Odstavné parkoviště u fotbalového stadionu bývá přes den poloprázdné. Na hlavní...

Odstavné parkoviště u fotbalového stadionu bývá přes den poloprázdné. Na hlavní náměstí odtud dojdete za deset minut. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Parkovací revoluce v Budějovicích. Za stání pro auta zaplatí i místní

  • 47
Do Českých Budějovic dojíždí za prací přes 18 tisíc lidí. Velká část využívá auto. Radnice začne tyto řidiče vytlačovat na odstavná parkoviště. Za stání se pak bude platit i od Mánesovy po Pekárenskou ulici.

Připomínají supy. Řidiči denně krouží kolem parkoviště na Senovážném náměstí a vyčkávají, až se pro ně uvolní plac. Stejné je to i na mnoha dalších místech Českých Budějovic.

Aut je moc, a město proto přichystalo radikální řez, jak neutěšenou situaci řešit. Ještě letos chce rozšířit zóny placeného stání. Na ně naváže systém odstavných parkovišť v malé vzdálenosti od centra.

Náměstkyně primátora Ivana Popelová představila konkrétní plány radnice. Zpoplatnění se týká území sevřeného z jedné strany železnicí a z druhé Vltavou. "V první etapě chceme rozšířit zónu placeného stání na jihu až po Mánesovu ulici, na severu po Pekárenskou," potvrdila náměstkyně.

Ve sledovaných ulicích přibylo 15 procent parkujících aut

Opírá se přitom o analýzu společností M.O.Z. Consult a Mott MacDonald, které pro Budějovice připravovaly potřebné podklady. "Porovnávali jsme například obsazenost ulic a parkovišť v noci a ve dne. Denní obsazenost je skoro ve všech sledovaných oblastech více než sto procent a situace je alarmující," varoval Petr Horský z M.O.Z. Consult.

Rozšíření zón placeného stání

1. etapa
Od Mánesovy na jihu po Pekárenskou ulici na severu města
2. etapa
Od ulice U Trojice a Nádražní na severu a ulicí L. B. Schneidera, Matice školské a Na Mlýnské stoce na jihu.

Parkoviště P+G (zaparkuj a jdi)
Sportovní hala 180 míst
Dynamo 154 míst
Dlouhá louka 385 míst
Jírovcova 515 míst
Nádraží 120 míst

Za posledních sedm let přibylo ve sledovaných ulicích 15 procent parkujících aut, což je podle Horského po Praze patrně nejvíce v celé České republice.

Vedení města zatím neupřesnilo, odkdy přesně zóny rozšíří. Nejdříve musí vybrat projektantskou firmu a pak zhotovitele. První etapu chce stihnout ještě letos.

"Vstupní náklady na zavedení nové zóny placeného stání odhadujeme na 16 milionů korun. S tím, že roční výnosy by mohly být kolem deseti milionů bez započítání pokut. A musíme odečíst náklady na provoz, kontroly a údržbu. Určitě na tom město nechce a nebude vydělávat," zdůraznila Ivana Popelová.

Dodala, že radní zatím ani nejednali o částce, kterou by měli obyvatelé města, tedy rezidenti či abonenti, za roční parkovací kartu zaplatit. Lze předpokládat sumu kolem tisíce korun. Tu by platili například lidé s autem žijící od Sadů směrem k Palackého náměstí, Staroměstské a dalších ulic Pražského předměstí.

Radní nejsou jednotní

"V některých částech by pak mohli i nadále parkovat řidiči, kteří přímo v místě nežijí. Tam by byl vždy parkovací automat, jako jsme na to zvyklí v centru," navázal radní Tomáš Bouzek. Řekl, že prosazení změn bude chtít odvahu a hodně vysvětlování, ale je to podle něj lepší než čekat na kolaps.

Členové vedení města však nejsou jednotní a záměr malé parkovací revoluce všichni nepodporují. Proti se staví třeba první náměstek primátora Miroslav Joch.

"Řekl bych ano, pokud bych si byl jistý, že to bude fungovat. Parkovací karta navíc rezidentům přímo nezaručí, že zaparkují před svým domem, jak je na to většina z nich zvyklá bez karty. Úprava jim má zajistit, že budou mít auto ve vzdálenosti maximálně pět minut pěšky od domova. Nevím, na kolik je tohle osloví," upozornil Joch. Přesvědčený není ani o dalších jednosměrkách či finanční zátěži kvůli koupi parkovacích karet.

Ivana Popelová oponovala s tím, že úkol města není zajistit lidem stání na komunikacích. "Ty jsou od toho, aby se po nich jezdilo. Každý, kdo si pořídí auto, by to měl dělat s vědomím, že ho bude mít kam odložit. To, že většina lidí parkuje na ulici, protože nemá garáž a nemá auto kam odložit, mi přijde naprosto nezodpovědné," reagovala.

Mezi Pekárenskou a Mánesovou v současnosti přes den chybí v poměru k počtu aut asi 500 parkovacích míst.

Rozšířením zóny placeného stání nebude už možné v některých ulicích parkovat. Vedení města věří, že to část lidí přiměje, aby přesedla do MHD či jiné hromadné dopravy. Pro ostatní dojíždějící pak připravuje zavedení systému P+G - Zaparkuj a jdi.

Už dnes zčásti funguje, pouze není oficiální. Spadají do něj parkoviště na Dlouhé louce, u Sportovní haly a stadionu Dynama. Budějovičtí chtějí ještě další dvě na konci Jírovcovy ulice v areálu bývalých kasáren a v areálu nákladového nádraží. Tam však pozemky nepatří městu. Dohromady by to dalo až 1 350 míst.

"Ve chvíli, kdy rozšíříme zónu placeného stání, chceme mít už také funkční systém P+G včetně navigačního systému," doplnila Popelová.

Zároveň si je vědoma, že by se systém týkal na začátku určitě jen tří existujících lokalit. Ty chce mimo jiné také alespoň minimálně zpoplatnit. V souvislosti s tím radní Joch také upozornil, že případné parkoviště v Jírovcově už podle něj nesplňuje funkci P+G, protože je až příliš vzdálené od nejhlubšího centra.

V budoucnu je možné, že bude chtít město zóny rozšířit ještě dál, a to až k ulici L. B. Schneidera na jihu a až k Nádražní na severu Budějovic. I tím se studie zabývala. Petr Horský, který podklady připravoval, ale řekl, že by se k této variantě zatím nepřikláněl, protože by v současné době nebyla příliš výhodná především v jižní části. "Město se každopádně nevyhne regulaci zejména zaměstnaneckého parkování," dodal.