Když na dálnici D3 otevřeli jednou tři kilometry u Českých Budějovic, pak zase pět u Veselí, některým řidičům to přišlo spíše úsměvné a nedostatečné. Jenže i tyto „drobnosti“ dokážou jízdu pořádně urychlit.
Od úterý je v provozu dalších více než deset kilometrů v úseku Ševětín – Borek, a tak se MF DNES rozhodla porovnat, jak dálnice zkracuje dobu jízdy.
Dvě auta vyrazila ze stejného místa ve Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic na Okružní ulici. Jedno okamžitě zamířilo na D3, druhé jelo po staré „pražské“ přes Vitín či Chotýčany.
Výsledek? První vůz jedoucí po dálnici dorazil do krajského města po 15 minutách a 18 sekundách. Pak čekal skoro stejně dlouhou dobu na druhé auto. Jeho čas je 29 minut a 16 sekund. Na pouhých 30 kilometrech tak lze ušetřit skoro čtvrt hodiny.
Kdo si navíc vzpomene, jak zdlouhavá byla ještě před několika lety cesta do Tábora přes Soběslav a Planou, vnímá, jak moc D3 dopravě v regionu pomáhá.
Dálnice D3
|
Také proto v úterý při slavnostním zprovoznění opakovaně zaznělo, že je potřeba co nejrychleji stavět na jihu k rakouským hranicím, ale stejně tak i směrem ku Praze. Pravdou je, že první část je mnohem reálnější a blíže než ta středočeská.
„Příští rok chceme co nejdříve vyhlásit soutěž na stavbu dalšího úseku Třebonín – Kaplice nádraží, kde by pak samotná stavba začala v roce 2021,“ upozornil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.
Až k hranicím má být podle opakovaných slibů, například z ministerstva dopravy, hotovo v roce 2024. Stavba nově otevřeného úseku Ševětín – Borek o délce 10,7 kilometru stála 1,28 miliardy korun bez DPH. Zhotovitelem byla společnost Eurovia CS, která bude ještě nějaký čas dokončovat práce kolem dálnice, což už však nebude mít na provoz vliv.
„Díky této nové části vznikl smysluplný a ucelený dálniční úsek D3 od okraje Českých Budějovic až do Tábora o celkové délce 52 kilometrů,“ doplnil ministr dopravy Vladimír Kremlík.
Zpoplatnění od začátku roku
Celkem je až k Meznu na hranicích krajů v provozu přibližně 70 kilometrů D3, chybí malá část kolem Tábora. Tam vede ŘSD dlouhodobě spor s majiteli motocentra sourozenci Bratránkovými, kteří se deset let dohadují o sjezd k jejich areálu. V místě chybí asi 500 metrů. ŘSD se nyní snaží potřebné pozemky získat vyvlastněním.
Ministr dopravy Kremlík při otevření nového úseku ještě zmínil, že z Borku k Veselí nad Lužnicí bude dálnice zpoplatněná od začátku roku 2020.
Zástupci některých obcí, které leží na silnicích přilehlých k D3, tak mají obavy, že se tam poté přesune část především těžké nákladní dopravy, která se bude vyhýbat mýtu. Bojí se toho v Ševětíně, Chotýčanech či Vitíně. Proto se nyní snaží získat povolení k omezení průjezdu aut nad 12 tun.
Jihočeský radní pro dopravu Jiří Švec upozornil, že šance na podobné omezení je nyní v navrhované v úpravě zákona.
„Ve Sněmovně je pozměňovací návrh zákona o provozu na pozemních komunikacích. Pokud projde, mohli bychom přijmout takzvaný rakouský, nebo německý model. Pak by už měly kamiony přímo zakázaný vjezd na silnice druhé či třetí třídy, pakliže tam nemají cílovou stanici, nějaký sklad a podobně,“ upřesnil Švec.
Zbrzdění v 90. letech
Za poslední dva roky se v Jihočeském kraji podařilo otevřít už čtvrtý úsek dálnice D3. Navíc je rozestavěných dalších 20 kilometrů, které vytvoří obchvat Českých Budějovic. „V provozu bude na podzim roku 2022,“ doplnil šéf ŘSD Mátl.
Z celkového pohledu však D3 z Prahy do Budějovic a Rakouska roste jen velmi pomalu. V plánech tehdy ještě československé dálniční sítě je už od roku 1987, tedy 32 let. A první kousek u Tábora je z roku 1991.
Celý projekt mohl být určitě o dost dál, nebýt například zdržení v 90. letech. V zimě roku 1997 vláda rozhodla, že D3 vyjme z harmonogramu výstavby a ministr dopravy dostal za úkol zpracovat novou analýzu dopravního spojení mezi hlavním městem a Budějovicemi.
Až o dva a půl roku později vláda D3 zařadila zpátky. Zpoždění nastalo také třeba při soutěžení některých úseků, kdy se tendry zabýval antimonopolní úřad.
Nejproblematičtější a nejvzdálenější je stále středočeská část od Mezna směrem k Pražskému okruhu. „Téměř šedesátikilometrový úsek D3 je tam ve fázi územního řízení,“ upřesnil Radek Mátl.
Poslední hrubé odhady dokončení celé stavby byly v roce 2028. D3 je součástí mezinárodní silnice E55 procházející Evropou ze severu na jih.
MF DNES testovala jízdu mezi Českými Budějovicemi a Veselím nad Lužnicí. Jedno auto jelo po nové dálnice, druhé po původní trase.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz