Povodí Vltavy hledá řešení, aby vodáci projeli úsek pod nebezpečnou skálou

  • 29
Povodí Vltavy neuvažuje o zavření úseku řeky mezi Větřním a Novým Spolím v Krumlově kvůli havarijnímu stavu Barevné skály, která se tyčí u břehu. Hrozí, že se z jejího vrcholu uvolní až tisícitunový blok. Lesy ČR už zakázaly vstup na cestu vedoucí pod masivem. Ve čtvrtek tam postaví dvoumetrový plot.

Pracovníci Lesů České republiky apelují na vodáky, aby do skončení sanačních prací na Barevní skále u Českého Krumlova v tomto místě Vltavu nesplouvali a spolu se správcem řeky a krumlovskou radnicí hledají provizorní řešení.

Poté, co začátkem týdne označil soudní znalec stav vrcholové partie skály za havarijní, začaly Lesy ČR zabezpečovat svou místní komunikaci pod ní, kterou využívají cyklisté a chodci.

„Cestu pod skálou natvrdo uzavřeme dvoumetrovým plotem od čtvrtka. A za ní začíná řeka, kde tvrdíme, že je nebezpečné ji splouvat. Na ní musí udělat nějaké opatření Povodí Vltavy nebo kempy. Nevím, proč by v květnu nemohli vodáci skončit Na Pískárně. Horolezci už nebezpečí pochopili a nelezou na skálu, tak by to mohli pochopit i vodáci a nejezdit pod ní,“ uvedl Radek Kordač z Lesní správy Český Krumlov. 

Ačkoli lesáci by nejraději Vltavu až do odstranění rizika odlomení až tisícitunového bloku zavřeli, Povodí Vltavy o této variantě neuvažuje.

„Hledáme řešení, ale rozhodně se nebude zastavovat řeka. Nebezpečný úsek označíme a u levého břehu se udělá nějaká šupna, něco jako na Herbertově. Ale potřebujeme to probrat společně s ostatními partnery, tedy se Státní plavební správou, lesy a městem,“ popsal ředitel závodu Horní Vltava Zdeněk Zídek.

Původně to vypadalo, že by mohl být pro vodáky uzavřený celý úsek mezi Větřním a kempem v Novém Spolí, což by výrazně zkomplikovalo provoz půjčovnám lodí.

„Nemáme zatím nic potvrzeného, ale s variantou částečného zprůjezdnění počítáme, je asi nejschůdnější pro všechny - po finanční stránce je to nejméně nákladné, pro půjčovny schůdné. Mohli bychom klienty regulovat, ale pak jsou tam mraky lidí, kteří jezdí na vlastní pěst, a to už bychom neovlivnili a víme, jak to tady se zákazy průjezdů je,“ řekl pro ČTK Pavel Mačuda z firmy Ingetour, která provozuje u řeky několik tábořišť i půjčoven lodí.

Státní lesy nyní jako vlastník skály připravují technické podklady pro firmu, která uvolněný blok z jejího vrcholu odstraní.

„Budeme soutěžit dodavatele stavby, práce by mohly začít na přelomu května a června. Pokud vše půjde hladce, mohla by to firma stihnout do začátku letní sezony,“ sdělila mluvčí Lesů ČR Eva Jouklová.