Součástí terminálu je nové autobusové nádraží a opravená výpravní budova, na jaře příštího roku přibude ještě záchytné parkoviště.
„Na podobné projekty se nám dříve nedařilo sehnat potřebné finance. Proto jsem moc rád, že se výstavbu nového přestupního terminálu v Soběslavi povedlo propojit s plány na letošní dostavbu 30 kilometrů koridorové trati v úsecích Soběslav–Doubí a Sudoměřice–Votice,“ uvedl za Správu železnic náměstek pro finance Ondřej Göpfert.
Celý přestupní terminál se skládá ze dvou na sobě nezávislých projektů a jeho celkové náklady činí více než 48 milionů. Prvním projektem byla oprava staré výpravní budovy, kterou v roce 2018 město odkoupilo a na vlastní náklady se pustilo do její rekonstrukce.
„Prvním krokem při budování terminálu byla oprava staré nádražní budovy. Tu město opravilo na své vlastní náklady a investovalo do ní přibližně 18 milionů korun. Budovu jsme sice koupili již v roce 2018, ale opravovat se začala teprve minulý rok. Slavnostně jsem ji pak otevřeli letos v září,“ sdělil soběslavský starosta Jindřich Bláha.
V budově si nyní cestující mohou zakoupit jízdenky na vlak i autobus. To souvisí s druhým projektem na vybudování nového autobusového nádraží, který si na starost vzala Správa železnic s finanční podporou Evropské unie. Nádraží by mělo pomoci zkrátit nutnou dobu k přestupu z jednoho dopravního prostředku na druhý, a proto je umístěné v těsné blízkosti vlakového nástupiště.
„Na nádraží se pracovalo od června a je na něm šest nástupních míst. Před nepříznivým počasím chrání cestující trojice přístřešků. Dokončená je již také příjezdová cesta,“ dodal Göpfert s tím, že stavba stála něco málo přes 30 milionů. „Do výstavby nádraží jsme investovali 26 milionů korun a město přidalo čtyři další,“ upřesnil.
Výstavbu terminálu na jaře završí zhotovení záchytného stání pro padesát pět aut, jež nahradí bývalé autobusové nádraží.
Místo vlaků budou jezdit cyklisté
Dokončením stavby také skončí osmnáct let trvající spolupráce mezi Správou železnic a projekční kanceláří Metroprojekt, která se na výstavbě koridoru a jeho přidružených částí podílela již od roku 2004.
„Je to konec dlouhé kapitoly a já doufám, že dokončením této stavby všem místním skončí komplikace, které jim výstavba koridoru způsobila. Začnou si pouze užívat jeho výhod a bez problémů jezdit do Prahy a jiných měst,“ řekl za Metroprojekt předseda představenstva Vladimír Seidl.
Zprovoznění nových 30 kilometrů koridoru, na nichž bude maximální rychlost mezi 120 až 160 kilometry v hodině, výrazně sníží dobu, kterou cestující stráví ve vlaku. Z původních dvou hodin a padesáti minut nyní vlaky z Českých Budějovic do Prahy dorazí za pouhou jednu hodinu a čtyřicet minut.
Zajímavá budoucnost však čeká i staré části tratě, které se už pro vlakovou dopravu nebudou využívat. Město je chce přestavět na cyklostezku.
„Nechali bychom odstranit koleje či některé náspy a postavili cyklostezku. Vedla by od přírodní památky Nový rybník přes Klenovice do Roudné, kde se napojí na již existující cyklostezku,“ naznačil soběslavský starosta.
Doplnil, že trasa povede přes ocelový most přes Černovický potok a kamenný most u Klenovic, které získaly památkovou ochranu.
„To se týká i dalších asi deseti mostů, o kterých nyní rozhoduje Národní památkový ústav. My jsme jim k tomu samozřejmě poskytli veškeré podklady. Pravdou ale je, že pokud mosty ochranu získají, vše se tím dost zkomplikuje. Kromě železničního koridoru se v okolí buduje i nová infrastruktura kolem silnic, jejíž výstavbu by chráněné mosty znemožnily,“ připustil Bláha.