Budějovice zůstanou bez velkých lodí, cesta po Vltavě se nevyplácí

  8:58aktualizováno  8:58
Festival Vltava Open v Týně nad Vltavou otevře v sobotu už podeváté plavební sezonu na řece Vltavě. Ta ale v Českých Budějovicích začne bez větších výletních lodí, protože úsek mezi krajským městem a Hlubokou nad Vltavou je pro jejich provozovatele ekonomicky nevýhodný.

Plavební komora v Českém Vrbném stojí mezi Českými Budějovicemi a Hlubokou nad Vltavou. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Je to jen jeden z řady zádrhelů projektu splavnění Vltavy, který zatím spolykal téměř dvě miliardy korun a stává se stále víc jen nedokončenou investicí.
Z Budějovic na Orlík větší lodě pořád nedoplují a nezdá se, že by se na tom v nejbližší době něco změnilo. Majitelům velkých lodí navíc ukončily loni a předloni předčasně sezonu sucha.

„Zatím je na Vltavě vody dost. Problém je jenom u vodního úseku Podolí - Kořensko, kde budou ve druhé polovině roku postupovat práce na splavnění až do nádrže Orlík. To znamená prohrábky dna. Další je na provozovatelích plavidel,“ uvedla ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová.

Nejen spojení s Orlíkem je problematickou částí trasy. Už několik let řeší Ředitelství vodních cest (ŘVC) úpravu nebo přesun železného mostu v Týně nad Vltavou, který je pro velké lodě příliš nízko nad řekou.

Fotogalerie

Jihočeská hejtmanka Ivana Stráská označila nedodělky za překážky dalšího rozvoje turistického ruchu. Ministerstvu dopravy poslala vytýkající dopis, kde kraj požaduje po státu, aby naplnil znění zákona, který stanovuje, že Vltava je dopravně využívanou vodní cestou.

Projekt začal ve špatný čas

Kritici i sympatizanti Vltavské vodní cesty se shodnou na tom, že dílo je problematické. Jako první opustila projekt Evropská unie. Po své první skoro miliardové dotaci na splavnění řeky od Budějovic až k Hněvkovické přehradě oznámila Česku, že realita vodní cesty je jiná, než očekávala. Neslouží k nákladní dopravě, jak se prezentovala.

„Je to projekt, který přišel v nepravý čas. V době, kdy potřebujeme peníze na jiné a potřebnější dopravní cesty,“ myslí si právník a budějovický zastupitel za Piráty Svatomír Mlčoch.

Současný stav překvapivě kritizuje i provozovatel velkých výletních lodí a jednatel Jihočeské plavební společnosti David Machart. Podle něj je pro lodě zajímavý pouze úsek z Hluboké do Týna. Cesta do Budějovic je moc dlouhá a fádní.

Za zbytečně vynaložené peníze označil plány na úpravu železného mostu v Týně. „Našim lodím jeho výška nepřekáží. Podplují. Podobně řešili splavnost pod mosty i v Praze, prostě vybrali vhodné výletní lodě,“ míní Machart.

Machartova společnost využívá na Vltavě menší výletní loď Regent a větší Pálavu pro 37 cestujících.

„Plavby do Budějovic pro nás budou zajímavé, až když se otevře vodní cesta do města přes Jiráskův jez. Také je třeba zlepšit související infrastrukturu, třeba možnosti tankování pohonných hmot,“ poznamenal Machart na adresu dalších chybějících služeb.

Na Baťův kanál se doplácí

Obhájci Vltavské vodní cesty, která má stát ve finále minimálně pět miliard korun, přitom argumentují úspěšností Baťova kanálu na jižní Moravě. Z padesátikilometrového umělého průplavu vybudovaného za první republiky pro nákladní dopravu se stala turisticky zajímavá atrakce, na kterou se ale musí doplácet.

Podle výroční zprávy obecně prospěšné společnosti Baťův kanál, která toto vodní dílo spravuje, výnosy z jízdného od turistů nepokryjí náklady. Provoz musí dotovat Jihomoravský kraj a obce.

Tato negativa vyplývají také z analýzy Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Upozorňuje na nutnost odstraňování sedimentů ze dna kanálu, zastavování eroze břehů, jejich údržbu, čištění ucpaných vedlejších stok, sečení trávy, sbírání odpadků po turistech a podobně.

Jihočeský kraj přitom o podobném správci ani neuvažuje. Vltavská vodní cesta je podle hejtmanky Stráské majetkem a starostí Povodí Vltavy.

Naopak předseda destinační společnosti Českobudějovicko-Hlubocko David Šťastný je přesvědčený, že dokončení vodní cesty včetně infrastruktury bude mít příznivý ekonomický dopad na celý kraj. Pomoci v tom může i schůzka zástupců institucí, které se na splavnění řeky podílejí, a jež se má uskutečnit na konci května.

Prozatím jsou nejvíce spokojeni majitelé půjčoven malých lodí. Právě k jejich stále většímu provozu musela plavební správa připravit některé novinky týkající se provozu na vodní cestě. A to značky, které omezují rychlost. Ta stavební by ale měla být vyšší.

Nejčtenější

Pořídili si dům s minimem zdí a maximem skla. K němu přidali jezírko

„Jezírko je krásný prvek,“ vysvětluje investor, proč nemají na zahradě tradiční...

Co nejméně zdí a co nejvíce skla, takové slyšel zadání architekt domu pro čtyřčlennou rodinu v jižních Čechách....

Teenager fotil selfie na sloupu u tratě ve Voticích, nyní bojuje o život

15letého chlapce na nádraží ve Voticích zasáhl proud (13. září 2019)

O život bojuje patnáctiletý chlapec, který včera večer na votickém nádraží vylezl na sloup trakčního vedení. Zasáhl ho...

Po nárazu do stromu zemřel na Písecku mladý řidič

U obce Dobev na Písecku narazilo auto do stromu, řidič zemřel (15. září 2019)

Tragická nehoda se stala v neděli dopoledne u obce Dobev na Písecku. Mladý řidič tam vyjel do protisměru a narazil do...

Hořký návrat Sivoka. Hanba, směšné, řekl k vyloučení kouč Horejš

Českobudějovický kapitán Tomáš Sivok odehrává balon před Dame...

Návrat do nejvyšší české soutěže někdejšímu fotbalovému reprezentantovi Tomáši Sivokovi nevyšel. Porážka s Baníkem 1:2...

Ty žlutej vietnamčíku, zalez, křičel podle napadeného inspektor ČOI

Šon Chung, kterého měl napadnout inspektor České obchodní inspekce v...

Jindřichohradecký okresní soud řeší dubnové napadení vietnamského obchodníka. Inspektor České obchodní inspekce (ČOI)...

Další z rubriky

Senioři v Českých Budějovicích budou mít příští rok svoz odpadu zdarma

Ilustrační snímek

Senioři z Českých Budějovic budou mít od ledna svoz odpadu zdarma, ročně tak ušetří 680 korun, dohodli se na tom...

Jihočeská policie má novou zbraň na chuligány, ochromí je zvukem

Systém lze používat v otevřeném i uzavřeném prostoru. Na snímku ho předvádí...

Prvních pár sekund může znít jako roztomilá píšťalka. Když však tenhle přístroj spustí naplno, někomu se udělá špatně,...

Strážníci v Krumlově mají dvě elektrololoběžky, hodí se do úzkých ulic

Strážníci v Českém Krumlově využívají od letošního roku dvě elektrokoloběžky.

Strážníci na jihu Čech jezdí po ulicích různými modely škodovek, hyundai, volkswageny, toyotami s hybridním pohonem i...

Táborskem kličkovala dodávka, řidička z povolání měla dopoledne tři promile

policie velikonoce řidič alkohol kontrola

Nedrží směr a kličkuje. Asi tak zněla varování řidičů, kteří v pondělí dopoledne volali na linku 158 kvůli podezřelé...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz