Myšlenka mladý pár držela delší dobu, nyní se rozhodli, že si krámek skutečně založí. Jmenovat se bude Trvalé pytliště, otevření v Lipenské ulici na Pražském předměstí je plánováno na září.
„Intenzivně na tom pracujeme zhruba čtyři měsíce. Od srpna už budeme mít k dispozici prostor, který si nejprve vymalujeme, pak budeme moci sestavit regály a všechno připravit,“ vyhlíží 20letý Mareš, který právě dokončil první ročník oboru psychologie na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity.
Vidině bezobalového obchodu se mladý pár věnuje i několik hodin denně. Momentálně je pro ně nejtěžší domluva s potenciálními dodavateli.
„Shánějí se pro náš typ obchodu těžko. Ekologicky a biologicky zaměřené firmy jsou však vstřícné, buď už s podobným konceptem mají zkušenosti, nebo se jim nápad líbí a chtějí pomoci. Větší společnosti, například s drogerií nebo těstovinami, většinou zájem nemají, někdy ani nezareagují,“ říká 21letá Kojanová, která má za sebou zase první ročník na Zemědělské fakultě.
Potraviny budou brát od menších regionálních dodavatelů
„Dost možná je to také tím, že tyto firmy zatím na takový typ dodávání nejsou uzpůsobeny. Je pro ně těžké při výrobě odebrat několik kilo produktu a jen tak ho někam odeslat bez obalu,“ podotýká její partner.
Potraviny tak budou brát většinou od menších regionálních dodavatelů, například farmářů a pěstitelů. „Líbí se mi na tom, že budu vědět, odkud přímo suroviny jsou. A tyto informace budeme samozřejmě předávat i zákazníkům,“ ví Mareš.
Z Trvalého pytliště si návštěvníci odnesou pečivo, ovoce, zeleninu, mouky, müsli, vejce, luštěniny, sýry, mléko a všechny další základní potraviny. „Do budoucna bychom chtěli prodávat i mražené suroviny nebo nabídnout tofu či tempech pro vegany,“ vyjmenovává studentka. V krámku zatím nebude možné koupit masné výrobky.
Pár chce prodávat i co nejširší sortiment drogerie a hygienických pomůcek. „Měli by být k dostání mýdla, šampony, prací prášek nebo prostředek na mytí nádobí. V nabídce budou i zubní kartáčky se speciálním bonbonem, který se v ústech promění v pastu,“ přibližuje mladý muž. Plánuje i výběr granulí pro pejskaře.
Princip bezobalového nakupování spočívá v tom, že zákazník přijde s vlastní bedýnkou, dózou nebo pytlíkem, do kterého si nabere potřebné množství. Zboží bude oceněno podle váhy. Budoucí provozovatelé chtějí sklenice i látkové sáčky také přímo nabízet, později i s vlastním logem Trvalého pytliště.
„Tekuté zboží jako šťávy nebo oleje budeme mít v kanystrech. Je jasné, že ne vše bude stoprocentně bez obalu. Například deodoranty budou v prodeji v kompostovatelném obalu, stále je to však lepší než plast,“ myslí si Nikola Kojanová.
Zakládaný obchod našel příznivce na Facebooku. Podle studentů jim právě fanoušci na sociálních sítích také radí, na koho se při shánění dodavatelů obrátit.
Na založení obchodu využijí příspěvků od rodičů i peníze našetřené z brigád. S počátečními investicemi jim může pomoci i výběrová kampaň na portálu Hithit.cz.