Několik minut stojí na kraji silnice a nejistě se rozhlíží. Pak v proudu aut nastane klid a senior se vydává přes Husovu třídu v Českém Vrbném. Není jediný. Denně tuto starou vozovku přechází řada místních včetně maminek s kočárky.
Na problém s přecházením a dopravní přestupky, kterých se zde řidiči dopouštějí, upozornil českobudějovickou radnici jeden z obyvatel.
V prosinci předstoupil Josef Vrchota před městské zastupitele a během několika minut shrnul, co všechno místní trápí. Málo toho není a právě přecházení přes rušnou silnici považuje za jeden z největších problémů.
„Historicky nebylo na protější straně nic. V posledních letech se ale hodně staví a lidé tudy přecházejí k obchodní zóně. Jediný přechod je v Českém Vrbném na konečné zastávce. Druhý nejbližší je kousek od ulice U Hvízdala. Oba dělí zhruba 900 metrů. Lidé proto nejčastěji přecházejí u křižovatky, kudy jezdí trolejbus. Na zastupitelstvu jsem v těchto místech ukazoval i fotografii maminky s kočárkem,“ líčí čtyřicetiletý Vrchota, který z Českého Vrbného pochází.
Ověřit si jeho slova není těžké. V místech, kde zatáčejí trolejbusy z Husovy třídy k obchodní zóně, procházejí lidé neustále. Právě tady, zhruba v polovině cesty mezi oběma současnými přechody, by podle Vrchoty nový mohl vzniknout.
„Je to opravdu nepříjemné. Provoz je tady hustý a lidé, kteří chtějí přejít, mají problém a docela riskují,“ přidává jeden z místních, sedmapadesátiletý Václav Navrátil.
Vrchota zastupitelům ukazoval také výsledky pětidenního měření. „Jeden můj známý vyučuje dopravu a logistiku na vysoké škole. Studenti mají za úkol někde kontrolovat dopravu, tak jsem ho oslovil, zda by si nemohli cvičení udělat u nás,“ vysvětluje Vrchota.
Výsledek práce studentů Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích ho překvapil v mnoha ohledech. Jedním z nich byl počet kamionů.
„Ze čtyřproudové silnice je sem směrem do města zákaz vjezdu vozidel nad šest tun. Přesto měření ukázalo, že tudy projede z bezmála sedmi tisíc vozidel několik set kamionů denně. V tom je trochu nepřesnost, protože měření započítalo i auta s přívěsem či trolejbusy. I tak jde ale o stovky kamionů každý den. Stačí přijet, pár minut čekat a kamion uvidíte,“ upozornil Vrchota.
Na schůzce řešili rychlost, kamiony i přechod
MF DNES místo navštívila a i ve slabším provozu se na silnici několik kamionů skutečně objevilo. Podle statistik, které Vrchota prezentoval, jich je nejvíc mezi 11. až 15. hodinou.
Část řidičů si nedělá starosti ani s nejvyšší povolenou rychlostí, jak ukázalo měření. „Asi jen 20 procent vozidel tady jezdí podle pravidel, další jedou 55 až 60 kilometrů za hodinu. Co mě šokovalo, bylo asi 20 procent řidičů, kteří jezdí více než sedmdesátkou. Nechápu to. Vyjedete z hlavní mezinárodní komunikace do obytné zóny, abyste tam jel rychle? Nerozumím tomu,“ popsal Vrchota.
Vozidel, která zde překročí rychlost 70 kilometrů v hodině, jsou podle statistik stovky. Policisté tady poměrně často měří a i díky tomu si část řidičů dává pozor. Kromě přechodu pro chodce Vrchota navrhuje například úsekové měření, příčný práh či ostrůvek, který by donutil nezodpovědné řidiče zpomalit.
To všechno také představil dopravní komisi, která si ho po prosincovém vystoupení pozvala na úterní zasedání. A schůzka přinesla výsledky.
„U kamionů půjde požadavek směrem k primátorovi, aby dal příkaz městské policii si tam občas stoupnout. Ohledně rychlosti jsme řešili přechod s ostrůvkem. Připomněli mi ale, že problematické bude jednání s dopravní policií, která byla proti přechodu U Hvízdala. Přišlo mi, že město má zájem to řešit,“ shrnul Vrchota.
„S vedoucím odboru správy veřejných statků jsme se domluvili, že prověří možnost ohledně přechodu a případného značení, které by přispělo ke zklidnění dopravy. Pak jsme probírali možnost řešení měření rychlosti. Máme za úkol kontaktovat primátora, který má městskou policii na starosti. Protože tam jezdí nákladní vozidla, která mají vjezd ve směru do města zakázaný, mělo by být značení na hlavní ceduli nad silnicí u příjezdu do města, kde zatím chybí. Bude to ale chvilku trvat, protože se bude komunikovat s Ředitelstvím silnic a dálnic. Do budoucna jsme se bavili i o úsekovém měření rychlosti. Na něj se ale čeká i dva roky. Přechod by mohl být dříve, ale je teď těžké odhadovat,“ doplnil Jan Mádl (Čisté Budějovice), předseda dopravní komise.
Lidé z Českého Vrbného chtějí přechod pro chodce na Husově třídě.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz