Za miliony prodloužený tobogan je moc rychlý, lidé na něj zatím nesmějí

  • 70
Už na konci loňského srpna se měli návštěvníci plaveckého bazénu v Českých Budějovicích radovat z nového, delšího toboganu. Nejdřív se však zpozdila rekonstrukce a pak se ukázalo, že je pro plavce až příliš rychlý. V provozu proto nakonec bude až v únoru.

Na první pohled celkem normální výměna toboganu za šest milionů korun se změnila v komplikovanou rekonstrukci a tak trochu bizarní příběh.

„Je funkční, ale někteří lidé při zkouškách jezdili příliš rychle, což není bezpečné. Provozovatel tudíž nedostal od specializované akreditované zkušebny bezpodmínečný certifikát pro bezpečný veřejný provoz,“ vysvětlil náměstek primátora Petr Holický.

Certifikát bude k dispozici, až když bude jízda pomalejší. To má podle vyjádření radnice zajistit větší proud vody v toboganu. Jenže staré čerpadlo to nezvládá a je potřeba pořídit silnější, což znamená další prodlevu.

„Současné má sice výkonovou rezervu, ale ukázala se jako nedostatečná. Dodavatel ještě zkoušel zvýšit průtok snížením odporu výtlačného potrubí a úpravou trysek, ale ani to nestačilo,“ pokračoval Holický.

Nezbylo nic jiného, než poptat a objednat nové silnější čerpadlo, na jehož dodávku teď město čeká.

„Předpokládáme, že zkoušky a certifikace po jeho instalaci budou úspěšné a v únoru se všichni zájemci bezpečně svezou v novém toboganu,“ dodal Holický.

Problémů s výměnou však bylo více a rekonstrukce nabrala zpoždění už v létě. Firma měla mít akci hotovou do konce srpna loňského roku. Místo toho její zástupci poslali na radnici informaci, že nestíhají, a žádají o prodloužení termínu dokončení prací. Na to však město nepřistoupilo.

„Termín stále platí. Smlouva řeší i takovou situaci, aby byl zhotovitel motivován ukončit dílo co nejdříve,“ reagoval tehdy náměstek primátora Petr Holický. Nakonec bylo hotovo až na podzim.

Zatímco starý tobogan měřil přibližně sedmdesát metrů, nový je o sedm metrů delší. Celkově je modernější a s efekty.

„Využívá venkovního světla a uvnitř by to pak mělo být barevnější a veselejší. Také dokáže měřit rychlost průjezdu s výsledným časem v cíli,“ doplnil Tomáš Novák, ředitel Sportovních zařízení města České Budějovice.

Kvůli prodloužení dráhy bylo nutné udělat stavební úpravy i ve vnitřním prostoru plovárny a zvýšit nástupní věž. Zhotovitelem byla společnost Berndorf Bäderbau, Bystřice.