Středa 14. dubna 2021, svátek má Vincenc
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 14. dubna 2021 Vincenc

Miliardový tendr na šumavské lokálky je v ohrožení. Soutěž řeší ÚOHS

  17:16
U antimonopolního úřadu leží soutěž na obsluhu tří jihočeských železničních tratí za 2,25 miliardy korun. Řízení napadly České dráhy. Vlaky mají například jezdit 100 kilometrů v hodině, koleje přitom na takovou rychlost nejsou vůbec stavěné.

Do Nového Údolí budou turisty od roku 2017 vozit vlaky společnosti GW Train Regio. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Modernější a rychlejší vlaky na šumavské a pošumavské železnici pro Jihočechy i turisty. Přesně to měl zajistit tendr na provoz na třech tratích za zhruba 2,25 miliardy korun na 15 let.

Obří zakázka Jihočeského kraje však dostává vážné trhliny a její úspěch je nejistý. Jeden z neúspěšných účastníků soutěže, České dráhy, napadl řízení.

Tím se už od dubna zabývá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Pokud v nejbližších týdnech nerozhodne, je ohrožené uzavření smlouvy s vítězem, kterým je společností GW Train Regio.

Do roku 2019 by tak tratě dál obsluhovaly České dráhy podle platné smlouvy. Konkrétně se jedná o tratě České Budějovice – Černý Kříž, Číčenice – Volary – Nové Údolí a Strakonice – Volary, známé jako pošumavské lokálky.

Zadávací podmínky jsou přísné

Na kraji už dokonce kvůli uvedeným důvodům připravují náhradní řešení. „Pro zahájení provozu vybraného dopravce v prosinci 2016 je na potvrzení výsledku nabídkového řízení ze strany ÚOHS nejvyšší čas,“ potvrdil Radek Šíma, mluvčí krajského úřadu.

V případě pozdějšího kladného rozhodnutí bude nutno jednat s dopravcem o posunu termínu zahájení provozu. Tím měl být přelom roku 2016/2017. Jenže na zajištění vozidel je potřeba rok a půl až dva roky, takže je skutečně nejvyšší čas.

Poslední informace je z 30. dubna. „ÚOHS tehdy vydal předběžné opatření, kterým zakázal uzavření smlouvy s vítězem tendru do vydání rozhodnutí,“ potvrdila Radka Pistoriusová, mluvčí ČD. Už při řízení dráhy upozorňovaly na možné nedostatky a rizika soutěže, ale protože je celá věc u antimonopolního úřadu, odmítly být příliš konkrétní.

„Podmínky pro pořízení vozidel nejsou zatím nastaveny jednotně. Soukromý dopravce může jednat s dodavateli přímo, my musíme soutěžit podle zákona o veřejných zakázkách. To naši situaci podstatně ztěžuje,“ upozornila Pistoriusová.

V tomto ohledu je podle ČD otevření trhu nedořešené. To už dříve potvrdily i některé další společnosti s tím, že zadávací podmínky jsou příliš přísné a komplikované. I proto se nepřihlásil například RegioJet, na poslední chvíli se rozhodl nabídku nepodat i National Express.

Pro jiné to naopak až taková potíž nebyla. Nabídku podaly zmíněné České dráhy, Arriva a GW Train Regio. Poslední jmenovaná nabídla nejnižší cenu. Za kilometr měla chtít původně 95 korun.

Problémy s rychlostí

Kraj ovšem soutěžil lokálky ve dvou kolech a v tom druhém měla jít s částkou ještě níže, až na 88 korun. Zatímco u prvního kola byli u otevření nabídek všichni zájemci, v druhém si měla zvát hodnoticí komise každého zvlášť a měli možnost ještě konečnou nabídku upravit. Jako poslední předstoupili před komisi zástupci GW Train Regio.

MF DNES nahlédla do dokumentace nabídkového řízení. V podrobných požadavcích je například uvedeno, že provozní rychlost vozidla musí být nejméně 100 kilometrů za hodinu. Jenže na všech třech soutěžených tratích mohou jet vlaky takovou rychlostí jen zhruba po čtyřsetmetrovém úseku u Budějovic.

Na jiných kolejích to není možné, což potvrzuje i mapa traťové rychlosti Správy železniční dopravní cesty. Většinou je to kolem 50 až 60 kilometrů za hodinu. Pokud tedy dopravce nasadí rychlé vlaky podle požadavků, stejně jejich možnosti nepůjde naplno využít. Hodně přísná je i doba změny směru jízdy.

„Každý vlak musí být schopen úvratě v době nejvýše tří minut pobytu ve stanici,“ píše se v požadavcích.

V tak krátké době je to však v některých stanicích velmi složité, alespoň podle vyjádření zaměstnanců Českých drah. Problém to není například pro motorovou jednotku Regionova. Ta však zase nedokáže vyvinout požadovanou rychlost. Přísné požadavky by však mohly dostat na šumavské lokálky soupravy srovnatelné například s moderními RegioPantery. To ale ukáže až případný úspěch celého tendru.

Autor:
  • Nejčtenější

To nejlepší z hor Česka: Nádhernou Šumavu poznáte díky těmto místům

Podle mnohých nejhezčí české pohoří, určitě však jedno z nejrozlehlejších: Šumava se táhne v délce asi 130 kilometrů...

Řidička seniorka vjela pod nákladní vlak, ten její vozidlo smetl

Srážka auta a nákladního vlaku na přejezdu v obci Hrdějovice přerušila v sobotu odpoledne provoz na trati mezi Hlubokou...

Č. Budějovice - Brno 0:2, první výhra od ledna, hosté záchranu ještě nevzdali

Brněnští fotbalisté po dvou remízách vyhráli v 26. kole v Českých Budějovicích 2:0 a dramatizují tak boj o ligovou...

Žena prodala dům u trasy obchvatu Chýnova, stavba se zřejmě znovu rozběhne

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) bude zřejmě pokračovat ve stavbě obchvatu Chýnova na Táborsku. Městys podepsal minulý...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Testy jsou často nepřesné, komplikuje to provoz, stěžují si šéfové firem

I více než měsíc od zahájení povinného testování zaměstnanců se jihočeské firmy potýkají s řadou komplikací. Způsobují...

Bláznivý voyeur Tichý. Žil jako bezdomovec, dnes jeho fotky stojí statisíce

Premium V jeho domě se fotky válely po zemi, padal na ně prach i bláto z bot. Na téměř každé z nich byla skvrna od kávy nebo...

Za fotky nehody Philipa nabízeli obří sumu. Neprodal jsem, říká exšéf Kladrub

Premium Když v roce 1996 přijela do Čech britská královna Alžběta II., snad nikdo nemohl velkému milovníkovi koní a jejich...

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

  • Další z rubriky

Odpůrci čtyři roky brzdí proměnu centra Písku a stavbu parkovacího domu

Radnice jihočeského Písku naplánovala úpravy dvou náměstí a stavbu parkovacího domu u pošty. Další kroky ale blokují...

Někteří rodiče na jihu Čech nechali školáky kvůli testům raději doma

Do mateřských a základních škol se vrátila po dlouhé době část žáků. Čekaly je testy, které děti většinou zvládly bez...

Pošta testuje zájem lidí na vsích, mobilní pobočka je však jen na měsíc

Do šestnácti obcí na jihu Čech nově přijíždí vůz mobilní pošty. Lidé tak nemusejí kvůli zásilkám jezdit do měst....

Oprava otáčivého hlediště v Krumlově se prodraží o víc než milion korun

Několikaměsíční rekonstrukce otáčivého hlediště v českokrumlovské zámecké zahradě bude dražší. Město České Budějovice,...

Jarní úklid raz dva: Jak na čistou podlahu i bez lezení po kolenou a otravného ždímání hadru?
Jarní úklid raz dva: Jak na čistou podlahu i bez lezení po kolenou a otravného ždímání hadru?

Přes zimu jsme si do domácností natahali spoustu nepořádku, kterého je teď potřeba se zbavit. Doba si žádá pořádný jarní úklid. V redakci jsme...

Kuchyň mají na terase. Šílený plán mladých manželů je geniální

Honza a Katka se po svatbě nastěhovali do domu svých prarodičů. V patře, které obývají, jim však chybí kuchyň. A tak...

Princ Harry se vrátil do Británie na pohřeb dědečka, karanténu nestihne

Britský princ Harry přiletěl z Los Angeles na pohřeb svého dědečka prince Philipa. Na letišti Heathrow ho v neděli po...

Podstoupím úpravu prsou. Není čas cvičit a chroustat mrkev, říká Kalivodová

Andrea Kalivodová (43) se svěřila s tím, proč se rozhodla podstoupit remodelaci prsou. Operní pěvkyně v rozhovoru pro...

Pohřeb prince Philipa se bude konat 17. dubna, Harry dorazí bez Meghan

Buckinghamský palác oznámil, že pohřeb zesnulého prince Philipa se bude konat 17. dubna. Zároveň potvrdil, že princ...

Karel neskrýval, že chce syna, prozradila těhotná Lilia Khousnoutdinova

Lilia Khousnoutdinova (32) a Karel Janeček (47) se za pár týdnů dočkají miminka. Publicistka, návrhářka a cestovatelka...