Před rokem začala s reklamním smogem bojovat radnice v Českých Budějovicích. Její bývalé vedení tehdy nechalo vypracovat manuál s názvem Kultivované Budějovice, který veřejnosti a především podnikatelům v historickém centru předkládá příklady dobré i špatné praxe.
Obsahuje také výčet základních pravidel, jimiž by se provozovatelé místních podniků měli při výzdobě svých výloh, předzahrádek a fasád řídit.
„Cílem je kultivovat veřejný prostor a ochránit nás od křiklavé a agresivní reklamy. Dodržování zásad manuálu je součástí nových nájemních smluv, které město s provozovateli podniků uzavírá. Týká se to i nového občerstvení na Sokolském ostrově,“ uvedla náměstkyně primátorky Zuzana Kudláčková.
Připustila však, že nových smluv město zatím moc neuzavřelo a vymáhat změnu na stávajících majitelích je komplikované. Výlohy a předzahrádky jsou soukromým majetkem a město tak zpětně nemůže provozovatele do změny poutačů nijak nutit a musí počkat do doby, než se bude nájemní smlouva měnit.
„Řešíme to i ve spolupráci s památkáři. Pokud má podnik v historické budově moderní orámování výkladní plochy, snažíme se to upravit tak, aby odpovídala dobovému vzhledu. Při těchto změnách jednáme i s majiteli, aby novou výlohu uzpůsobili podle pravidel manuálu,“ uvedl za budějovickou Správu domů Petr Šindelář.
Snaží se motivovat podnikatele
Nevzhledné reklamy netrápí jen zastupitele a obyvatele Českých Budějovic. Stejné téma nyní řeší i v Písku. Ve městě sice fungují pravidla pro umisťování reklamy, jejich dodržování se ale obtížně vynucuje. „Máme možnost ovlivnit předzahrádky, reklamní áčka nebo stojany s oblečením, které si obchodníci dávají na chodník před svou provozovnu. Jde o zábor veřejného prostranství a my je za porušování pravidel můžeme pokutovat,“ sdělila písecká místostarostka Petra Trambová.
Doplnila, že radní teď vymýšlejí, jakým způsobem podnikatele k dodržování více motivovat a jak pokutovat ty neukázněné. „Setkali jsme se s tím, že odmítli pokutu zaplatit a skončilo to ve správním řízení. Řešení celé situace se tak výrazně protáhlo. Jednou se také stalo, že podnikatel po výzvě, aby odklidil stojany s oblečením z chodníku a přestal tak zabírat veřejný prostor, je pouze přimontoval na fasádu své prodejny,“ vyprávěla Trambová.
Podotkla, že vizuální smog se pomalu stává velkým tématem ve většině měst. Píseckou radnici proto nedávno navštívila delegace z Příbrami, která se chtěla inspirovat a podělit se o své vlastní zkušenosti.
Dokladem tohoto trendu je i Tábor, který má reklamu v historickém centru regulovanou vyhláškou. Snahu o odstranění nevzhledných poutačů ale ve městě rozšiřují i do méně navštěvovaných lokalit. „Snažíme se regulovat i velkoplošné a světelné billboardy. Legislativa nám ale neumožňuje kompletní zákaz, a tak s majiteli musíme často vyjednávat,“ sdělil starosta města Štěpán Pavlík.
Důležitý je podle něj individuální přístup a aktivní oslovování podnikatelů. „Často se s nimi sejdeme, oni předloží své argumenty, my ty naše a společně hledáme řešení, jež bude výhodné pro obě strany,“ popsal. Existují ale i případy, kdy podnikatel jednoduše poruší předpisy pro zábor veřejného prostranství a město tak přistupuje k udělení pokuty.
Krumlov se snaží udržet historii
To platí také v Českém Krumlově, jenž reguluje vystavené zboží a reklamu ve svém historickém centru, které je i součástí světového kulturního dědictví UNESCO. V roce 2018 ve městě začal platit řád, podle kterého vlastníci nemovitostí v centru mají povinnost upravit vzhled průčelí domů tak, aby odpovídal kulturně historické hodnotě památkově chráněných objektů.
15. února 2020 |
Smyslem úpravy tržního řádu je snaha ochránit a zachovat jedinečný historický ráz města, který se v množství nabízeného zboží místy vytrácí. V novém řádu jsou promítnuty změny ve způsobu nabízení a prodeje zboží i služeb mimo provozovnu. Jedná se nejen o takzvané stojky, cedule a zboží na věšácích, ale také o fotografie zobrazující pokoje hotelů, nabídku výletů, zájezdů nebo pronájmu sportovního zařízení. A také o samolepky s informací, že v provozovně přijímají platební karty a mají tam wi-fi.
Již od roku 2010 ve městě platí také doporučující pravidla pro umisťování přenosných reklamních zařízení a pro vystavování zboží, která provozovatele navedou správným směrem. Pravidla stanovují například velikost věšáků a stojanů v maximální výšce 130 centimetrů a šířce 70 centimetrů, jež nesmí obsahovat směrové šipky.