Zkažené léto u Vodňan. Tak by se mohl jmenovat příběh opravy obchvatu kolem zmíněného města na Strakonicku. Práce na důležité silnici mezi Českými Budějovicemi a Pískem měly skončit 27. června.
Už nyní je jisté, že tento termín padá. Vše se má protáhnout až o dva měsíce. Tedy i na dobu, kdy mají na jih Čech mířit po desetitisících turisté do olympijského parku Rio-Lipno.
„Mohu potvrdit, že probíhají jednání mezi investorem projektu Ředitelstvím silnic a dálnic, Jihočeským krajem a námi o prodloužení dopravních opatření v místě. K posunu termínu na konec srpna dojde z důvodu rozšíření prací o několik nových a zásadních stavebních objektů,“ vysvětlila MF DNES mluvčí společnosti Eurovia Iveta Štočková.
Rozšiřují se nájezdové pruhy na silnici první třídy
Projekt se částečně změnil, rozšiřují se nájezdové pruhy na silnici první třídy a problémy nastaly také s tím, že je tamní podloží plné vody, a tak se musí dělat odvodnění. Od začátku týdne ŘSD, Eurovia i zástupci kraje a třeba Vodňan jednají o časových úpravách nepříjemné uzavírky. Na krajský úřad by oficiálně měly dorazit dvě žádosti o prodloužení termínu.
„První bude do 4. srpna. Do té doby by objízdné trasy měly zůstat stejné jako nyní. Ta druhá žádost má termín uzavírky prodloužit do konce srpna, ale většina dopravy už by v tu chvíli měla jezdit přes Vodňany,“ nastínil krajský radní pro dopravu Antonín Krák. Dodal, že chápe, že prodloužením termínu bude trpět celá řada obcí a jejich obyvatel na objízdných trasách, na druhé straně je nutné stavbu dokončit.
Rozhodující bude, jak se k celé věci postaví dotčené orgány, policie či zástupci samospráv. „Ve chvíli, kdy žádost dorazí, jsme povinni ji bezodkladně projednat,“ potvrdil Jiří Klása, vedoucí krajského odboru dopravy a silničního hospodářství.
Štočková z Eurovie doplnila, že jednají o rozdělení do etap, aby se zmírnily dopady stavebních prací. To má být zřejmě zmíněné rozdělení na práce do 4. srpna a do konce letních prázdnin.
„Na našich silnicích mě tyhle průtahy už ani nepřekvapují. Je to ale hrozné a vadí mi to. Navíc objízdné trasy jsou špatně značené. Kdo jede od Budějovic, tak ho to hned tlačí na Týn nad Vltavou, přitom se dá jet skoro až k Vodňanům,“ upozornil jeden z řidičů Petr Tureček z Vodňan.
Problém je pak v tom, že někteří ani současné objízdné trasy nerespektují. „Řada řidičů kamionů jezdí přes Vodňany, přitom tady nemají co dělat. Vozidlo o hmotnosti třeba 30 tun jede po mostě přes Blanici, kde je provoz do 10 tun. Policie zde dělá kontroly, ale to si řidiči rychle řeknou pomocí vysílaček a dispečerů, takže to moc nepomáhá,“ povzdychl si místostarosta Vodňan Milan Kodádek.
Oprava takřka šestikilometrového úseku silnice první třídy za 150 milionů korun měla být letos hotová za tři měsíce. Pracovalo se tam také už vloni na podzim. Místem denně běžně projede 13 až 18 tisíc aut, z toho více než tři tisíce těžkých nákladních vozů.
„Uvědomujeme si, že někde poškodí nebo poškodily silnice, které nejsou na takový nápor stavěné. Proto všechny uzavírkou poničené úseky opravíme, až skončí práce na obchvatu,“ přislíbila Vladimíra Hrušková, ředitelka budějovické správy ŘSD.