Informaci o zahájení výběrového řízení na síti X potvrdil Radek Mátl. „Předpokládaná hodnota zakázky 8,5 kilometru dlouhého čtyřpruhového úseku sil. I/20 na obchvatu obcí Dasný a Česnovice je 1,82 miliardy korun bez DPH,“ oznámil Mátl.
Zásadní je, že má tato akce vydané stavební povolení, které je v právní moci. Dokončené už jsou i výkupy pozemků. „Jakmile se vybere zhotovitelská firma, tak už nic nebrání tomu, aby se v příštím roce začalo stavět a práce potrvají přibližně tři roky,“ upozornil jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS).
V trase budoucí přeložky už se letos dokonce i kácelo u sjezdu na Hlubokou nad Vltavou. Tak daleko postoupily přípravy. Budoucí komunikace bude bezpečnější a plynulejší. Skoro v celé délce je navržená jako čtyřpruhová, součástí bude i 1,5 kilometru protihlukových stěn. Začínat bude na okraji Budějovic u sjezdu na Hlubokou a končit za Češnovicemi poblíž odbočky na Netolice a Prachatice.
Na změnu kolem financování obchvatu upozornil už v září Jaroslav Havel, starosta Pištína, pod nějž Češnovice spadají. „Projekt má zelenou. Získal jsem naprosto čerstvou informaci, která je zásadní nejen pro obce, které leží v dosahu obchvatu, ale i pro všechny řidiče, kteří využívají rušnou silnici I/20. Výběrové řízení na zhotovitele začne ještě letos,“ oznámil před necelým měsícem Havel.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
Příprava této stavby administrativně trvá už 17 let. Na přeložku, která je pro Jihočechy tak důležitá, nakonec peníze jsou i díky tomu, že má Ředitelství silnic a dálnic schválený rekordní rozpočet na rok 2024, a to ve výši 79,39 miliardy korun. Velký nárůst peněz je právě i pro silnice I. tříd.
Obchvat je důležitý i proto, že nelze vyloučit, že se na této trase provoz brzy ještě zvýší. „Tato akce souvisí i se severní spojkou v Budějovicích a také má vazbu na dokončení dálnice D4 mezi Pískem a Příbramí, která bude v provozu příští rok. Pak se totiž může stát, že část řidičů přestane na trase Praha – České Budějovice jezdit kolem Tábora, ale pojede přes Písek, protože to bude pohodlnější a rychlejší,“ upozornil hejtman.