Radava u Orlické přehrady je jedním z nejoblíbenějších jihočeských kempů.

Radava u Orlické přehrady je jedním z nejoblíbenějších jihočeských kempů. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Hotely i kempy na jihu Čech mají plno. I díky olympijskému parku na Lipně

  • 0
Letní turistická sezona na jihu Čech se podle všeho vydaří. Poskytovatelé ubytování hlásí mnohdy rekordní výsledky, dost vody v řekách přilákalo vodáky i na Lužnici. A zvýšený zájem o jižní Čechy potvrzují i statistiky.

Jedna z nejlepších sezon vůbec. Kempy, penziony a hotely hlásí velmi dobrou sezonu, kterou nekazí ani občasné horší počasí. Na Šumavě se těší i na podzim, kdy rodiny s dětmi střídají senioři.

„Je to nejlepší sezona za šestnáctiletou existenci našeho hotelu. Jsme vyprodaní v podstatě po celý rok až do září a v říjnu nemáme o víkendech jediný volný pokoj,“ popisuje František Vlk, ředitel hotelu Elsyn dvůr nedaleko šumavského Zadova.

Zájem lidí o ubytování je podle něj obrovský. V létě musí klienty kvůli nedostatečné kapacitě odmítat běžně. „Teď je ale poptávka ještě o padesát procent vyšší, plno je i všude v okolí,“ doplňuje.

Cestovní ruch na jihu ve 2. čtvrtletí

Rok 2016
celkem 314 255
domácí 190 486
cizinci 123 769

Rok 2015
celkem 304 532
domácí 188 452
cizinci 116 080

Zdroj: ČSÚ

Dobrým výsledkům na jihu Čech pomáhá hned několik věcí. Lidé vnímají, že bezpečnostní situace ve světě není dobrá, a tak místo některých zahraničních destinací volí tuzemskou dovolenou. „Nahrává i to, že trendem je více kratších pobytů než jedna dlouhá dovolená. Očekáváme, že konečná čísla za léto budou velmi pozitivní, limitující jsou ubytovací kapacity,“ popisuje ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu Jaromír Polášek.

Výborný rok mají také provozovatelé kempů a půjčoven lodí. Loňská sezona byla v tomto ohledu slabší, kvůli suchu se jezdilo jen na Vltavě, kempy na Lužnici zachraňovali cyklisté. Vltava tak měla v podstatě vodácký monopol.

„Odhadem to pro naši půjčovnu vypadá lépe než loni, i když ta minulá sezona byla rekordní. Lidé tráví dovolenou v Česku, navíc se nebojí na Vltavě utrácet peníze. K tomu všemu letos teče abnormálně hodně vody,“ přidává svůj pohled Petr Putzer, majitel stejnojmenné půjčovny, která sídlí ve Vyšším Brodě.

Návštěvnost stoupá navzdory počasí

„Sezona začíná už v květnu či červnu, kdy se věnujeme školním kurzům. Největší zájem je tradičně o červencových svátcích a při festivalu Hrady.cz v Rožmberku. Letos byl enormní zájem i v mezidobí,“ vypočítává důvody úspěšné sezony.

Podobně pozitivně hovoří i provozovatelé kempů na Jindřichohradecku. Například v Campingu Sever u Chlumu u Třeboně. „Letošní rok se řadí k těm nejlepším za posledních deset let. Zájem stoupá ve všech kempech tady v okolí. Navzdory tomu, že počasí letos nebylo úplně ideální,“ říká majitel kempu Petr Mairich. Zaměřuje se hlavně na rodiny s dětmi, které sem jezdí na koupání v rybníku Hejtman a také kvůli cyklistice.

Nadstandardní sezonu hlásí také ubytovatelé na Orlíku. „Od konce května do konce srpna máme plno,“ tvrdí Vladimír Janouš z rekreačního střediska Marina Orlík. Pro hosty nabízí bungalovy, restauraci, kurty, vyhřívaný bazén a hlavně jachtařský klub a přístav pro 20 lodí. „Jsme tu pět let a tohle byla jednoznačně nejlepší sezona, stále máme stoupající tendenci,“ dodává.

Finální výsledek sezony patrně ovlivní i megaakce v podobě olympijského parku na Lipně, který už navštívilo podle údajů organizátorů 150 tisíc lidí. „Olympijský park s výsledky určitě zahýbá. Navíc budeme mít poměrně přesná data a srovnání oproti loňsku,“ poukazuje ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu Polášek.

Centrála totiž využije anonymizovaná data od mobilních operátorů. Čísla prozradí, kolik lidí se na Lipensku pohybovalo navíc, odkud byli a jakým způsobem či kudy se do parku dostali. „Budeme vědět, kolik nocí tam strávili i třeba to, jestli se oproti loňsku na Lipensku změnila struktura návštěvníků,“ vysvětluje Polášek.

Data by měla být vyhodnocená v září. Centrála chce navíc chytit vlnu olympijského parku i v příštím roce. Potenciál je totiž obrovský. „Lipno je v Českém rozhlase a České televizi od rána do večera, to je kampaň k nezaplacení,“ dodává Polášek.