První tendr kraj zrušil, nabízené ceny připadaly vedení kraje vysoké. Soutěž se týká všech tratí vyjma takzvaných šumavských lokálek, které provozuje firma GW Train Regio.
„Leo Express z nové soutěže odstoupil, protože uspěl v tendru Zlínského kraje a vlaky, které chtěl využít v jižních Čechách, nasadí na Zlínsku,“ řekl radní pro dopravu Jiří Švec (STAN). „Tím pádem nám ve hře zůstává jediný hráč, zájemce, což jsou České dráhy (ČD),“ dodal Švec.
Soutěžené tratě provozují právě ČD. „Do konce dubna bychom rádi měli smlouvu o smlouvě budoucí. Mohli by u nás začít jezdit od prosince 2019,“ prohlásila hejtmanka Ivana Stráská (ČSSD).
Jihočeský kraj nedávno první tendr zrušil kvůli vysokým cenám. „Současná cena za vlakový kilometr je 114,90 koruny. České dráhy nyní navrhují cenu o 80 až 90 procent vyšší. U elektrické trakce je to nad 200 korun za vlakový kilometr. To je cena, kterou nejsme schopni akceptovat,“ upřesnil na konci loňského září krajský radní Antonín Krák, který má na starosti veřejné zakázky.
„Poté jsme vypsali přímým zadáním obě tratě, jak elektrickou, tak motorovou trakci, tak Bechyňku. Po změně zadávací dokumentace jsme museli ustoupit od toho, že budou všechny vlaky nové a od některých technických vylepšení, která jsme si představovali. Přesto jsme to naformulovali tak, aby se na jihu Čech objevily nové vlaky, aby komfort pro cestující dosáhl zlepšení, a nám ten veliký tendr přinese slušnou cenu,“ uvedla Stráská.
Bechyňka je elektrická trať napájená 1 500 volty.