Sobota 24. října 2020, svátek má Nina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 24. října 2020 Nina

Budějovice zůstanou bez velkých lodí, cesta po Vltavě se nevyplácí

  8:58
Festival Vltava Open v Týně nad Vltavou otevře v sobotu už podeváté plavební sezonu na řece Vltavě. Ta ale v Českých Budějovicích začne bez větších výletních lodí, protože úsek mezi krajským městem a Hlubokou nad Vltavou je pro jejich provozovatele ekonomicky nevýhodný.

Plavební komora v Českém Vrbném stojí mezi Českými Budějovicemi a Hlubokou nad Vltavou. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Je to jen jeden z řady zádrhelů projektu splavnění Vltavy, který zatím spolykal téměř dvě miliardy korun a stává se stále víc jen nedokončenou investicí.
Z Budějovic na Orlík větší lodě pořád nedoplují a nezdá se, že by se na tom v nejbližší době něco změnilo. Majitelům velkých lodí navíc ukončily loni a předloni předčasně sezonu sucha.

„Zatím je na Vltavě vody dost. Problém je jenom u vodního úseku Podolí - Kořensko, kde budou ve druhé polovině roku postupovat práce na splavnění až do nádrže Orlík. To znamená prohrábky dna. Další je na provozovatelích plavidel,“ uvedla ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová.

Nejen spojení s Orlíkem je problematickou částí trasy. Už několik let řeší Ředitelství vodních cest (ŘVC) úpravu nebo přesun železného mostu v Týně nad Vltavou, který je pro velké lodě příliš nízko nad řekou.

Fotogalerie

Jihočeská hejtmanka Ivana Stráská označila nedodělky za překážky dalšího rozvoje turistického ruchu. Ministerstvu dopravy poslala vytýkající dopis, kde kraj požaduje po státu, aby naplnil znění zákona, který stanovuje, že Vltava je dopravně využívanou vodní cestou.

Projekt začal ve špatný čas

Kritici i sympatizanti Vltavské vodní cesty se shodnou na tom, že dílo je problematické. Jako první opustila projekt Evropská unie. Po své první skoro miliardové dotaci na splavnění řeky od Budějovic až k Hněvkovické přehradě oznámila Česku, že realita vodní cesty je jiná, než očekávala. Neslouží k nákladní dopravě, jak se prezentovala.

„Je to projekt, který přišel v nepravý čas. V době, kdy potřebujeme peníze na jiné a potřebnější dopravní cesty,“ myslí si právník a budějovický zastupitel za Piráty Svatomír Mlčoch.

Současný stav překvapivě kritizuje i provozovatel velkých výletních lodí a jednatel Jihočeské plavební společnosti David Machart. Podle něj je pro lodě zajímavý pouze úsek z Hluboké do Týna. Cesta do Budějovic je moc dlouhá a fádní.

Za zbytečně vynaložené peníze označil plány na úpravu železného mostu v Týně. „Našim lodím jeho výška nepřekáží. Podplují. Podobně řešili splavnost pod mosty i v Praze, prostě vybrali vhodné výletní lodě,“ míní Machart.

Machartova společnost využívá na Vltavě menší výletní loď Regent a větší Pálavu pro 37 cestujících.

„Plavby do Budějovic pro nás budou zajímavé, až když se otevře vodní cesta do města přes Jiráskův jez. Také je třeba zlepšit související infrastrukturu, třeba možnosti tankování pohonných hmot,“ poznamenal Machart na adresu dalších chybějících služeb.

Na Baťův kanál se doplácí

Obhájci Vltavské vodní cesty, která má stát ve finále minimálně pět miliard korun, přitom argumentují úspěšností Baťova kanálu na jižní Moravě. Z padesátikilometrového umělého průplavu vybudovaného za první republiky pro nákladní dopravu se stala turisticky zajímavá atrakce, na kterou se ale musí doplácet.

Podle výroční zprávy obecně prospěšné společnosti Baťův kanál, která toto vodní dílo spravuje, výnosy z jízdného od turistů nepokryjí náklady. Provoz musí dotovat Jihomoravský kraj a obce.

Tato negativa vyplývají také z analýzy Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Upozorňuje na nutnost odstraňování sedimentů ze dna kanálu, zastavování eroze břehů, jejich údržbu, čištění ucpaných vedlejších stok, sečení trávy, sbírání odpadků po turistech a podobně.

Jihočeský kraj přitom o podobném správci ani neuvažuje. Vltavská vodní cesta je podle hejtmanky Stráské majetkem a starostí Povodí Vltavy.

Naopak předseda destinační společnosti Českobudějovicko-Hlubocko David Šťastný je přesvědčený, že dokončení vodní cesty včetně infrastruktury bude mít příznivý ekonomický dopad na celý kraj. Pomoci v tom může i schůzka zástupců institucí, které se na splavnění řeky podílejí, a jež se má uskutečnit na konci května.

Prozatím jsou nejvíce spokojeni majitelé půjčoven malých lodí. Právě k jejich stále většímu provozu musela plavební správa připravit některé novinky týkající se provozu na vodní cestě. A to značky, které omezují rychlost. Ta stavební by ale měla být vyšší.

  • Nejčtenější

Dětské gangy v Táboře kradou mobily a peníze, řeší to policie i radnice

Okolí Jordánu a Husova parku v Táboře obsadily skupinky nezletilých, které napadají kolemjdoucí. Policejní hlídky se na...

Po jedné rvačce měl Špinar život naruby. Bojovník MMA přišel o kariéru

Slušný člověk z učitelské rodiny, který měl dobře našlápnuto v práci i ve sportu. Matěj Špinar, šestadvacetiletý MMA...

Pepa z MasterChefa staví domy ze dřeva, ale touží po vlastní restauraci

Jako dítě ho na fotbal a podobné aktivity moc neužilo. Spíše tahal hrnce, a když maminka nebo babičky vařily, bedlivě...

Hanzalův tichý konec. NHL se změnila, už by stejně nebyla pro mě, cítí

Premium Už ho nerozhodí, když jeho průchod bezpečnostním rámem rozezvučí letištní halu. „Bude to tak navždycky,“ prohodí Martin...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rok od výbuchu v Lenoře. Tragédie, kterou místní nikdy nevymažou z paměti

Je to už rok, kdy v Lenoře na Prachaticku zdemoloval výbuch časně ráno bytový dům. Oheň těžce popálil dva muže, několik...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Krumlov po letech koupil za 210 milionů čističku od firem v konkurzu

Český Krumlov získal za 210 milionů korun do majetku města čistírnu odpadních vod. Vlastnily ji firmy v konkurzu. Pro...

Prachatická nemocnice zavře lůžkovou část tří oddělení včetně porodnice

Nemocnice v Prachaticích od pátku dočasně uzavře lůžkovou část na dětském, novorozeneckém i gynekologickém oddělení....

Úpravy v Mercury vyjdou na 100 milionů, denně jím projde 12 tisíc lidí

V českobudějovickém Mercury centru pokračuje rozsáhlá proměna. Vzniknou tam nové restaurace i kavárny. „Chceme...

Přívozy na Lipně hlásí rekordní sezonu, po bídném jaru přišlo skvělé léto

Nejlepší tři měsíce za posledních patnáct let. Tak zhodnotil sezonu Karel Vlášek, kapitán v Dolní Vltavici....

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...