Nadšenci z jihu Čech staví ve stodole škuner, chtějí doplout na Mallorcu

  • 6
Nenápadná a zapadlá obec Bežerovice na Bechyňsku se dá bez nadsázky označit jako dílna kuriozit. Po několika replikách historických lodí nebo funkční ponorce zde parta přátel staví sedmimetrový škuner, se kterým chtějí doplout z jihu Čech až do Středozemního moře.

Postavil obchodní pirátskou plachetnici Miamiti i velkou brigu La Grace, která vozí turisty po evropských mořích, Karibiku i Atlantiku. Nyní lodní konstruktér, českobudějovický rodák Daniel Rosecký, staví škuner.

„Rozhodli jsme se postavit stabilnější loď, než je Miamiti, takže padla volba na škuner. Inspiroval jsem se plánkem lodě z knihy Architectura navalis mercatoria z roku 1768, který namaloval švédský admirál a lodní konstruktér Fredrik Henrik af Chapman. Naše loď bude menší, aby se vešla na vlek auta. V 18. století by byla širší a aspoň dvanáctimetrová. Zatím nevíme, jak se bude jmenovat, návrhy na název přijímáme, také sháníme člověka, který by nám vyřezal příďovou sochu,“ říká Daniel Rosecký u osazování podlah. Loď staví ve své stodole v Bežerovicích na Táborsku.

Na škuneru začal s Vladimírem Benediktem a Vladislavem Šoustarem pracovat v lednu 2018. Už nyní má žebra a kýl, ale hotový bude zhruba za dva roky.

„Vše děláme ve volném čase a podle svolení manželek. Pracujeme hlavně v zimě, kdy není nic jiného na práci,“ dodává s úsměvem Benedikt.

Kýl a vazy jsou z dubu, obšívka ze speciální borovice. „Žebra jsou z jasanu, aby se loď dobře hýbala, a paluba bude z červeného dubu, aby byla krásná. Celá konstrukce je můj výmysl, tak hlavně aby to plulo. Uvidíme, jaké bude mít vlastnosti. Doufám, že lepší než má Miamiti,“ dumá Daniel Rosecký.

Od škuneru si slibuje hlavně větší stabilitu a více prostoru. „Šest lidí si sedne na palubu bez mačkání a nejméně šest se i vyspí v podpalubí. Půjde spát i na palubě, takže počet může být i vyšší,“ doplňuje Benedikt.

Škuner v číslech

  • Maximální délka trupu - 7 metrů
  • Délka mezi vazy - 6,2 metru
  • Maximální délka s čelenem - 9,2 metru
  • Maximální šířka - 2,6 metru
  • Ponor - 0,94 metru
  • Výška hl. stěžně nad hladinou - 9 metrů
  • Výtlak - 2,5 tun
  • Počet plachet - 7
  • Plocha plachet - 42 metrů čtverečních

Z lodi ještě doslova koukají žebra, ale zapálení tvůrci už mají plány na dobrodružné výpravy.

„Vlastnosti asi odzkoušíme na místních vodách, na Bezdrevu či Orlíku, ale už přemýšlíme, že bychom vyrazili z Týna nad Vltavou na Mallorcu, to se s námi ale asi ženské rozvedou,“ nešetří tým humorem.

Co se však týká domácí pokladny, ta prý zas tolik nekrvácí. „Vše si děláme sami. I žebra jsem ohýbal doma na koleni. Ale vzhledem k tomu, že nejdražší na stavbě lodi je asi práce, ušetříme. A dub jsme například dostali od souseda. Loď tak vyjde na desetitisíce korun. Myslím, že kdybych strávil ten samý čas v hospodě, utratím víc,“ porovnává Rosecký.