbu urychlit.
„Doba, kdy tato stavba stagnovala, je už naštěstí za námi a přes půl roku vše postupuje podle plánu. Nyní je hotovo 90 procent základů a 50 procent stěn a stropů. Celková stavba je tak přibližně ze 70 procent dokončená,“ zhodnotil stav prací ministr dopravy Martin Kupka (ODS) při své středeční návštěvě staveniště.
Doplnil, že pokud nedojde k žádným nečekaným událostem a komplikacím, stihnou dělníci stavbu dodělat nejpozději na konci roku 2024. Zároveň informoval, že spolu se zhotovitelem hledají možnosti, jak stavební proces urychlit.
„Tunel Pohůrka je součástí nového, téměř třicetikilometrového úseku dálnice D3. Ostatní části projektu ale stihneme dokončit i o několik měsíců dříve. Urychlením jeho výstavby je tak možné ovlivnit výsledný termín otevření celého obchvatu Budějovic,“ vysvětlil.
V současnosti podle jeho slov odborníci zvažují desítky variant a hledají tu nejideálnější. Možnosti urychlení se týkají například změny postupu výstavby, instalace moderních technologií pro řídicí centrum nebo dočasně omezeného provozu.
„Abychom pustili na dálnici auta co nejdříve a alespoň částečně tím ulehčili dopravě v Budějovicích, zvažujeme i možnost otevření tunelu v omezeném režimu, auta by v něm mohla třeba využívat pouze jízdní pruhy v jednom z tubusů,“ popsal ředitel ŘSD Radek Mátl s tím, že navržené varianty mohou stavbu zkrátit až o několik měsíců.
„Za jakékoli urychlení budeme rádi. Stavba výrazně limituje možnosti pohybu po městě a každý, kdo má s budějovickou dopravou zkušenost, ví, že každý týden se počítá,“ sdělil jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS).
Tunel Pohůrka je 995 metrů dlouhý s výškou necelých 12 metrů. Výstavbu od počátku komplikuje přítomnost spodní vody, která si vyžádala i změnu stavební technologie a výrazně oddálila dokončení projektu. Původně se stavěl pomocí milánských stěn, kdy se zvlášť budují stěny, strop a podlaha. Nově je v jámě těleso, do nějž se voda nedostane. „Jedná se o nejsložitější stavbu, kterou v současnosti ŘSD provádí,“ doplnil Mátl.
ŘSD má tento rok v plánu zahájit na jihu Čech ještě výstavbu zbývajících úseků dálnice vedoucí od Kaplice přes Nažidla až k hranicím s Rakouskem. Celý projekt chce dokončit do roku 2026.