Pondělí 27. ledna 2020, svátek má Ingrid
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 27. ledna 2020 Ingrid

Stavbu D3 k hranicím mohou zdržet perlorodky a problémy s pozemky

  8:59aktualizováno  8:59
Stavba budoucí dálnice D3 k rakouským hranicím může mít nepříznivý vliv na život a rozmnožování chráněné perlorodky nebo vydry říční. U Kaplice jsou problémy i s pozemky. Stavba má začít v roce 2020.

Dálnice D3 nyní končí za obcí Úsilné u Českých Budějovic. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Zhruba patnáctikilometrový úsek dálnice D3 mezi kaplickým nádražím a hranicí s Rakouskem jde do finále příprav. Stát vykupuje pozemky a ladí projekt z pohledu vlivu stavby na životní prostředí EIA. K dokumentu se mohou vyjádřit dotčené obce, instituce i jednotlivci.

Mimo jiné se řeší způsob, jak ochránit před dálnicí některé zvláště chráněné živočichy, například perlorodky nebo vydry. A také kudy vést napojení na soukromé pozemky. Ačkoliv by stavba podle plánu měla začít v roce 2020, některé otázky jsou stále otevřené. Za roky plánování se její trasa několikrát změnila.

Finální podoba vede zvlněným terénem při západní straně současné E55. K překlenutí údolí využívá estakády, silnici na pilířích. Spojí 15 kilometrů upravených vozovek I., II. a III. třídy a místních komunikací. Na stavbu padne zábor 87 hektarů zemědělské půdy.

„Je pravda, že rakouští sousedé vedou silnici, na kterou se napojíme, víc v tunelech, ale jinak projekt podporujeme. Už aby tady dálnice byla,“ říká Roman Okrouhlý, vedoucí odboru územního plánování a životního prostředí města Kaplice.

Podle kaplické radnice je vše v souladu s územními plány dotčených obcí, jako je Střítež, Omlenice, Bujanov, Dolní Dvořiště včetně Kaplice. Zdržovat ji nikdo nechce.

Připravovaná čtyřproudá dálnice D3 ústící do Rakouska má přitom dlouhou historii. Územní rozhodnutí získala už před deseti lety, tehdy ji stát plánoval ještě jako rychlostní silnici R3. O jejím koridoru se mluví ale mnohem déle.

Původně měl vést více západním směrem a přiblížit se k železniční trati vedoucí na Horní Dvořiště. Krajští zastupitelé ale nakonec schválili variantu dražší, bližší k silnici.

Stát mě začal vyvlastňovat, budu se bránit soudně, říká majitel

Ačkoliv koridor dálnice vede většinou neobydleným územím, v několika místech se dotýká zástavby. Například v osadě Raveň ve Stříteži bude dálnice vzdálená 110 metrů od obydlí a v Suchdole 100 metrů. Nejblíže bude v Rožnově u Kaplice.

„Bude stát od mé usedlosti osm metrů. S Ředitelstvím silnic a dálnic jsem se stále nedohodl, jak se budu dostávat na své zemědělské pozemky. Domluva s ním je těžká. Také nevím, jak mě ochrání před hlukem. Šestimetrovou stěnou těsně před barákem? Stát mě začal vyvlastňovat, budu se bránit soudně,“ říká majitel usedlosti Josef Peraus.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) sice navrhuje v takových případech protihlukové stěny, ne všichni vlastníci nemovitostí je ale schvalují.

Podobné připomínky se objevily na nedávném veřejném projednávání stavby předešlého úseku z Dolního Třebonína do Kaplice - nádraží.

Místní kritizují také některá navrhovaná odpočívadla kvůli obavám z hluku nebo škodlivého dopadu na chráněné živočichy. Na to, že dálnice místy ohrozí třeba perlorodky říční nebo vydry říční, upozorňuje odbor životního prostředí krajského úřadu. Péče o zvlášť chráněné živočichy mu přísluší.

Podle vedoucího odboru životního prostředí kraje Zdeňka Klimeše může mít stavba nepříznivý vliv na život a rozmnožování chráněné perlorodky říční, která se nachází v Přírodním parku Horní Malše, což je evropsky významná lokalita. Perlorodky se vyskytují proti proudu Malše až na rakouskou stranu. Poškodit je může splach ropných látek z dálnice.

Díky mostům bude mít zvěř dost přechodů

Jako ochranu navrhuje ŘSD záchytné nádrže a pravidelné monitorování čistoty řeky. Pozornosti neunikla ani vydra.

„Uvažovalo se původně o přechodech pro zvěř, ale tím, že povede dálnice částečně nad terénem a bude mít mosty, bude mít zvěř přechodů dost,“ myslí si Roman Okrouhlý.

Dalším plusem je podle něj zvýšení bezpečnosti dopravy. Pro Kaplici je zpracován systém obchvatů města, které se na dálnici napojí.

Obchvat a mimoúrovňovou křižovatku bude mít také Dolní Dvořiště.

Podle zpracovatele oznámení o řízení EIA společnosti INVEK má dálnice smysl právě kvůli růstu automobilové dopravy tímto směrem. Z její statistiky vyplývá, že zatímco v roce 2016 tímto úsekem projelo za 24 hodin více než pět tisíc nákladních aut a 3,5 tisíce osobních vozidel, v roce 2030 už to bude dvakrát tolik.

Takový názor ale nesdílí místní spolek Hnutí Duha. Jeho názor je, že nová silnice vůbec není potřeba, protože automobilová doprava zde není velká. Využívat by se měla víc přilehlá železnice.

„Stačilo by upravit a zmodernizovat stávající silnici. Dálnice spolkne zase hektary zemědělské půdy, některé zemědělce připraví o její využívání,“ myslí si člen Hnutí Duha Ondřej Šanda.

Podobné připomínky chce do řízení EIA uvést.

Dálnice D3 povede vlevo od současné silnice spojující Kaplici s hranicemi s Rakouskem.

Dálnice D3 povede vlevo od současné silnice spojující Kaplici s hranicemi s Rakouskem.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

  • Nejčtenější

Legendární Turnerova chata na Šumavě je na prodej, majitel nemá nástupce

Legendární Turnerova chata u řeky Vydry nedaleko Horské Kvildy na Klatovsku je na prodej. Objekt v 1. zóně Národního...

Na jihu Čech začala chřipková epidemie, zemřelo jedno dítě

V Jihočeském kraji začala chřipková epidemie. Počet pacientů za poslední týden vzrostl o 36,5 procenta. Hygienici nyní...

Spartě se vrátil Dočkal a zdolala Ústí, Slavia znovu nevyhrála

Fotbalisté Sparty i Slavie hrají poslední přípravné zápasy v Praze před odletem na herní kempy. Sparťané se na Strahově...

Chystá se letecká linka Budějovice - Praha, terminál už je v provozu

Vnitrostátní lety do Prahy, ale i mezinárodní spoj by mohly oživit Letiště České Budějovice. Zástupci Jihočeského kraje...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šoféři vytuněných aut si ze silnic u Modravy udělali závodní dráhu

Někteří řidiči si silnice kolem šumavské obce Modrava pletou s dráhou pro závody rallye. V noci zkoušejí, jak jejich...

Premium

Český student ve Wu-chanu: Všichni to podcenili. Kvůli rodině bych chtěl zpět domů

Když loni v srpnu odletěl do čínského Wu-chanu za vzděláním, nepočítal s tím, že o pět měsíců později bude v tomto...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky

Chystá se letecká linka Budějovice - Praha, terminál už je v provozu

Vnitrostátní lety do Prahy, ale i mezinárodní spoj by mohly oživit Letiště České Budějovice. Zástupci Jihočeského kraje...

Nemocnice zpochybnila pracovní úraz, propuštěná sestra se už roky soudí

Pětapadesátiletá zdravotní sestra žaluje českobudějovickou nemocnici o neplatnost výpovědi, kterou dostala v roce 2013...

Lidé v Sedlici bojují peticí proti spalovně zvířat, bojí se zápachu

Firma Animo Žatec plánuje v Sedlici na Strakonicku vystavět ve svém areálu s chovem prasat novou pec na uhynulá...

Domov pro seniory v Týně vyroste v části bývalých kasáren

V Týně nad Vltavou plánují domov pro seniory. Na areál s kapacitou 80 lůžek chce radnice získat dotaci, pak by práce na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz