Součástí modernizace železnice byla i stavba výtahů, úpravy podchodů a...

Součástí modernizace železnice byla i stavba výtahů, úpravy podchodů a nástupiště na nádraží ve Veselí. | foto: Lukáš Marek, MF DNES

Tunel u Chotýčan za miliardy je opět ve hře. Vlaky by zrychlil

  • 19
Ještě na jaře to vypadalo, že plánovaný nejdelší železniční tunel v České republice u Chotýčan na Českobudějovicku nebude. Nový výpočet však ukazuje, že se vyplatí. Brzy začne modernizace u Sudoměřic.

Je to zásadní stavební akce. Díky ní budou moci vlaky v budoucnu jezdit na celé trase z Prahy do Českých Budějovic a zpět rychlostí až 160 kilometrů v hodině. A trasu zvládnou za 90 minut.

Zástupci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) MF DNES potvrdili, že Chotýčanský tunel, který je součástí IV. železničního koridoru, je opět ve hře. Ještě na jaře byl přitom odepisován a uvažovalo se o vedení v nové trase po povrchu.

„Všechny posuzované varianty jsou ekonomicky efektivní. Až aktualizaci studie proveditelnosti uzavřeme a projednáme se všemi dotčenými orgány, bude finální rozhodnutí záviset na centrální komisi ministerstva dopravy. V tuto chvíli mohu z pohledu SŽDC říci, že i dvoukolejná tunelová varianta ekonomicky vychází. Byla by samozřejmě i dopravně nejrychlejší,“ řekl Jan Křemen z odboru strategie SŽDC.

Generální ředitel Pavel Surý zdůraznil, že připravovaná modernizace úseku Nemanice – Ševětín, jejíž součástí je i Chotýčanský tunel, je velmi nákladná.

„Odhad je kolem jedenácti miliard korun, ale postupně se dostáváme dolů, blížíme se k sedmi miliardám, což je stále hodně. Mám obrovské přání, aby se to povedlo v podobě, která bude vyhovovat občanům a zapadne i do systému železničního koridoru. Bylo by obrovským neštěstím, kdyby celá trať byla modernizovaná a na 160 kilometrů v hodině a tady by zbyl jednokolejný úsek s rychlostí 80 až 100,“ reagoval Surý.

Jsou naplánované dva tunely

Tunelové varianty jsou podle slov Surého preferované. Na zhruba dvacetikilometrovém úseku Nemanice – Ševětín mají vyrůst dokonce dva tubusy, které budou mít celkovou délku osm kilometrů. Ten delší Chotýčanský má dle původních plánů pět kilometrů. Stal by se tak nejdelším v Česku. Jeho stavba měla původně začít už v roce 2016. I proto je teď SŽDC s termínem hodně opatrná.

V dotčených obcích doufají, že s nimi budou před zahájením stavby dostatečně komunikovat.

„Informace teď dostáváme úředně poštovní formou. Proti tunelové variantě nejsme, ale musíme se seznámit s tím, jak bude vše vypadat v reálu. Vlakové nádraží zde máme, ale obslužnost zde zastupuje i autobusová doprava,“ reagoval starosta Chotýčan Luděk Vojta.

Na dvou úsecích už by se mohlo začít

Pozitivnější je situace u dalších dvou úseků na trase Praha – Budějovice, které ještě čeká modernizace. Části Soběslav – Doubí u Tábora a Sudoměřice – Votice jsou projekčně dokončené.

„V předstihu je úsek do Votic, kde už byla vyhlášená soutěž na zhotovitele a proběhlo otevírání obálek. Nicméně zatím zhotovitel vybrán není. Zahájení předpokládáme v roce 2018. Myslím, že když budeme optimističtí, tak v druhé polovině roku 2018 mohou začít práce i ze Soběslavi. Obě části pak mají termín dokončení v roce 2021,“ upřesnil Křemen.

Modernizací se úsek Sudoměřice – Votice dlouhý přibližně 25 kilometrů zčásti narovná a zkrátí a vlaky na trase pak budou opět rychlejší. O stavbu, jejíž součástí jsou i dva tunely a dvacet mostů, mělo zájem hned několik společností a sdružení. Nejnižší cenové nabídky se pohybovaly kolem 4,4 miliardy korun. Předpokládaná hodnota zakázky přitom byla 6,2 miliardy.

Zájem projevily třeba i řecká firma a slovenské sdružení. Doba výstavby je odhadnutá na 40 měsíců. Pak České dráhy na trase zkrátí jízdu o dalších pět minut. Expresní vlaky to nyní z Prahy do Budějovic zvládají pod dvě hodiny.

Část Soběslav – Doubí získala kladné stanovisko od ministerstva životního prostředí u hodnocení vlivu stavby na přírodu. Projekt, jehož cena bude 3,6 miliardy, se tím posouvá kupředu. I tady bude mít trať zčásti novou trasu a vyroste na ní jeden tunel a šest železničních mostů.