Na dodržování předpisů na vodě a alkohol u vůdců plavidel dohlížejí smíšené...

Na dodržování předpisů na vodě a alkohol u vůdců plavidel dohlížejí smíšené hlídky policistů a pracovníků Státní plavební správy. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Řidiče skútrů na Orlíku čekají kontroly, změna má ochránit plavce

  • 4
Na orlické nádrži jsou nově vymezené prostory, do nichž nesmějí plavidla. Ministerstvo dopravy tím chce ochránit plavce. Situaci na vodě bude kontrolovat i policie a Státní plavební správa. Tato opatření ale nestačí, tvrdí místní.

Od tragické nehody skútru a pramice nedaleko zámku Orlík uplynul 10. července rok. Devatenáctiletý mladík řídící skútr tehdy narazil do loďky, na níž seděla mladá dívka s přítelem. Dívka nehodu nepřežila. Řidič dostal za usmrcení z nedbalosti tříletý trest s podmínečným odkladem na pět let a osm let zákaz řízení motorových plavidel (o soudu zde).

Případ rozvířil debatu o pravidlech provozu na přehradách. Krátce po nehodě vznikla petice požadující omezení plavby na orlické nádrži. Ministerstvo dopravy nesouhlasilo.

„Nemůžeme dávat tyto věci do souvislosti. Vyšetřování prokázalo, že mladík na skútru porušil hned několik pravidel provozu. Je to velká tragédie, ale není to tím, že jsme zvýšili povolenou rychlost. Nebudeme reagovat plošným zákazem rychlejší plavby,“ komentoval mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Změnu od letošní letní sezony na Orlíku ale přece jen vodní provoz zaznamenal. Nově jsou vymezené zóny pro plavce, do kterých nesmějí plavidla vůbec vplouvat. Plavební dráha tak zůstane uprostřed nádrže. Změna se týká Podskalí, Radavy, Jětetic, Velkého Víru a Podolska.

„Skútry bych úplně zakázal“

„Místa jsou vymezena na vodní ploše žlutými kuželovými bójemi a doplněna břehovými signálními znaky A1, což je zákaz proplutí, nebo břehovými signálními znaky A12, tedy zákaz plavby plavidel s vlastním strojním pohonem,“ popsal Neřold.

Ministerstvo dopravy si od novinky slibuje větší ochranu plavců. „Prostory byly vymezeny u často využívaných pláží, kde se pohybují plavci. Nesmějí do nich vplouvat plavidla. Podle povahy břehových signálních znaků buď žádná, nebo jen plavidla s vlastním strojním pohonem. Padesát metrů od vymezení navíc platí rychlost plavby 10 kilometrů v hodině. Pokud plavidlo není vybaveno zařízením k měření rychlosti, pak platí výtlačný režim plavby,“ vysvětlil Neřold.

Vodní skútr, na kterém dva mladíci narazili do pramice.

V případě nerespektování signálního značení hrozí vůdci plavidla pokuta na místě do pěti tisíc korun, v přestupkovém řízení až do 50 tisíc korun. Na dodržování předpisů na vodě a alkohol u vůdců plavidel dohlížejí smíšené hlídky policistů a pracovníků Státní plavební správy.

Kontroly mají podobný průběh jako ty na silnicích. Jenže podle lidí z okolí Orlíku bude přesto dodržování pravidel těžké uhlídat.

„Hlavně mladí jezdí na skútrech rychle. Zrovna nedávno jsem chtěl jednoho vyfotit, jel jak blázen, ale než jsem vytáhl mobil, byl pryč. Zakázal bych je tu úplně, i kdybych ho vyfotit stihl, těžko ho někdo identifikuje,“ podotkl u břehu orlické přehrady jeden z rybářů Jaroslav Háva.

Na tom, že rychlá plavidla na Orlík nepatří, se shodují i pracovníci kempů.

„Omezení bylo třeba, řidiči si dělají, co chtějí. Nová pravidla by byla dostačující v případě, že je budou dodržovat. Myslím, že to ale nejde kontrolovat. Uvítal bych, kdyby tu nejezdili vůbec, úplně by stačily půjčovny loděk,“ řekl například hlavní správce Autocampu Velký Vír Pavel Štědronský.

Kontroly jsou naplánované na celé léto

Opačný názor mají ale sami řidiči skútrů. „Stejně jako na silnici potkáte i na vodě machry, kteří se předvádějí. Na skútrech i na člunech. Pořád víc je ale slušných řidičů. Pro mě je jízda na skútru sport jako každý jiný, nikdy jsem nezpůsobil nehodu. Proč mám platit za jiné. Na silnici taky neomezuje nikdo motorkáře, protože někteří způsobí nehody,“ poznamenal třicetiletý majitel vodního skútru.

První rozsáhlá celorepubliková policejní kontrola zaměřená na plavidla, přístaviště, půjčovny lodí, vodáky, plavce, rybáře, vůdce malých plavidel nebo požití alkoholu a drog se odehrála na začátku července.

„V Jihočeském kraji jsme byli mile překvapeni, řešili jsme jen drobné přestupky týkající se technického stavu plavidel nebo chybějících dokladů. V kontrolách budeme pokračovat celé léto,“ uvedl policejní mluvčí Jiří Matzner.

Situaci na Orlíku bedlivě sledují také obce v sousedství nádrže. Scházejí se se zástupci plavební správy i provozovateli kempů, marýn a dalšími.

„Máme přislíbenou daleko větší účast týkající se kontrol ze strany plavební správy i policie, snad to bude ku prospěchu. Jestli je toto opatření dostačující, ukáže další plavební sezona. Pokud by dostačující nebyla, budeme jednat o řešení dál. Další schůzka je připravená na září či říjen,“ naznačil starosta Orlíku nad Vltavou Jan Mára.