Průmysl 4.0 naráží na školství. Musí se změnit, říká šéf Viscofanu

  17:13aktualizováno  17:13
Ve společnosti Viscofan v Českých Budějovicích se připravují na čtvrtou průmyslovou revoluci. Podle ředitele Miloslava Kamiše je v tom budoucnost.

Miloslav Kamiš je generálním ředitelem Viscofanu CZ v Českých Budějovicích, kde se snaží zapracovat do procesu průmysl 4.0. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Průmysl 4.0, tedy proces známý také jako čtvrtá průmyslová revoluce, je podle odborníků důležitý pro budoucí konkurenceschopnost firem. Českobudějovický Viscofan, který vyváží umělá střívka do více než stovky zemí světa, si to uvědomuje. „Z mého pohledu jde spíše o evoluci, ale to nám ukáže až čas,“ říká ředitel Viscofanu Miloslav Kamiš.

Co ve skutečnosti průmysl 4.0 označuje?
Často řešíme, jak to vysvětlit zaměstnancům a kolegům. Nejlepší způsob našel Roman Smetana, je to náš guru v oblasti industry 4.0. Přirovnal to k běhání. V 50. letech se měřilo až po konci běhu. Dnes běžci nosí spoustu přístrojů, které měří údaje v daném čase. Senzory, vybavení a získaná data nám budou predikovat, co máme dělat a jak se budeme chovat. To je ten zásadní rozdíl mezi stávající dobou a industry 4.0.

Viscofan CZ

Firma v roce 2015 oslavila dvacet let působení na českém trhu. Její obrat v loňském roce byl více než 6,5 miliardy korun a zisk před zdaněním a odpisy 1,2 miliardy korun. Do technologií podnik loni investoval 200 milionů korun. Podobné výsledky očekává i letos. V současnosti českobudějovický závod zaměstnává 650 lidí.

Přímo z Českých Budějovic vyváží plastová a celulózová střeva do 110 zemí a působí na téměř všech trzích po celém světě. V regionu jsou pro firmu důležité Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko nebo Ukrajina. Z globálního hlediska se zaměřuje na Japonsko a země Asie, jako je Thajsko nebo Vietnam. Pozitivní vývoj očekává v Jižní Americe a zaměřit se chce na Afriku.

Viscofan CZ je součástí španělské skupiny Viscofan Group, největšího výrobce umělých střívek pro masný průmysl.

Jak vypadá aplikace průmyslu 4.0 ve Viscofanu?
Určitě není možné najednou nainstalovat spoustu robotů do firmy. To je špatná cesta. Jdeme postupně. Základní myšlenka zní: Pojďme pochopit, co děláme, a pojďme to dělat lépe. Začali jsme prvními kroky - konsolidace reportingu, popsání celkového času a výroby, řešili jsme technický proces nebo kontrolu nad spotřebou náhradních dílů a tak dále. Jsou to logické věci, a proto je to asi evoluce. Industry 4.0 znamená, že budeme vědět, co děláme dobře, a s předstihem. Můžeme pak ovlivnit budoucnost a přizpůsobit tomu myšlení.

Proč jste se tématu začali věnovat?
Nějakým způsobem to aplikujeme všichni, možná už v chytrých telefonech. Spousta firem má dnes problém uchopit data, která sbírají. Změna myšlení je pro mě v tom, jak data efektivním způsobem využijeme. Odhady mluví o snížení nákladů a zvýšení produktivity. Pokud chcete být konkurenční podnik na světovém trhu, tak to nemůžete ponechat stranou.

Na kolik vyjdou vaše investice do průmyslu 4.0?
To nevíme. Skupina bude pouze do IT letos investovat dva miliony eur. Nebylo to ale o nějakých intenzivních nákladech. Věci spojené s industry 4.0 jsou spíše v milionových částkách.

Pojďme se věnovat i negativní stránce věci. Mohl by proces přinést přeorientování práce zaměstnanců?
Pro mě je největší negativum kybernetická bezpečnost. Nové systémy musí být do určité míry otevřené, tudíž i náchylné pro kyberkriminalitu. Bojím se, že mohou být snadno napadnutelné.

I přesto mi zkuste popsat, jaký to může mít dopad na zaměstnance?
Vnímám to jako výzvu pro všechny, kteří se snaží někam posunout. Přinese to asi větší tlak na to, aby lidé dělali změny v procesech. Chce to větší aktivitu v učení. Rozhodně neočekávám velký převrat v tom, že by se lidé propouštěli a rušily se pozice. Podle mě vzniknou nové, které si ani neumíme představit. Hrozba to není.

Je právě tohle prvek evoluce?
Dalo by se to tak nazvat. Bude to klást nároky na změnu školního systému. Ve školství je třeba zabývat se rychlostí a flexibilitou.

A děje se to?
Nemyslím si. Podle mě jsme svázáni starými postupy, které nejsme ochotni opouštět. Spousta mých kolegů se k tomu staví stejně. Nečekáme připravené pracovníky, ale zajímá nás vášeň a chuť. Jsme připraveni zaučit je sami.

Může se stát, že pro to nebude dostatek pracovních sil?
To už se děje nyní. Školní systém bohužel neprodukuje to, co my požadujeme.

Myslíte si, že se čtvrté průmyslové revoluce bojí ostatní firmy?
Nevím, my se ale nebojíme ničeho. Žádná změna není strašák, je důležité použít zdravý rozum. Nemělo by to být marketingové heslo, ale aplikace do přímých procesů.

Autor:

Nejčtenější

Statisíce lidí byly kvůli větru bez proudu, hasiči se přes noc nezastavili

Vítr strhl střechu gymnázia Nad Alejí na pražských Petřinách.

Silný vítr v neděli a v noci na pondělí lámal stromy, působil problémy na silnicích i železnici. ČEZ vyhlásil kalamitní...

Spolujezdec zemřel v autě rozbitém o stromy, řidička ve vrtulníku

Řidička vyjela s Fordem Fiesta do lesa. Její spolujezdec zemřel na místě, žena...

Dva lidské životy si vyžádala nehoda na Písecku. Řidička osobního vozu ze zatím nejasných příčin vyjela ze silnice do...

Na Miss World chci ukázat to, co opravdu umím, říká Denisa Spergerová

5. Denisa Spergerová, 18 let, 182 cm

Novou Miss Czech Republic Denisu Spergerovou (18) čeká v listopadu účast na soutěži krásy Miss World. Ta se letos koná...

Skoro každý den nehoda. Další vlaky do sebe narazily v Jindřichově Hradci

Dva vlaky se časně ráno srazily při posunování v Jindřichově Hradci. (12....

Kolize na české železnici neberou konce. Dva vlaky se časně ráno srazily při posunování v Jindřichově Hradci. V...

Jihlava srovnala sérii s Kladnem, Budějovice podruhé uspěly ve Vsetíně

Kladenský Jaromír Jágr (vlevo) přijíždí ke skrumáži hráčů během druhého...

Budějovičtí hokejisté důrazně našlápli k účasti v baráži o extraligu. V druhém semifinálovém zápase na ledě Vsetína...

Další z rubriky

Srážka auta s dodávkou a kamionem zavřela tah ze Strakonic do Prahy

Hlavní tah ze Strakonic na Prahu v úterý zcela uzavřela vážná nehoda u Drhovle.

Kvůli vážné nehodě kamionu, dodávky a osobního vozu je uzavřený hlavní tah ze Strakonic na Prahu. Policisté odklánějí...

Na Dlouhé louce staví zastávky MHD, aby měli lidé blíž do supermarketu

V Českých Budějovicích rostou dvě nové zastávky MHD na rušné Dlouhé louce.

Zastávky MHD, na které mnoho cestujících čekalo roky, se stanou skutečností. V Českých Budějovicích je začali stavět u...

Horkovod z Temelína povede víc než metr pod zemí, zatopí za dva roky

Z domů na okraji Týna nad Vltavou jsou chladicí věže nepřehlédnutelné. Snímek...

Dělníci se pustili do výstavby 26 kilometrů dlouhého horkovodu z Temelína do Českých Budějovic. Práce mají trvat necelé...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz