Firma v Táboře vyrábí tachografické snímače, sourozenci ji řídí ze Švédska

  14:11
Tachografické snímače z táborské firmy Lesikar zabraňují podvádět řidičům s povinnými přestávkami. „Pro naše specifické zaměření jsme našli podporu ve Švédsku. Pro podnikatele je tam přátelské prostředí. Ukázalo se, že zabývat se vývojem a inovacemi není ztráta času,“ říká v rozhovoru pro MF DNES ředitelka rodinného podniku Jana Lešikarová.

Rodinná firma z Tábora našla ve Švédsku podporu. | foto: David Peltán, MAFRA

Ona vystudovala češtinu a historii, on filozofii a sociologii, finanční matematiku a informační vědu. Společně stojí ve vedení firmy, jejíž výrobky brání řidičům podvádět s povinnými pauzami na evropských silnicích. Sourozenci Jana a Jakub Lešikarovi se podílejí na chodu úspěšné firmy z Tábora. I přestože výrobky pro významné automobilky vznikají na jihu Čech, obchod a marketing řídí v městečku Boras na jihu Švédska.

Přesun na sever Evropy považují úspěšní podnikatelé za jedno z nejlepších rozhodnutí. V začátcích jim mimo jiné pomohlo i švédské ministerstvo dopravy. „Vůči podnikatelům je to velmi přátelské prostředí,“ říká Jana Lešikarová, statutární ředitelka.

Váš výrobek vznikl kvůli problémům s povinnými pauzami. Kdo se jich dopouští?
Jana:
Evropské nařízení stanovuje, po jakých dobách musí řidič dělat přestávky. Oni i provozovatelé dopravních firem vědí, že tachografická jednotka využívá snímač, který je přímo na převodovce a počítá pulzy ozubeného kola. Na základě pulzů se přepočítává pohyb vozidla a jednotka stanovuje rychlost a pohyb vozidla. S výrobkem, který byl na trhu, stačilo, když se na snímač dal magnet, který ho vyřadil z provozu, a řidič mohl jet dál. Evropská unie pak nařídila, že musí systém nahlásit chybu, pokud se tam dá magnet, nebo mu musí být odolný.
Jakub: Motivace nebyla kriminalizovat lidi. Když řidič kamionu jede dlouho, zvyšuje riziko ohromných katastrof na silnicích. Cílem bylo chránit účastníky provozu.

Lesikar

U zrodu rodinné firmy stál otec Vladimír Lešikar na přelomu století. Od té doby společnost vyvíjí a vyrábí hlavně snímače otáček a polohy pro různé typy aut. Nyní má vývoj v Táboře, výroba probíhá v Kaplici. Obchod a marketing se řídí ze švédského města Boras nedaleko Göteborgu. V Táboře společnost koupila objekt za 17,5 milionu korun. Polovinu pokryje dotace. Do vybavení laboratoře půjde dalších 17 milionů. Mezi hlavní zákazníky patří Iveco a Scania. Firma Lesikar měla loni čistý obrat 30,7 milionu korun. Zisk po zdanění stoupl o 45 procent na 216 tisíc korun. Vyplývá to z předběžných výsledků firmy a z informací ve Sbírce listin. Celkem zaměstnává 20 lidí. Zdroj : ČTK

Řidiči z jakých zemí se těchto prohřešků nejvíc dopouštějí?
Jakub:
Většinou jde o řidiče z východní Evropy. Neváží si svého života. Říká se, že v Polsku si na každé čerpací stanici můžete vybrat magnet ze dvou generací a podle toho můžete snímač vyřadit.
Jana: Přesné informace nemáme. Pro nás to byla hlavně technická výzva. Zkoušeli jsme vymyslet takové řešení, aby snímač odolal působení magnetického pole.

To se nakonec podařilo.
Jana: Vycházeli jsme z řešení, které jsme již měli, což byl snímač otáček. Základní koncepci jsme měli odzkoušenou a teď přišel požadavek na odolnost proti magnetům.
Jakub: Nekopírovali jsme konkurenci, ale přišli jsme s vlastním řešením. Nakonec jsme vyvinuli výrobek a pak zjistili, že nás čeká ohromný balík typového schválení. To bylo skoro náročnější než vývoj. Měli jsme už pobočku ve Švédsku, takže se podařilo vše vyřídit se švédskou autoritou, protože s tím měli zkušenosti.

Co vás na sever Evropy přivedlo?
Jakub: V minulosti jsme podnikali v Čechách. Naši zákazníci Avia či Pragovka se ale kolem let 2000 až 2005 dostali do problémů. Poté nás kontaktovaly firmy ze Švédska, což byl pro nás zajímavý trh. Zkusili jsme to. Já jsem se do Švédska dostal během doktorského studia přes Erasmus. Narazil jsem na město, které je vyhlášené tím, že je místem nejlepších obchodníků. Komunita a obec tehdy investovaly do postavení inkubátoru. Já jsem náhodou potkal podnikatele z rodiny vynálezců a díky němu jsme se tam dostali i my.

Při zavedení produktu vám pak pomáhalo také švédské ministerstvo dopravy.
Jana: Když jsme zjistili, že musíme projít tím typovým schválením, snažili jsme se získat informace v Čechách, kde je autoritou ministerstvo dopravy. Nikam jsme se ale nedostali. Zkusili jsme tedy švédskou autoritu. Napsala jsem e-mail na úplně obecnou adresu, že řešíme problém. Do dvou dnů jsem dostala mobilní číslo a jméno. Dotyčný nám řekl, že to je velmi zajímavé. Do konce týdne za námi přijel se základním přehledem všeho, co musíme udělat. Podporovali nás celou dobu. Byli skvělým partnerem. Nečekali jsme tak neuvěřitelný přístup státního úředníka a úřadu.

Když srovnáte prostředí pro podnikání ve Švédsku a Česku, je to velký rozdíl?
Jana: Nevím, jestli mám dost zkušeností na hodnocení. Pro naše specifické zaměření jsme ale našli podporu. Ukázalo se, že zabývat se vývojem a inovacemi není ztráta času. Spolupráce po administrativní stránce je nesrovnatelná. Vše je snadno dostupné a v angličtině či švédštině. Zkrátka přátelské prostředí vůči podnikatelům.
Jakub: Přirovnávám to k přelomu 19. a 20. století. Když jste chtěl jako umělec něco znamenat, musel jste jít do Paříže. Když chcete být nyní úspěšný a nechce se vám do USA, tak je inovační hlad ve Švédsku.

S kým jste se v této zemi setkali?
Jakub: Natrefili jsme na komunitu lidí, kteří se inovacemi zabývali. Vynálezci a dobrodruzi. Setkal jsem se s člověkem, který vymyslel bezpečnostní pásy ve firmě Autoliv nebo člověkem, který vytvořil gumové nálepky na protiskluzové ponožky. Potkal jsem přátele zakladatele IKEA Ingvara Kamprada. My čteme příběhy, jak někdo něco vymyslel a vydělal peníze. Oni tím žijí. U nás se ale klima zlepšilo. Dříve jsme byli za blázny, což byl jeden z důvodů, proč jsme odešli.

Švédština nebyla problém?
Jakub: Na všechno mají systém. Škola byla na cizince připravená. Po příjezdu jsem se setkal se starostou a představili nám město. Mají tam muzeum imigrace, kde vysvětlují, proč je dobře do Švédska nechávat přicházet uprchlíky. Příkladem je vpuštění hugenotů při třicetileté válce. Vždy se jim to vyplatilo. Já se tehdy cítil jako Ukrajinec, když přijde do Čech. Oni se na mě ale skrz prsty nedívali. Dnes švédsky rozumím, čtu, píšu, ale největší problém je mluvení. Jakmile Švéd zjistí, že jste cizinec, chce si cvičit angličtinu. (smích)
Jana: Mně to na začátku připadalo jednoduché. Když se rozhodlo, že budu ve Švédsku trávit víc času, absolvovala jsem intenzivní kurz. Byla jsem úplný začátečník a oni na nás mluvili jen švédsky, ale fungovalo to.

Nenápadný, ale důležitý výrobek jihočeské firmy Lesikar.

Zní to idylicky. Kdy jste ale zažili nejtěžší období? Zvažovali jste někdy, že patent prodáte?
Jakub: Ano. Máme kolegu, který prošel řadou událostí. Vždy říká, že je neuvěřitelné, jak se nám podařilo přežít asi patnáct klinických smrtí. Nejdůležitější je, že jsme vždy všechno zvládli. Ale ano, takové období přišlo. V Česku spolupracujeme s Technologickou agenturou České republiky a hodně nám pomohla společnost EGAP poskytující pojištění českého exportu.

Kdo byl první zajímavý zákazník?
Jana: Poptávka ze Švédska nám našla zákazníka v Anglii kolem roku 2012. Schválenou generaci výrobků teď dodáváme pro trh náhradních dílů. První generaci využila společnost BAE Systems, což je prestižní anglická zbrojařská firma. V Jihoafrické republice jim patřil závod na výrobu speciálních vojenských aut. Musí přežít přejezd přes miny. Do těchto aut jsme dodali první generaci tachografických snímačů. Pak přišla druhá generace, s níž jsme se dostali na trh náhradních dílů v Itálii, Řecku, Turecku, Holandsku, Polsku, Francii či Německu. Hlavními zákazníky ze sektoru prvovýroby, s nimiž teď jednáme, jsou Scania a Volkswagen užitkové vozy. Od začátku příštího roku bychom jim měli dodávat novou generaci.

Jaké nároky si velké automobilky kladou?
Jakub: Kromě samotného výrobku je postupně zajímalo, kde ho vymýšlíme, jak ho vyrábíme. Chtěli vidět, jak je vyřešená logistika a tak dále. Měli jsme štěstí, že ze všech zákazníků jednáme právě se Scanií. V oblasti kamionů je totiž považovaná za Ferrari. Jejich přístup nás posouvá stále dopředu. U nové generace výrobků jsme stihli testy a je v plánu, že se všechno stihne do prvovýroby.

Před nedávnem jste získali objekt v Táboře, k čemu ho využijete?
Jakub: Je to logický krok ve vývoji firmy. Začínali jsme jako garážová firma, pak jsme byli ve sklepních prostorech. Jak jsem řekl, zákazníci nás zkouší a chtějí vědět, kde a jak vyvíjíme.
Jana: Chceme pokračovat v zaměření na vývoj a právě prostředí má vývojáře motivovat. Velkou část zkoušek jsme si zatím zadávali externě a tohle by mělo umožnit si základní testování dělat na vlastní pěst. Celý proces by se měl urychlit. Soustředíme se na vývoj a výrobu si zadáváme u partnerských organizací.

Vstoupit do diskuse (2 příspěvky)

Nejčtenější

V Boršově nad Vltavou odvolali starostu Zemana, skončil po patnácti letech

Jan Zeman. Kromě starostování ho lidé znají i díky tomu, že umí vyrábět...

Po dlouhých 15 letech skončil v pondělí ve funkci starosty Boršova nad Vltavou nedaleko Českých Budějovic Jan Zeman. Odvolali ho jeho kolegové ze zastupitelstva, a to údajně proto, že nerespektoval...

Za kobrami do haďárny k Budějovicím. Mají tu největší evropskou sbírku

Kobra quinejská je unikátní druh, popsaný teprve v roce 2018. Dvorská zoo je...

Představte si, že na jednom místě v Česku můžete vidět dvacítku druhů kober, včetně kobry královské. A legendární mambu černou jako bonus k tomu. Stačí zajet do Dvorce v jižních Čechách, jen 15...

Politik ODS označil novináře za „hnědou špínu“. Bez komentáře, reaguje strana

Hostem pořadu Rozstřel je Břetislav Tureček, vedoucí Centra pro studium...

Jihočeská buňka ODS odmítá komentovat jednání jejího člena Tomáše Homoly, který se dopustil výhrůžek směrem k novináři portálu Hlídací Pes Vojtěchu Bergerovi a k bývalému zpravodaji Českého rozhlasu...

Z výstaviště bude jihočeská Cortina. Olympijský festival nabídne i sjezdovku

Tak by mohlo vypadat budějovické výstaviště v době konání olympijského...

Tváří olympijského festivalu, který bude po dobu únorových zimních her v Itálii hostit výstaviště v Českých Budějovicích, je hokejista Jakub Voráček. Areál nabídne nejdelší bruslařskou dráhu v...

Zájem o létání z Budějovic roste, přibudou linky do Albánie i na slavnou pláž v Egyptě

Airbus A320 přilétl ve středu z Ostravy.

Příští rok začnou lidé z Českých Budějovic létat také do Albánie nebo na slavnou egyptskou pláž. O areál projevují zájem cargo firmy. Ve spojení s blížícím se dokončení dálnice D3 až k rakouským...

Mladík zemřel v kontejneru na textil. Zajištěné víko se uvolnilo a zmáčklo ho

Muže přimáčklo víko kontejneru na textil. Bez cizí pomoci se udusil.

Hledání oblečení v kontejneru na textil se stalo osudným mladíkovi ve Strakonicích. Víko sice zajistil proti pohybu, jenže to se uvolnilo a muži přimáčklo hrudník. Ten se tak udusil. Policie...

13. listopadu 2025  13:05

Vzácný brouk na Šumavě prospívá, těší vědce. Letošní pozorování kazilo počasí

Trnoštítec horský se nejčastěji nachází v tlejících souších, pařezech, nebo...

Na Šumavě se daří vzácnému brouku trnoštítci horskému. Potvrdil to letošní výzkum vědců. Brouk o velikosti až 3,5 centimetru žije po celém území národního parku od Nové Pece na Prachaticku po...

13. listopadu 2025  11:27

Dobrovolníci obnovili stezku ve Slepičích horách, turisté už ji nepřehlédnou

Dobrovolníci vyrazili na brigádu do Slepičích hor na Českokrumlovsku a obnovili...

Byla to zarostlá cesta, kterou by možná nejeden turista i přehlédl. Po prvním listopadovém víkendu už to ale neplatí. Dobrovolníci vyrazili na brigádu do Slepičích hor na Českokrumlovsku a obnovili...

13. listopadu 2025  9:41

Dálnici D3 směrem na Prahu uzavřel střet dodávky a auta. Vrtulník nemohl přistát

Dálnici D3 směrem na Prahu uzavřela v úseku Ševětín - Veselí nad Lužnicí...

Ve středu vpodvečer uzavřela dopravní nehoda ve směru na Prahu dálnici D3 v úseku Ševětín - Veselí nad Lužnicí. Střetla se tam dodávka s osobním automobilem. Zranění utrpěl dvaadvacetiletý muž....

12. listopadu 2025  19:09,  aktualizováno  23:10

Konec dojíždění do Budějovic. Malé obce v okolí si postaví svoji svazkovou školu

Tak má vypadat svazková škola ve Vidově.

Školy v krajském městě jsou stále plnější a pro děti z okolí je každý rok složitější se do nich dostat. Deset obcí ležících jižně od Budějovic proto zformovalo svazek s názvem Svazková škola Malše a...

12. listopadu 2025  15:59

Turisty pustí na Modrý sloup snad až za rok, otevření trasy zbrzdila odvolání

Pohled z vrcholu Luzný na Luzenské údolí. (7. září 2024)

Turistická trasa na Modrý Sloup se otevře nejdříve v létě příštího roku. Správa šumavského národního parku trasu, která je zavřená téměř 80 let, schválila, ale proti rozhodnutí se odvolaly jiné...

12. listopadu 2025  10:08,  aktualizováno  11:32

Za kobrami do haďárny k Budějovicím. Mají tu největší evropskou sbírku

Kobra quinejská je unikátní druh, popsaný teprve v roce 2018. Dvorská zoo je...

Představte si, že na jednom místě v Česku můžete vidět dvacítku druhů kober, včetně kobry královské. A legendární mambu černou jako bonus k tomu. Stačí zajet do Dvorce v jižních Čechách, jen 15...

12. listopadu 2025

Čoudící veterány Japonce zaskočily. Čech líčí, jak dojeli 60 let starou oktávií na Expo

Premium
Expedice Robot Praha - Ósaka 2025. (9. listopadu 2025).

Sedm posádek dobrodruhů, jedenáct zemí, desítky litrů spáleného benzinu a přes 14 tisíc ujetých kilometrů. Do toho spousta úžasných příběhů a setkání se zajímavými lidmi. Taková byla ve zkratce...

11. listopadu 2025

OBRAZEM: Sníh jsem nepřivezl, máme ho málo. Do Českého Krumlova přijel Martin

Metro.cz
Otevírání svatomartinským vín a příjezd sv. Martina na bílém koni v Českém...

Pijte, hodujte a bavte se. Pak pozvedl skleničku a připil všem na zdraví. Do Českého Krumlova v úterý dopoledne přijel svatý Martin na bílém koni. Přesně v 11 hodin a 11 minut slavnostně na náměstí...

11. listopadu 2025  15:52

OBRAZEM: Sníh jsem nepřivezl, máme ho málo. Do Českého Krumlova přijel Martin

Otevírání svatomartinským vín a příjezd sv. Martina na bílém koni v Českém...

Pijte, hodujte a bavte se. Pak pozvedl skleničku a připil všem na zdraví. Do Českého Krumlova v úterý dopoledne přijel svatý Martin na bílém koni. Přesně v 11 hodin a 11 minut slavnostně na náměstí...

11. listopadu 2025  15:50

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V Boršově nad Vltavou odvolali starostu Zemana, skončil po patnácti letech

Jan Zeman. Kromě starostování ho lidé znají i díky tomu, že umí vyrábět...

Po dlouhých 15 letech skončil v pondělí ve funkci starosty Boršova nad Vltavou nedaleko Českých Budějovic Jan Zeman. Odvolali ho jeho kolegové ze zastupitelstva, a to údajně proto, že nerespektoval...

11. listopadu 2025  15:03

Plné tribuny, technický fotbal. Hellebrand v Polsku září, teď se dočkal první pozvánky

Patrik Hellebrand s klubovým maskotem Górniku Zabrze.

Když se mu v závěru října před domácím zápasem proti vedoucí Jagiellonii ozval nově dosazený trenér fotbalové reprezentace Jaroslav Köstl, záložníkovi Patriku Hellebrandovi hlavou blesklo: „Ono by to...

11. listopadu 2025  13:40
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.