Středa 8. prosince 2021, svátek má Květoslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 8. prosince 2021 Květoslava

Taxi místo MHD? Proč si s myšlenkou nepohrát, říká šéf dopravního podniku

  8:54
Ředitel Dopravního podniku v Českých Budějovicích Slavoj Dolejš v těchto dnech s kolegy pátrá po materiálech a příbězích, které by mohly přispět k letošním oslavám 110 let místní MHD. Opačným směrem do budoucnosti přemýšlí, že by podnik začal provozovat taxislužbu, přidal páteřní linky a méně využívané zrušil.

„Proč bychom ji nemohli provozovat znovu. Nebo carsharing (sdílení aut. pozn. red.). Třeba v Německu si ho ve Frankfurtu město provozuje samo,“ říká k taxislužbě Slavoj Dolejš, ředitel dopravního podniku. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Vrátí se ještě autobusy do Krajinské ulice? Loni to byla z pohledu hromadné dopravy ve městě nejpropíranější věc.
Pro mě osobně je to uzavřené. Linka si své cestující našla i tak.

Takže se nevrátí?
Pro mě je teď hlavně důležité, aby se linka nějaký čas neměnila, abychom mohli vůbec vyhodnotit její provoz. Když je to samé sem tam, tak to není nic příjemného. Spíš si myslím, že bude město řešit dopravu na náměstí Přemysla Otakara II., ale i v Krajinské a dalších ulicích v centru jako celek, a pak se uvidí. Padaly i názory, že by z Krajinské mohla být taková výstavní ulice zcela bez aut.

S tím sem tam jste mi nahrál. Mnozí cestující kritizují, že se příliš často linky přečíslují.
Je to nepříjemné. Ale potřebovali jsme na úpravy provozu zareagovat a čísla logicky sjednotit. Teď sami cítíme, že potřebujeme nějakou dobu nedělat změny. Ale jinak žijeme v hektické době a nelze očekávat, že se za deset let nic nepromění.

Ono to asi bude podstatně dříve. Změny a úpravy provozu plánuje město, vlastník dopravního podniku.
Město připravuje optimalizaci MHD, což je správný krok. Musí to přijít od objednavatele. Pak bude vědět, jestli linky jezdí rozumně, zda spoje plní svůj význam.

Vidíte sám někde místa, kam by se mělo jezdit méně, nebo více?
Veřejná doprava se na území republiky dělá 150 let stejným způsobem. S nejlepším vědomím se naplánují linky, vybudují zastávky a pak se čeká na příchod zákazníka. Nešlo by to udělat jinak? Byla by to asi revoluce technologická, ale asi i myšlenková. Ale cestující očekávají stále více rychlosti a komfortu.

Slavoj Dolejš

Ředitelem Dopravního podniku města České Budějovice je od června 2015, ale už v roce 2013 byl pověřený řízením společnosti. Na manažerských pozicích působil ve firmě od roku 2011. Nejdříve se vyučil elektromechanikem, po střední škole vystudoval obor teritoriální studia na VŠERS a poté hospodářská studia na Univerzitě J. A. Komenského. Byl také budějovickým zastupitelem. Je ženatý a má dva syny, mezi jeho koníčky patří rybaření.

Kam tím směřujete?
Když dáte někomu na výběr, jestli pojede levně od domu s taxi, nebo půjde na zastávku. Co si většina lidí vybere?

Taxi, ale to by musela být jeho cena opravdu příznivá.
A proč si s touto myšlenkou nepohrát. Koneckonců dopravní podnik v minulosti taxislužbu úspěšně provozoval, mohla by být určitým způsobem dotována. Proč bychom ji nemohli provozovat znovu. Nebo carsharing (sdílení aut, pozn. red.). Třeba v Německu si ho ve Frankfurtu město provozuje samo. Myslím, že tyhle věci mají velkou budoucnost a můžeme je dělat jako veřejnou službu. Představuji si to jako kombinaci taxíku a městské hromadné dopravy. Jezdil by podle aktuální poptávky cestujících. Vím, že je to dost odvážné, ale byl bych rád, kdyby se povedlo rozjet nějaký projekt. Kdo nic nedělá, nic nezkazí.

Takže by třeba večer nejezdil na Srubec žádný autobus, ale já bych si taxi dopravního podniku přivolal telefonem?
Ideálně přes aplikaci, nebo na zavolání na dispečink.

Jak hodláte s tímto nápadem pracovat? Představil jste ho oficiálně na radnici?
To ještě ne. Nyní sbírám podklady, abych pak mohl se záměrem předstoupit a měl ho podložený čísly.

Odbočili jsme, od optimalizace si asi město představuje něco jiného. Třeba změny tras linek, jejich rušení, nebo naopak zavádění nových.
Od cestujících spíš vnímám, že chtějí přidat. Kdybychom byli hodně odvážní, tak bychom ponechali páteřní linky a ještě několik důležitých k nim přidali a ostatní by se řešily jinak. Linkovou dopravou, nebo taxi, seniortaxi a podobně. Když je interval mezi spoji půl hodiny a více, tak už to není úplně městská.

Kolik by pak zůstalo páteřních linek?
Dovedu si představit, že bychom měli 15 až 20 páteřních linek. Uvidíme, co ukáže průzkum města. Na druhé straně úplně neuzrál čas, cestující MHD stále chtějí. A chtějí ji samozřejmě i okolní obce. I když na nás občas každý nadává, tak pořád je zde argument spolehlivosti a systém funguje jako celek. Zajímavým aspektem je třeba i fakt, že do míst, kam jezdí MHD, mají pozemky o dost vyšší cenu.

Takže do Litvínovic, na Dobrou Vodu a podobná místa budete jezdit dál, nebo ne?
Bude velký tlak na to, abychom obce dál obsluhovali. I když někde úplně nejsem přesvědčený, že bychom tam měli jezdit. Je třeba dát na váhu vynaložené prostředky. Musí to být ale koncepční řešení, nejde jen zrušit MHD a nenahradit ji, pak by to právě mohla řešit ta nová služba.

Můžete říct příklad?
Třeba Homole, o víkendu tam za jeden den jedou třeba jen čtyři lidé.

110 let MHD v Českých Budějovicích

Dopravní podnik si letos připomíná 110. výročí založení hromadné dopravy ve městě. 15. června 1909 začala MHD jezdit po první trati, která začínala před tehdy novou výpravní budovou budějovického nádraží. Pouliční dráha byla jednokolejná a měla výhybny pro míjení protijedoucích vlaků. Za mostem přes Mlýnskou stoku trať procházela Pražským předměstím. Konečná stanice byla u dělostřeleckých kasáren u dnes už neexistující plzeňské zastávky. Celkem byla linka P dlouhá necelé tři kilometry. Letošní oslavy výročí vyvrcholí v polovině června, kdy bude nejen tradiční Den otevřených dveří, ale v areálu na Novohradské bude akce Punk In Depo, kde mají zahrát Visací zámek a Vypsaná fixa. Do konce roku chce dopravní podnik také vydat publikaci s pracovním názvem 110 odstínů červené, která bude mimo jiné vyprávět příběhy z města, které se dotýkají MHD. Do její tvorby se mají zapojit známí spisovatelé z regionu. Vzniknout by měl také klip.

Jak se projevilo jízdné, které je v podstatě zdarma pro školáky do 15 let a seniory nad 65 let?
Obrovsky. Máme 47 milionů přepravených cestujících za loňský rok, předtím jsme byli na 39 milionech. Už jsme proto také zaznamenali stížnosti na přeplněná vozidla. To budeme muset řešit. Plus sice je, že jsme cestující dostali do MHD, ale otázka je, jestli díky tomu někdo přestal jezdit autem po městě. Možná nějací jsou. Přece jen máme registrovaných 27 tisíc seniorů a osm tisíc dětí.

Projevil se nárůst cestujících v ekonomice podniku?
Tarify těchto skupin jsou tak zanedbatelné, že ne. Rádi vozíme děti a jejich prarodiče, ale z hlediska ekonomiky jsou pro nás v uvozovkách bezvýznamní. Potřebujeme, abychom neztráceli platící cestující.

Když je město ucpané, často se nedaří dodržet jízdní řády. Jsou ještě místa, kde mohou vzniknout vyhrazené bus pruhy, díky kterým jsou autobusy a trolejbusy rychlejší?
Plánované jsou na Pražské třídě. Mohl by být také na Husově třídě co nejdále od výstaviště směrem k sídlišti. Jinde je problém, že to kapacita silnice neumožňuje. Na Pražské by byl pruh vyhrazený i pro cyklisty a osobně jsem zastáncem, aby ho mohlo využívat i taxi. Tím, jak auta nyní ve velkém sjíždějí do Budějovic ulicí Generála Píky, tak je Pražská klidnější a úpravy jsou reálné. Dokument, cyklogenerel, uvažuje o zklidnění v celé délce z Nemanic až k centru.

Proč stále nejsou hotové zastávky MHD u Kauflandu?
Cestující je tam chtějí, chodí nám neustále dotazy. Je to investice města a nechápu, proč to nejde. Bylo tam hned několik problémů, nepodařilo se dohodnout na dopravních opatřeních v době stavby, pak zase nebyl projektant, který by to celé nakreslil. I tak si ale myslím, že už mohly být dávno hotové. Snad budou letos. Často je také v případech dopravních opatření problém, že policie dává zamítavá stanoviska. Myslím, že by do toho neměla samosprávě zasahovat.

Když jsme spolu před lety dělali rozhovor, chtěl jste, aby zastávky spravoval dopravní podnik, a zlepšil se tak jejich vzhled. Ale nic se od té doby nezměnilo. Kdy se tedy konečně něco stane?
Teď se zdá, že pod nás spadnou. Priorita současných správců je prodávat reklamu a mít zisk. My už máme nějaké návrhy upravené podoby zastávek. Bude záležet, jestli najdeme dostatek peněz na jejich proměnu. Jinak město naposledy smlouvu prodloužilo ještě o rok, ale letos by se mělo řešit co dál a mohly by být naše.

Ale reklamu byste tam prodávali dál? Také potřebujete vydělávat.
Ano, ale prvořadá by měla být její funkce, aby se tam mohl cestující schovat, aby byly čisté. Také bychom k nim mohli přidávat přístřešky pro kola a dát jinam odpadkové koše. Teď jsou pod zastávkovými označníky, což mě dráždí.

V nejnovějších vozidlech už je zařízení, které umožní platit jízdenku kartou. Kdy bude fungovat?
Jakmile se nám podaří vysoutěžit projekt, který to umožní plošně využívat. Soutěžit chceme ještě tento týden a bude to už třetí pokus.

Proč to předtím neklaplo?
Podnikatelská kultura je u nás taková, že se do soutěží hlásí i ti, kteří na ni nemají, a pak dělají problémy. Odvolávají se a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže pak soutěž shodí. Firmy jsou schopné dávat nepravdivé reference. My si to ověřujeme, a pak se dozvíme, že to ta firma vůbec nedělala, nebo že tu jejich technologii vypnuli. Tentokrát do toho jdeme s tím, že bude hodně přísná smlouva.

Kolik budete letos kupovat nových vozidel?
Připravujeme nákup 10 velkých autobusů kloubových, nebo patnáctimetrových. Když soutěž do února vypíšeme, musíme počítat s tím, že dodávka bude asi až v příštím roce.

Autor:
  • Nejčtenější

Drama na jihu Čech. Prázdný kočárek na mostě, v řece se topila žena s dítětem

Pořádné drama se kolem půl osmé večer odehrálo na jihu Čech. V řece Blanici u Vodňan se topila žena s malým dítětem....

Tragický konec pod lavinou. Zesnulou motokrosovou naději oplakávají i v Česku

V sobotu se devatenáctiletý Rakušan Rene Hofer vypravil s deseti přáteli na skialpech na horu Lackenspitze. Tři z nich,...

Zachránit ženu s dítětem z Blanice pomohli prváci z rybářské školy

Premium Při záchraně ženy s dítětem, která skočila nebo spadla z mostu přes Blanici na okraji Vodňan, sehráli velkou roli...

Petice za kavárnu v autíčku v Budějovicích má přes dva a půl tisíce podpisů

Obyvatelé Českých Budějovic se snaží, aby na Sokolském ostrově mohl zůstat oblíbený podnik v bílé dodávce. Pod peticí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

U dálnice na Táborsku našli myslivci mrtvého vlka, nejspíš ho srazilo auto

Mrtvého vlka objevili ve středu myslivci nedaleko obce Řípec na Táborsku. Zvíře našli u vozovky v místě, kde se dálnice...

TEST: Hodinky místo mobilu děti pohlídají i zabaví

Premium Co umějí chytré hodinky se SIM kartou pro děti? Nahradí mobil. Dá se na ně dovolat a většinou i sledovat jejich polohu...

Opatření bojkotuje stále více lidí, cítí se podvedeni, říká psycholog

Premium Doba covidová je už dlouhá. Zatímco při první vlně epidemie byli lidé v Česku většinou ukázkově disciplinovaní, nyní je...

Velké dilema třetí dávky: míchat, či nemíchat vakcíny?

Premium Posilující dávka očkování naráží na možnost volby. Řada Čechů řeší, kterou vakcínou si nechat svoji imunitu proti...

  • Další z rubriky

Rekordní budějovický rozpočet počítá s parkovacím domem i zlepšením dopravy

Skoro miliardu korun příští rok investují v Českých Budějovicích do stavby parkovacího domu, parku nebo lepšího řízení...

Šéf kultury v Týně nad Vltavou po problémech končí, už čtvrtý za sedm let

Pro radnici v Týně nad Vltavou je to prokletá funkce. Průměrná „životnost“ tamějšího ředitele Městského centra kultury...

Jihočeška pomáhá zvířatům v nouzi, tvoří a prodává originální trička

Před lety ji jako absolventku střední veterinární školy vyhodili od přijímacích zkoušek na pedagogickou fakultu, kde...

Deset let potíží. Budějovičtí rozhodnou o zastavení prací na územním plánu

Roky zpracovávaný územní plán Českých Budějovic pronásledují problémy, které teď vrcholí jeho hrozícím zastavením....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Žilková: Byla jsem těhotná s Menzelem, potrat byl pro mě rozvodem s Bohem

Veronika Žilková překvapila informací o tom, že kdysi čekala dítě s Jiřím Menzelem. O nevěře manžela, vztahu s...

Moje tetování nad rozkrokem vyznívá vulgárně, stěžovala si paní

Nebylo tak úplně promyšleno, kvůli přemíře alkoholu vlastně nebylo ani zamýšleno. Tetování vyznívá explicitně sexuálně,...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Měli jsme zůstat točit v Sydney, říká Chris Hemsworth o práci v Praze

Australský herec Chris Hemsworth (38) v Praze natáčí pokračování akčního filmu Vyproštěn. V české metropoli by měl štáb...

Syna jsem viděl, když mu byly tři. Pak až v jeho padesáti, říká Ladislav Frej

Premium „Po představení neusnu. Je půl třetí ráno, sedím v kuchyni, chroustám piškoty bez lepku, piju mlíko a mudruju, co jsem...