Severní spojka, důležitá dopravní stavba v krajském městě, je v obklíčení oponentů. Koncem loňského roku vydané územní rozhodnutí o umístění trasy silnice napadly v těchto dnech desítky majitelů pozemků a místních firem. Odvolávají se ke krajskému úřadu.
Stavbu přeložky silnice vedoucí od křižovatky u obchodního domu Globus přes Vltavu do Kněžských Dvorů, odkud budou auta pokračovat směrem na Okružní a od ní k budoucímu dálničnímu obchvatu připravuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už devět let.
Loni projekt označilo za podpory českobudějovických radních za prioritní v krajském městě. Odvolání může stavbu pozdržet o měsíce až roky.
„Severní spojka je pro město klíčová. Věřím, že se krajský úřad s námitkami vyrovná a stavbu nic nezastaví,“ míní náměstek primátora František Konečný (ANO).
Severní spojkaPlánovaná silnice má být dlouhá 2 376 metrů. Přeložka silnice I/20 od Písku vytvoří severní obchvat města napojený na D3. Bude mít šest křižovatek, most přes Vltavu dlouhý 308 metrů, most přes Dobrovodskou stoku délky 83 metrů a podjezd železnice v Nemanicích. Na levé i pravé straně Vltavy povede po násypech. Investici za zhruba dvě miliardy korun zaplatí stát. Spojka odkloní tranzitní dopravu od města a navede ji na dálnici. Dopravně propojí také průmyslovou zónu při Okružní ulici, kde se plánuje stavba velkého logistického centra. Vytížení je odhadováno na 20 tisíc aut denně. Aktuální termín stavby je rok 2021. Zastupitelé Českých Budějovic schválili změnu územního plánu odpovídající požadavku projektu už v roce 2011. |
Trasu v podobě, jak ji namaloval Pragoprojekt a schválil stavební úřad, nejvíc odmítají firmy ležící kolem ní. Argumentují, že přijdou o parkovací místa nebo že jim znesnadní vjezdy do areálů.
Majitelům pozemků se nelíbí možné zhoršení životního prostředí, zvýšení hluku a imisí. Devastací životního prostředí následkem zvýšením dopravního zatížení lokality se ohání také firma Hansa, která v areálu bývalého Suchomelského mlýna vyrábí krmné směsi.
„Změní se vzhled krajiny a zhorší bydlení v území, které je využíváno k rekreaci a odpočinku,“ napsal jednatel firmy Petr Hansa.
Mezi podporovatele silnice patří kromě města také spolek obyvatel Kněžských Dvorů s názvem Kecenická iniciativa. „Na Severní spojku netrpělivě čekáme, už aby byla,“ poznamenal předseda spolku Jaroslav Havlíček.
Podle něj přinese přeložka obyvatelům této okrajové části Budějovic zlepšení dopravy. Místní trpí jízdami kamionů, které zásobují zdejší firmy. Tím, že spojka povede po valech a v zářezech, se místní ulice zklidní.
Územnímu rozhodnutí předcházelo veřejné projednávání projektu loni na podzim.
„Překvapily mě na něm argumenty a požadavky firem. Chtějí získat co nejvíc výhod, přitom každá z nich bude mít vyřešené napojení areálu na Severní spojku. Podle mě by do toho měli co nejvíc mluvit lidé, kteří tu bydlí. A ti souhlasí. Máme teď obavy, že odvoláním se celý projekt dost zdrží,“ poznamenal Havlíček.
Připomínky k Severní spojce mají také podniky Česká pošta, jejíž pobočka v území sídlí, nebo společnost ČEZ. Ta upozorňuje, že umístění stavby tak, jak ji schválil stavební úřad, je v kolizi s plánovaným horkovodem vedoucím z Jaderné elektrárny Temelín do Budějovic.
„Projektant navrhl její křížení s horkovodem v jiném místě, než je jeho trasa naplánovaná a schválená. Museli jsme upozornit na nesoulad projektů, ale v žádném případě nechceme Severní spojku blokovat,“ vysvětlil mluvčí temelínské elektrárny Marek Sviták.
Elektrárna uzavřela koncem loňského roku smlouvu s Českými Budějovicemi na stavbu šestadvacetikilometrového potrubí, kterým bude zásobovat teplem město. Stavba za 1,5 miliardy korun začne na jaře.
Severní spojka povede od okružní křižovatky u Globusu (červený terčík) do Kněžských Dvorů (modrý).
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz