Povodí Vltavy prohloubí koryto, aby parníky u Kořenska „nedrhly“ o dno

  13:35aktualizováno  13:35
Miliardový projekt splavnosti Vltavy z Českých Budějovic k Orlické přehradě má stále slabiny. Kromě příliš nízkého železného mostu v Týně nad Vltavou brání splutí větších lodí hladina, která klesá kvůli suchu. Povodí Vltavy proto chystá úpravu příliš mělkého koryta pod vodním dílem Kořensko na Vltavotýnsku.

Povodí Vltavy nechá vybagrovat dvoukilometrový úsek řeky pod vodním dílem Kořensko. | foto: David Peltán, MAFRA

Od konce letošního roku chce začít Povodí Vltavy řeku prohlubovat v délce necelých dvou kilometrů v katastru obcí Všemyslice a Albrechtice nad Vltavou.

„Předpokládané náklady jsou 64 milionů korun. Peníze budeme čerpat ze Státního fondu dopravní infrastruktury,“ řekl mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán.

Tomu, že prohrábka dna umožní velkým lodím dostat se po Vltavě až na  Orlík, ale někteří lidé nevěří.

Fotogalerie

„Že se vytěží dno, je určitě dobře, ale podle mě se tím splavnost nezlepší. Ta je závislá na množství vody v Orlíku, který musí vypouštět a ředit vodu pro Prahu, aby tam Vltava nepáchla. Naši předci zlepšovali splavnost systémem malých jezů. Vltavská kaskáda je dnes něco jiného,“ myslí si starosta Albrechtic nad Vltavou Miroslav Ušatý.

Podle něj práce v korytě obec neomezí, proto s projektem, který je teď předložený veřejnosti k připomínkování, bude souhlasit. Podobně jsou na tom i Všemyslice, které ale pocítí stavební práce nejvíc. Kromě toho, že mají ve své lokalitě na dvě stovky chat a rekreačních objektů, povede těžká doprava částečně i přes obec.

„O prohlubování koryta se tady mluví roky. Jenom nám na začátku říkali, že vytěžený materiál se bude odvážet po vodě,“ připomíná starosta Všemyslic a Neznašova Karel Tůma.

Podle popisu projektu zveřejněného na úřední desce kraje se musí vytěžit dno Vltavy pod vodním dílem Kořensko ve směru na Orlík tak, aby vznikla hloubka vody minimálně jeden a půl metru ve dvacetimetrové šířce.

Projekt Kořensko

Autorem je firma VH TRES. Prohloubí koryto Vltavy v délce 1 862 metrů a šířce 20 metrů na hloubku vody minimálně 1,5 metru. Vytěžit se musí 36 tisíc krychlových metrů materiálu. Dno tvoří štěrky, místy skála. Většina materiálu se zaveze do několik kilometrů vzdáleného lomu Slavětice, zbytek se nasype podél břehů. K lomu se musí upravit silnice. Pracovat se bude mimo plavební sezonu. Hotovo má být v dubnu 2020.

To předpokládá odvoz štěrku, bahna a kamení. Odhadem 36 tisíc kubíků materiálu. Ten bude zhotovitel částečně navážet na břehy, víc než polovinu množství uskladní v blízkém lomu Slavětice. Intenzita odvozu bude v průměru tři nákladní auta za hodinu.

K projektu se chtějí vyjadřovat také ochranáři, protože prohrábka řeky může zlikvidovat chráněné mlže.

Výletní lodí do Hamburku

Celý plán splavnění Vltavy z Budějovic do Prahy a propojení vodní cesty až k Labi a do Hamburku zatím visí také na upravení plavebních poměrů na čtyřicetikilometrové trase z krajského města ke Kořensku.

Jednou z překážek je příliš nízký železný most v Týně nad Vltavou, který chce Ředitelství vodních cest předělat na zdvihací nákladem 150 milionů korun. Zatím ale hotový projekt městu neukázalo.

Navzdory těmto překážkám i nízké hladině pulzuje na Vltavě vodní doprava ve stále větší intenzitě. Není to ale vlivem velkých výletních lodí, ale drobnějších člunů. Jsou soukromé i pronajímatelné.

„Jen loni vzrostl meziročně počet průjezdů vodními díly nad Týnem nad Vltavou o 200 procent a všichni také registrujeme, že na řece rychle přibývá malých plavidel. Především pro ně je splavnění atraktivní,“ uvedl při slavnostním zahájení plavební sezony starosta Týna Milan Šnorek.

A na tento trend se město připravuje. „Podle výhledových studií bude vzrůstat zájem lidí právě o tyto zážitky. Musíme se tomu přizpůsobit. Sedět nečinně na palubách velkých lodí už tolik neláká,“ míní Šnorek.

Jeho slova dokládají i statistiky využívání splavnosti Vltavy. Plavební sezonu na jihočeské Vltavě zkomplikovalo pro velké lodě v loňském červenci sucho. Podle nedávného vyjádření generálního ředitele Povodí Vltavy Petra Kubaly se předpokládá podobný vývoj i letos.

Povodí Vltavy řeku prohloubí v délce necelých dvou kilometrů v katastru obcí Všemyslice a Albrechtice nad Vltavou.

Povodí Vltavy řeku prohloubí v délce necelých dvou kilometrů v katastru obcí Všemyslice a Albrechtice nad Vltavou.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store © freytag & berndtSHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

Druhá liga: baráž o postup si zahrají Jihlava a Brno, o sestupu jasno není

Brněnští fotbalisté se radují z výhry nad Třincem a postupu do baráže o první...

Ve druhé fotbalové lize je kolo před koncem jasno o účastnících baráže. O postup mezi elitu budou hrát Jihlava a Brno....

Oblíbený zmrzlinový stánek v Hluboké shořel. Je to pomsta, říká majitel

Dřevěný zmrzlinový stánek v Hluboké nad Vltavou skončil v plamenech. Majiteli...

Oheň zničil v noci na dnešek zmrzlinový stánek v Hluboké nad Vltavou. I když se nikomu nic nestalo, škody přesáhly...

Legendární motocyklový závodník Staša zemřel, bylo mu 75 let

Bohumil Staša, dvacetinásobný šampion Československa a výborný konstruktér...

Bohumil Staša, legendární motocyklový závodník, v 75 letech zemřel. Dvacetkrát triumfoval na domácím šampionátu, na...

Řidič sjel na louku, po půl kilometru narazil do stromu a zemřel

Řidič ujel po louce téměř půl kilometru, pak narazil do stromu. Na místě zemřel.

Na Českobudějovicku vyjel dopoledne jednašedesátiletý řidič s autem mimo silnici. Notný kus cesty ještě ujel po louce,...

Myslel jsem, že se mi posmívá, tvrdí muž obžalovaný ze zabití ranou pěstí

Ilustrační snímek

Až 16 let vězení hrozí třicetiletému Jakubu Formanovi, který je obžalovaný, že loni prosinci zabil ranou pěstí o rok...

Další z rubriky

Autobusu, který u Budějovic už dvakrát hořel, netěsnilo olejové chlazení

Požár zastavil autobus u Litvínovic před Českými Budějovicemi.

Dopravní podnik města České Budějovice už ví, co stálo za březnovým požárem autobusu u Litvínovic. Hořel tehdy už...

Budoucí podnikatelé vyhráli na veletrhu s fiktivním botelem na Vltavě

Na snímku jsou zleva učitelka Olga Tupá, Veronika Bayerová, Adriana...

Studenti Střední školy obchodní a Vyšší odborné školy v Českých Budějovicích uspěli se svým podnikatelským plánem na...

Nejvyšší žalobce neuspěl s dovoláním v případu exprimátora Thomy

Exprimátor Českých Budějovic Juraj Thoma bude lídrem HOPB.

Bývalý primátor Českých Budějovic Juraj Thoma je nevinen v případu smlouvy na počítačové vybavení. Nejvyšší státní...

Najdete na iDNES.cz