V centru Písku na Velkém náměstí je nyní zhruba 160 parkovacích míst. Nová...

V centru Písku na Velkém náměstí je nyní zhruba 160 parkovacích míst. Nová studie navrhuje, aby auta parkovala v okolních ulicích, které by byly jednosměrné. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Velké náměstí bez aut. Studie radí, jak zlepšit parkování v centru Písku

  • 9
Starosta Písku Ondřej Veselý přivítal studii o parkování v centru města, která „vyhání“ auta z Velkého náměstí a z okolních ulic dělá jednosměrky, čímž by vzniklo dost parkovacích míst. Místostarosta Knot by raději postavil parkovací dům u pošty.

Revoluce v dopravě, která by přinesla až 250 parkovacích míst. A zároveň by výrazně omezila dopravu v centru. Písecká radnice si nechala zpracovat studii, která měla poměrně obtížné zadání - snížit parkovací místa na Velkém náměstí a zároveň zvýšit počet stání v centru. A bez velkých investic.

„Výsledek mě samotného překvapil. Pokud bychom zjednosměrnili ulice v centru, vytvořilo by se až 250 parkovacích míst. V mnohých ulicích se totiž nyní parkovat nedá, nebo jen podélně. Pokud by byly ulice průjezdné jedním směrem, mohlo by se tam stát kolmo,“ popsal písecký starosta Ondřej Veselý (ČSSD).

Dlouhodobým cílem je podle něj vytlačit auta z Velkého náměstí, které je v současnosti spíše nevzhledným parkovištěm. „Obousměrný provoz by zůstal v prstenci páteřních komunikací - Kollárově a Harantově ulici. Ve všech ostatních ve směru do centra by byly jednosměrky,“ naznačil Veselý.

Inspirací byla dánská Kodaň

Jednosměrné by tak byly nyní frekventované komunikace - například části Budějovické, Nádražní nebo Žižkovy. Otázkou zůstává, jakým směrem by tyto komunikace byly průjezdné. Studie, kterou si radnice nechala zpracovat, počítá s vytvořením jakýchsi kapes kolem náměstí. Inspirací se stala Kodaň.

„Na konci úprav by mělo centrum zůstat jen pro pěší. Na Velkém náměstí by byly lavičky, zeleň a mohla by se sem vrátit i kašna, která tu bývala,“ nastínil starosta.

Město by podle studie nadále počítalo s vytvořením parkoviště na pozemku u pošty, jehož směnu dojednalo se státem. Parkovací dům by ovšem podle starosty smysl neměl.

Velké náměstí v Písku slouží jako velké parkoviště.

Jenže právě to se řadě lidí nelíbí. Dosud jeli do centra, kde zaparkovali. V případě, že by bylo náměstí zavřené, museli by jezdit okolními jednosměrkami a hledat místo k zastavení.

„V těsné blízkosti náměstí by měla parkovací místa zůstat. Nerada bych parkovala někde na Kollárově ulici a pak šla půl kilometru do centra. Parkovací dům u pošty by byl v tomto případě ideální,“ konstatovala obyvatelka Písku Kateřina Keřlíková.

Ze zklidnění by bylo umrtvení, soudí místostarosta

Zastáncem parkovacího domu je i místostarosta Josef Knot (TOP 09). Právě on a dnes již zesnulý Tom Zajíček stáli za dojednáním výměny pozemku u pošty. „Pokud by si řidiči k prostoru u pošty našli cestu, byl by parkovací dům vhodným řešením. Spolu s prostorem u výstaviště by byl odstavným parkovištěm,“ podotkl.

Vyhnat auta z náměstí nepovažuje za příliš šťastné. „Přineslo by to tak výrazné zklidnění, že by se jednalo spíše o umrtvení, na které by doplatili živnostníci,“ dodal Knot. Náměstí by nechal autům přístupné z poloviny, aby si lidé mohli dojít vyřídit nejnutnější záležitosti. Krátkodobé stání by bylo levné, delší pak výrazně dražší.

Starosta Veselý se však umrtvení centra nebojí. „Pokud by se to dělalo postupně, nedošlo by k vylidnění centra. Naopak by se provozovny logicky obměnily - místo prodeje zboží, které potřebujete odvézt autem, by se tam rozvíjely služby,“ podotkl starosta.

Studii posoudí rada města, pak musí vzniknout projekt, ke kterému se vyjádří odbor dopravy, dopravní policie a další orgány. Veselý počítá s tím, že tak výrazný zásah by byl projednáván s veřejností. „Příští rok by mohl být zpracován projekt, v roce 2016 by mohly být ulice zjednosměrněné a o další rok později by došlo k uzavření poloviny náměstí,“ dodal starosta Veselý.