Modré čáry v ulicích vymezují místa pro abonenty a rezidenty.

Modré čáry v ulicích vymezují místa pro abonenty a rezidenty. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Parkovací zóny mají v Budějovicích platit od středy, ale hotové jsou napůl

  • 7
Od 1. listopadu začnou na Pražském předměstí v Českých Budějovicích fungovat parkovací zóny. Jenže nic není dotažené. Město proto bude první dva měsíce benevolentní.

Až řidiči na Pražské předměstí ve středu přijedou parkovat, zjistí, že tam ještě chybějí parkovací automaty a třeba záchytné parkoviště v Jírovcově bude fungovat v omezeném režimu. Mnoho lidí pak čeká na vyjádření, zda získají parkovací kartu, a stovky dalších o ni ještě ani nepožádaly.

Zatímco ještě před nedávnem znělo od vedení města, že vše stihne včas připravit, teď je jasné, že tomu tak nebude. Proto radní narychlo schvalují některé úpravy, které nástup zón zmírňují.

Změny v Budějovicích

Co město do 1. listopadu nestihlo zařídit:
- Chybí umístit parkovací automaty
- U záchytného parkoviště v Jírovcově ulici nejsou nainstalované všechny technologie
- Na náměstí Přemysla Otakara II. nebudou jezdit elektrobusy, ale náhradní midibusy

Co město stihne:
- Dokončit úpravu Krajinské ulice pro provoz MHD
- Vodorovné a svislé dopravní značení, ale firma bude ještě dodělávat některé drobnosti

Listopad a prosinec se tak stanou zkušebními. Na mnoha místech Pražského předměstí bude skoro až do konce roku parkování dál zdarma i pro ty, kteří na místo dojíždějí. Instalace parkovacích automatů teprve začne. Nejdřív navíc začne výměna starých v centru a pak teprve umístění nových mezi Pražskou a Rudolfovskou třídou a mezi Sady a Nádražní ulicí.

„Celkem nainstalujeme 71 automatů, z toho jich ve druhé fázi projektu umístíme a zprovozníme 42 se solárním napájením v oblasti Pražského předměstí. Celá zakázka bude hotová během 60 dní,“ potvrdila Lucie Tomaštíková, vedoucí oddělení komunikace společnosti ČD - Telematika, která zakázku získala.

Vše se zpozdilo například z důvodů obstrukcí firem, které nevyhrály, ale také při doložení bezmála 40 dokladů o vlastnických vztazích a bezdlužnosti vítězné společnosti.

Radnice zpožděnou výměnu automatů řeší tak, že dokud v konkrétním místě nezačne fungovat nový parkovací přístroj, budou tam platit dosavadní pravidla a starý ceník. „Nebudeme zastírat, že je to problém, proto jsme v radě schválili tuto úpravu,“ sdělil náměstek primátora Petr Podhola.

Co se naopak má do 1. listopadu stihnout, je vyznačení vodorovného dopravního značení a osazení značek na Pražském předměstí. „Bude to hotové, v dalších dnech už budeme jen dodělávat některé drobnější věci,“ informovala MF DNES společnost Signistav, která má úpravy za více než 4,5 milionu korun na starost.

Některé obyvatele v ulicích, kde začnou zóny platit, hodně překvapilo, že tam přibyly také retardéry, které mají zpomalit vozidla. „Hlavně nechápu, proč jsou někde hned u křižovatek v místech, kde musí řidič stejně zpomalit,“ reagovala jedna z obyvatelek Dominika Hejnová.

„Protože budou v místě vznikat takzvané zóny 30, kde je omezená rychlost, dopravní policie požadovala, abychom tam retardéry umístili,“ vysvětlil náměstek primátora František Konečný.

Potvrdil, že na začátku listopadu město otevře i záchytné parkoviště na konci Jírovcovy ulice u Nádražní. I tam to však bude prozatím v provizorním režimu. „Ještě tam nejsou připravené všechny technologie, ale zprovozněné bude,“ konstatoval Konečný.

Malé autobusy odsud začnou ve středu svážet do centra až na náměstí Přemysla Otakara II. cestující.

„Prozatím budou zdarma a vydrží tak pravděpodobně do poloviny příštího roku,“ zdůraznil před časem ředitel českobudějovického dopravního podniku Slavoj Dolejš.

Právě někdy v polovině roku 2018 by měla do podniku dorazit dodávka 11 elektrobusů, které nahradí midibusy. Ty pak začnou jezdit až na nádraží a odtud k nemocnici a do Havlíčkovy kolonie.

Jisté také je, že do 1. listopadu si stovky obyvatel Pražského předměstí nestihnou vyřídit parkovací kartu. Nejjednodušší způsob je prostřednictvím internetových stránek parkovanicb.cz. Na začátku minulého týdne bylo v systému 1 700 žádostí. „Z toho jich lidé podali 80 procent přes internet,“ doplnil Konečný. Další lidé pak navštěvují například speciální pobočku pro zavedení zón v IGY centru.

Někteří si s vyřízením karty pospíšili a žádost podali už na začátku října, přesto třeba ještě kolem 25. října nevěděli, kdy ji dostanou. Důvodem je, že v žádosti se pracuje s údaji matriky a registru vozidel, tedy citlivými daty, a bylo nutné, aby si státní správa vyjasnila některé podmínky.

V mnoha žádostech se navíc podle radnice objevují nepravdivé údaje. „Pro všechny tyto věci máme přechodné období listopadu a prosince, aby si to postupně sedlo,“ dodal náměstek.