Voda před 17 lety zpustošila Jihočeský kraj, Malše může stále hrozit

  8:40aktualizováno  8:40
Zatímco před velkou vodou z Vltavy jsou České Budějovice chráněné až na pětisetletou povodeň, u Malše stačí dvacetiletá a je zaděláno na problém. Hrozí i Dobrovodský potok. V dalších městech jižních Čech mají většinou opatření hotová. Třeba v Týně nad Vltavou ale musí při vylití řeky z koryta spoléhat hlavně na pytle s pískem.

Obyvatele obce Metly povodeň připravila o všechno. V místech, kde stály domy, zbyly jen trosky. | foto: Archiv MF DNES

V centru Českých Budějovic jezdili lidé i záchranáři na nafukovacích raftech. Voda strhla i cestu kolem Železné panny. V kraji byly zatopené silnice, třeba ta u Vodňan na hlavním tahu na Písek. A zničené byly i desítky budov. Povodně v srpnu roku 2002 způsobily v regionu škodu za 16 miliard korun.

Devět lidí v jižních Čechách přišlo o život, záchranáři evakuovali 17 tisíc osob. Demolice čekala 50 domů. Nejnutnější odstranění škod, aby fungovala elektřina, tekla voda a byly páteřní komunikace průjezdné, stálo 800 milionů korun.

Val je dlouhý 1,7 kilometru

Nyní, 17 let po devastujících povodních, připomínají tehdejší události třeba různé tabulky, kam až hladina sahala. A MF DNES mapovala, jak je dnes kraj chráněný. Některá místa se pozměnila z důvodu stavby protipovodňových opatření. 

Fotogalerie

Třeba podél Vltavy u Pražského sídliště v Budějovicích se táhne val dlouhý 1,7 kilometru. Pokud se na něj namontují mobilní stěny, je v těchto místech město chráněné před 500letou vodou.

Jenže právě Budějovice dodnes nejsou ideálně ochráněné. Protože problém může přijít z řeky Malše, ale i části Dobrovodského potoka. Protipovodňové stavby schází také na konci Mlýnské stoky.

Kolem úprav podél Malše bylo v nedávné minulosti hodně rušno. Velká část obyvatel proti navržené variantě protestovala. Nechtěli kácení části stromů a také odbagrování půdy. Město tak nakonec projekt za 34 milionů pozastavilo. A na konci loňského roku krajský úřad zrušil prodloužené stavební řízení na úpravy pravého břehu v Havlíčkově kolonii, kde se měla uskutečnit první etapa prací. V dokumentu našel vady.

Povodně 2002 v Jihočeském kraji

7. srpna: Voda zaplavila řadu obcí a chatových osad. Policisté uzavřeli několik zaplavených silnic, hasiči evakuovali desítky lidí. Vodohospodáři začali upouštět nádrže Lipno, Římov a Husinec. Nejvíc hrozily přítoky řek Černá, Stropnice a Malše. 

8. srpna: Přehrada v Římově na Malši byla plná až po okraj. Nad ránem vtrhla voda do Budějovic. V Havlíčkově kolonii lidé z domů odjížděli na člunech. Vlna odřízla centrum od sídlišť Vltava, Máj a Šumava. Stoletá voda napáchala velké škody. Zemřeli dva lidé.

9. srpna: Voda z Malše opadává, obce pod Římovskou přehradou na Českobudějovicku zjišťují, co povodeň zničila. Nejhůř dopadl Plav. Voda klesala na tocích na Strakonicku. Evakuovaní se začali vracet domů. V Třeboni povodňová vlna kulminovala. Největší starosti dělaly rybníky Svět a Rožmberk.

11. srpna: Začíná opravdu silně pršet. Kvůli obavám z dalších povodní nechalo město v Budějovicích na nábřeží Vltavy položit dva kilometry dlouhou hráz z pytlů s pískem. Nejvážnější byla situace na Rožmberku, který přetékal. 

13. srpna: Voda v Malši stoupá a po 14. hodině zaplavuje centrum Budějovic. Na náměstí Přemysla Otakara II. je půl metru vody. Vpodvečer Vltava i Malše začínají klesat. V Blatné voda strhla dva mosty. Strakonice rozhodují o evakuaci čtyř tisíc obyvatel z centra. 

14. srpna: Voda v rozbouřené Lužnici pozvolna klesá. I tak další tři tisíce lidí ve Veselí nad Lužnicí, Plané, Soběslavi či Táboře čeká evakuace. Neprůjezdné je Veselí, silnice ze Čkyně do Vimperka či z Vodňan do Bavorova. Statici a odborníci zkoumají první poničené stavby v kraji. Ve městech začíná první úklid. 

15. srpna: Rozvodněná Lužnice ještě stoupala. Nejdůležitější informace pro Táborsko ale zněla, že hladina rybníka Rožmberk se stabilizovala a přestala se zvedat. Na jiných místech kraje lidé začali s vysoušením domů a bytů.

„Navrhovali jsme od počátku jiné varianty ochrany. Šetrnější k životnímu prostředí. Dá se říci, že nám kraj dal nakonec za pravdu,“ reagoval tehdy zástupce spolku Zachraňme Malák Tomáš Mráz.

Rozhodnutí ovšem neznamená, že by radnice dál neměla zájem Malši více zabezpečit. Na úpravy však nyní tolik netlačí a rozjela další kolo příprav. „Ve spolupráci s Povodím Vltavy jsme řešili například zaměření říčních profilů,“ zmínil náměstek primátora Petr Holický (ANO). 

Všechny tři etapy projektu, to znamená v úseku od Malého jezu až po lokalitu U Špačků, je podle něj třeba posuzovat jako celek. To samé říkají i členové spolků. Navrhují pro Malý jez šetrnější a levnější protipovodňové zábrany pomocí nízkých valů a zídek a bez odbagrování pravého břehu Malše.

Most vytváří špunt

Podle Martina Kaisera z Povodí Vltavy je pro město rozhodně žádoucí, aby mělo ochranu dokončenou. To však může trvat ještě několik let. „Pokud systém nefunguje komplexně, hotová opatření pak logicky ztrácejí na účinnosti, protože problém přijde z jiné strany,“ upozornil Kaiser. 

Upřesnil, že v Budějovicích ještě chybí dokončit také úpravy Dobrovodského potoka. „A to od mostu přes Pražskou třídu u Strakonické proti proudu směrem k železničnímu viaduktu. Na Pražské je malá propustnost a vytváří to tam špunt,“ vysvětlil. 

Projekt rekonstrukce mostu má Ředitelství silnic a dálnic dlouhodobě připravený, ale už několikrát ho odložilo. Důvodem byla třeba řada dalších prací na silnicích a uzavírek v krajském městě.

Jinak je ale v jižních Čechách skoro všude většinou hotovo. Jen samo Povodí Vltavy udělalo v regionu od roku 2002 více než dvě desítky velkých projektů za stovky milionů korun. „A pokračuje se dál. Třeba při každé rekonstrukci i menšího mostu se myslí na to, aby byl pod tím dostatečný průtok a součástí stavby jsou i další opatření,“ sdělil Martin Kaiser.

Povodně však stále mohou hrozit. Problémem jsou hlavně ty bleskové, před kterými nejde ochránit. Příkladem posledních týdnů může být třeba Tábor. Při velkém dešti jim tam už dvakrát voda strhla i část půdy. Velmi zasažená byla v červnu také třeba obec Bílsko na Strakonicku, kde se stéká Bílský a Měkynecký potok. „Bylo to u nás srovnatelné s rokem 2002,“ popsal starosta Jiří Kulík.

Někde různé trvalé valy či mobilní hráze ani postavit nelze. Třeba v Týně nad Vltavou tak spoléhají na písek. „Celým městem protéká řeka a bylo v podstatě nereálné tady vybudovat nějakou mobilní zábranu dlouhou tři kilometry. Pokud by se měla řeka vylít z koryta, budeme stavět hráz pytlů s pískem, na to jsme připraveni,“ uvedl starosta Týna Ivo Machálek.

Připraveno je 36 tisíc pytlů

Pytle s pískem mají zajištěné i v dalších městech a obcích. Pro představu, na území Budějovic se nachází 10 lokalit, kde se při aktuální hrozbě vyšší povodně musí vystavět pytlové hráze. Pro stavbu hrází má město uskladněno 12 tisíc pytlů dvoukomorových, z toho jsou tři tisíce již naplněné pískem a dalších 24 tisíc pytlů jednokomorových k plnění na místech ohrožení a k tomu 14 násypek pro plnění.

Nejrůznější opatření stavělo Povodí třeba v Soběslavi na pravém břehu Lužnice, ale i kolem Černovického potoka. Ochránění tam jsou proti padesátileté vodě. Úpravy za 100 milionů korun udělalo ve Strakonicích kolem Otavy a Volyňky. Například od železničního mostu u čistírny po Pětikolský jez jsou zvýšené hráze podél toku. 

Dále mají stavby dokončené v Blatné, Veselí nad Lužnicí, Českém Krumlově a Povodí zvýšilo třeba i zabezpečení Římovské přehrady. Město Tábor má protipovodňová opatření (PPO) například podél Lužnické ulice u stejnojmenné řeky. 

„Kolem Lužnice se další opatření již nepředpokládají. První etapa je hotová, druhá zůstala v projektové přípravě, protože náklady na vybudování PPO vysoce převyšují hodnoty chráněných objektů. A pro poskytnutí dotace byla podmínka, že náklady na pořízení PPO nepřevyšují hodnotu chráněných objektů,“ vysvětlila Jana Daňková, vedoucí odboru životního prostředí táborského úřadu.

Autor:
  • Nejčtenější

V Česku napadl první letošní sníh, na silnicích hrozí námraza

V nejvýše položené obci v Česku na šumavské Kvildě se přes noc objevil první letošní sníh. Snímky zveřejnili tamní...

Premium

Bratři proti „dé tři“. Stát nabídl 20 milionů, teď žádá vyvlastnění

Stát chce po letech sporů vyvlastnit motocentrum u Tábora, kvůli kterému stojí dostavba D3. Deset let se bratři Petr a...

Premium

Masakr v Rudolfově změnil underground. Dostal se i do majora Zemana

Před 45 lety se v hospodě Na Americe u Českých Budějovic odehrál policejní zákrok, který do té doby neměl v...

OBRAZEM: Vltava teče pod Orlíkem v původním korytě, odkryla historii

Hladina vodní nádrže Orlík v posledních týdnech klesla o více než šest metrů. Voda se tak prakticky vrátila do...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hasič: Pořád se mi zdá o záchraně dívky na Černé věži, ve snu ji nechytím

Devětapadesátiletý hasič Miroslav Bureš převzal od českobudějovického primátora medaili Za zásluhy a zavzpomínal na...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Osmnáctiletý řidič felicie jel moc rychle. Střet s nákladním autem nepřežil

Osmnáctiletý řidič nepřežil ve středu večer nehodu u Sv. Jana nad Malší na Českobudějovicku. Jel zřejmě příliš rychle,...

Galerie se ze zámecké jízdárny v Hluboké možná přestěhuje do Budějovic

Velké proměny se může dočkat Senovážné náměstí v Českých Budějovicích. V nové budově by bylo podzemní parkoviště pro...

České dráhy budou vozit Jihočechy dalších deset let, posílí spoje

V prosinci posílení spojů a přidání spěšných vlaků, později nákup moderních elektrických RegioPanterů i motorových...

Při srážce s autem zemřeli na jihu Čech od začátku týdne dva lidé

Dva lidské životy si vyžádaly nehody, při kterých na jihu Čech srazilo auto chodce. Jeden muž zemřel, když šel po...

MIKUPEX TRADE s.r.o.
Řidič sk. C, Praha 9, cca 38 000 Kč

MIKUPEX TRADE s.r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj
nabízený plat: 38 000 - 38 000 Kč

Najdete na iDNES.cz