Výrazné stavební úpravy čekají v příštích letech silniční trasu od krajského města do Plané, kde se odbočuje k Letišti České Budějovice, odkud tisíce lidí ročně odlétá na dovolenou k moři.
Kromě nových křižovatek zde plánuje kraj rozšíření stávající silnice I. třídy včetně nových přechodů a chodníků. V těchto dnech dostal stavební povolení. Mezi pamětníky je tato silnice známá jako „dálnice“. Za války ji Němci rozšířili kvůli dopravě částí proudových stíhaček testovaných na letišti.
V Plané, v místě odbočky k letišti, vzniknou dvě křižovatky. Navíc je už hotový projekt na další křižovatku, jež bude na katastru Litvínovic na propojce, která odvede dopravu ze sídliště Máj přes řeku Vltavu až k Lidické třídě. Na trase od Českých Budějovic dlouhé čtyři kilometry se plánuje i úprava mimoúrovňové křižovatky dál na jih sloužící ke spojení s Homolemi. Všechny záměry chystá kraj už několik let.
Přípravy se neobešly bez diskusí. V březnu se konalo veřejné projednávání s účastníky řízení kolem křižovatky v Plané. Původní předpoklad byla investice ve výši 20 milionů korun. Stavbě se museli podřídit někteří majitelé dotčených pozemků. Připomínky k projektu měli hygienici, obec Planá nebo dopravní inspektorát policie. Silnice patří Ředitelství silnic a dálnic, ale to se na investici nepodílí.
„Tato stavba se projednává roky a teď je konečně ve finále. Podle mě kraj všechny připomínky vypořádal,“ uvedl starosta Plané Tomáš Pintér (SNK). Obec třeba prosadila, že nejbližší rodinné domy dostanou nová protihluková okna a součástí bude rekonstrukce nebo přeložky inženýrských sítí se zřetelem na odtoky dešťové vody.
Právě povolená stavba nazvaná Křižovatka k napojení Jihočeského letiště bude v místě současných autobusových zastávek, několik desítek metrů jižněji od současné odbočky k letišti. Umožní nejen příjezd k letišti, ale výhledově také napojení do Plané. Tím pádem bude možné časem zrušit nevyhovující křižovatku ve tvaru Y u napojení jihovýchodní části obce na silnici I/3.
Nová křižovatka bude propojená s novou okružní křižovatkou v areálu letiště. Kvůli ní zmizí některé bývalé vojenské objekty a překážející stromy. Zabere zhruba hektar zemědělské půdy.
Podle stavebního úřadu musí i v průběhu stavby fungovat spojení s obcí, místními firmami a také provoz na hlavní silnici I. třídy minimálně v jednom pruhu. Dopravu tu budou řídit semafory.
Policie upozorňuje na nárůst dopravy
„Křižovatka má vydané povolení záměru a je majetkově vypořádaná. Stavební náklady budou významně vyšší než původně uvažovaných 20 milionů korun. Známé budou v červenci, kdy chceme zahájit výběrové řízení na zhotovitele. Stavbu bychom chtěli zahájit na přelomu roku přípravou území. Samotné práce by se měly stihnout v roce 2026,“ sdělila vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu Andrea Tetourová.
Podle hodnocení dopravního inspektorátu policie ale nemůže kapacita nových plánovaných křižovatek stačit pro vývoj dopravy do roku 2055. Policie varuje, že vzhledem k tomu dojde ke znehodnocení investic. Očekávaný nárůst dopravy podle ní nejvíc zatíží chystanou propojku přes Vltavu na Papírenskou ulici a na Lidickou třídu, která je už dnes přetížená.
„Počítáme s touto trasou, pokud vím, už je hotový i projekt přemostění řeky,“ uvedl starosta Litvínovic Martin Král (SNK).
Ještě před osmi lety přitom Litvínovičtí propojku od sídliště Máj přes jejich obec až na Papírenskou zásadně odmítali kvůli konfliktu s vlastní zástavbou. Názor změnily podle některých obyvatel výměny komunálních politiků.
Podle hejtmana Martina Kuby se sice minulá budějovická koalice projektem zabývala, ale málo. Připomněl, že trasa je důležitá i přemostěním Vltavy, protože mostů přes řeku je ve městě málo.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz