Pondělí 6. července 2020, Den upálení mistra Jana Husa
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 6. července 2020 Státní svátek.

Orlík překlene železniční most za 470 milionů. Starý i přes odpor rozeberou

  9:34aktualizováno  9:34
Nad orlickou přehradou se klene impozantní stavba stará přes 130 let. Železniční most u Červené nad Vltavou na Písecku zaujme mohutnými kamennými pilíři i kovovou konstrukcí. Pomalu však dosluhuje, tak ho o pár desítek metrů dál nahradí nový, jehož stavba začne letos na podzim.

Železniční most nad vypuštěnou Orlickou přehradou (říjen 2015) | foto: Marek Podhora, MAFRA

Snahy o jeho zachování byly zatím marné. Je tak téměř jisté, že ho kompletně rozeberou. Ocelová konstrukce z roku 1889 už podle Správy železnic (SŽ) nevyhovuje požadavkům na rychlost a zatížení. Chystá se tak postavit nový železobetonový obloukový most.

SŽ už vypsala výběrové řízení na zhotovitele. „Zahájení prací plánujeme v listopadu, dokončení v červnu roku 2024. Celkové náklady dosahují 470 milionů korun,“ upřesnila Nela Friebová, mluvčí Správy.

Současná stavba má jedno nej – je to nejvyšší železniční most v zemi, výška nad dnem je 69,5 metru, nad hladinou pak zhruba 35 metrů podle stavu vody. Pro svůj vzhled a umístěním v krajině bývá cílem turistů i fotografů. Také proto mnoho lidí mrzí, že ho rozeberou. Zástupci okolních obcí se pokoušeli dohodnout na jeho zachování, ale zdá se, že to byla marná snaha.

„Měli jsme společné jednání se zástupci Jihočeského kraje. Navrhli jsme, že by mohl dál sloužit jako cyklostezka a pro pěší. Už samotná demontáž bude stát miliony, jenže zachování a oprava by byly ještě mnohem dražší. To si obce se svými malými rozpočty vůbec nemohou dovolit,“ vysvětlil starosta nedalekých Jetětic Ladislav Novotný.

Nadějí mohlo být, že by se nějaká instituce, například kraj či sdružení obcí, pokusila požádat stát, aby most zařadil na seznam kulturních památek. V případě úspěchu by pak bylo možné žádat třeba o dotaci na jeho obnovu. Jenže to se prozatím nestalo a nevypadá to, že se něco změní.

Památková ochrana na něj podle dostupných informací vznikla v roce 1988. Ministerstvo kultury se před několika lety věcí zabývalo a oznámilo, že je tento zápis neplatný. I památkáři doufali, že se ho podaří zachovat. 

„Vzhledem k jeho historii bychom byli rádi, kdyby byla při obnově preferovaná varianta, která zachová konstrukci v původní podobě,“ řekl už dříve za Národní památkový ústav v Českých Budějovicích Pavel Hájek.

Společné jednání, které svolal právě kraj, se uskutečnilo na konci května. Zúčastnění probrali, jaké jsou možnosti ponechat stavbu právě pro cyklisty a pěší. 

„Jednání se zúčastnil i zástupce Správy železnic. Závěr byl takový, že s ohledem na velmi vysoké náklady na případné zachování ocelové konstrukce a také problematické majetkové vlastnictví navazujících pozemků je záměr v podstatě neuskutečnitelný,“ navázal Radek Šíma, mluvčí Jihočeského kraje.

Za celých 131 let fungování se most nikdy nedočkal žádné větší opravy. Je součástí jednokolejné trati Tábor–Písek. „Je to zároveň jediné přemostění Vltavy na železnici od Českých Budějovic až k Praze,“ podotkla Friebová. Pro dráhy je to hodně strategické místo a má velký význam i jako objízdná trasa zejména při výlukách a pro mimořádné přepravy.

Délka je 280 metrů

Dnes je přitom na mostě omezená rychlost jen na 30 kilometrů za hodinu. A nosnost prakticky vylučuje provoz nákladních vlaků.

Celková délka je nyní 280 metrů a zjednodušeně ho tvoří kamenné pilíře a ocelová konstrukce. Pro nový most je navržená oblouková nosná konstrukce. V hlavní části bude železobetonový oblouk s rozpětím 156 metrů. Díky tomu se po dokončení zařadí mezi největší oblouková díla v České republice.

Délka přemostění pak nově dosáhne bezmála 300 metrů a celkově bude stavba měřit 316 metrů. I na novém mostě bude provoz jednokolejný. Svým vzhledem se bude podobat nedalekému Žďákovskému mostu, který se rovněž na Písecku klene přes Orlickou přehradu a je největším obloukovým ocelovým mostem v Česku.

Práce budou rozdělené do čtyř etap. „Nejprve se postaví opěry, pilíře a základy pat oblouku a nosné konstrukce krajních polí,“ zmínila mluvčí Správy železnic. Současně se také dostane na rozebrání stávající staré ocelové části mostu. Postup prací bude takový, aby byla výluka v místě co možná nejkratší.

Autor:
  • Nejčtenější

Jela směrem k zoo. Na přejezdu u Hluboké ji rozdrtil rychlík

Na železničním přejezdu nedaleko Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku se dnes v podvečer srazil vlak a osobní auto,...

Kamarádi z Prahy si na Šumavě postavili dvojdomek. Byla to skvělá volba

Od dětství milují Šumavu, kde si pořídili víkendový byt. Pracovní povinnosti držely ale celou rodinu v Praze. Roky...

Manželé točili erotická videa s nezletilými dívkami, rodiče o tom věděli

Až 12 let hrozí manželům z Českých Budějovic za to, že podle obžaloby provozovali sexuální praktiky se dvěma...

Hocha kousla čivava. Nebyla očkovaná proti vzteklině, aby jí nebylo špatně

Nepříjemnou zkušenost má za sebou chlapec z Českých Budějovic. Při procházce si chtěl pohladit čivavu, která se po něm...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dřív rebel, pak velký šéf. Sivok končí - aby se vrátil do Sparty?

Dlouhé minuty nebyl u balonu, proto se s ním ještě zatoužil na chvíli pomazlit. Jindy ho dává rychle od nohy, tentokrát...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Další kus koridoru z Budějovic do Prahy je hotový, vlaky zrychlí u Ševětína

O další více než čtyři kilometry pokročila modernizace železnice mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Nově je hotový...

Stala se ze mě trochu youtuberka, vzpomíná hejtmanka na koronakrizi

Hejtmanka Ivana Stráská bilancuje, jak se kraj vypořádal s koronavirem, zda je připravený na další vlnu i jak ona sama...

Jednatel Bosche: Propouštění se chceme vyhnout, udržíme co nejvíc míst

Milan Šlachta se jako jednatel vrací do jihočeského závodu Robert Bosch. Firma reaguje na letošní krizi podobně jako na...

Deště zachránily zemědělcům v kraji úrodu, ale části rybníků dál chybí voda

Jarní deště zemědělcům pomohly. Zlepšení hlásí i rybáři. Podle nich však tento rok ještě není vyhráno. Navíc Rybářství...

Hledáme 30 testerek: Pojďte s námi otestovat 6 druhů BIO příkrmů!
Hledáme 30 testerek: Pojďte s námi otestovat 6 druhů BIO příkrmů!

Pro 30 z vás jsme si připravili 6 různých druhů příkrmů HiPP v BIO kvalitě. Těšit se můžete na masová i čistě zeleninová jídla.

Najdete na iDNES.cz