Do Českých Budějovic sjíždí ze Srubce každé ráno jedno auto za druhým. Za pár minut jich profrčí dvacet. Kolik jich dodržuje povolenou padesátku? Jen čtyři. Nejrychlejší řidič jede podle radaru na ulici 73 km/h. A tak je to celý den.
I proto se většina z více než dvou a půl tisíc obyvatel obce nemůže dočkat, až povede kolem Srubce obchvat. U konce snad jsou i letité tahanice o vedení trasy. Část dokonce povede tunelem, což je varianta, která má být definitivní. Sníží hluk, prašnost i dopravní zátěž.
Krajští radní tento týden schválili vypsání soutěže na zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí. Tunel bude měřit přibližně 300 metrů a bude mezi ulicemi K Pomníku a Dobrovodskou.
Celá přeložka měří tři a půl kilometru. Půjde z budoucí dálnice D3, přetne Ledenickou ulici, mine Srubec na straně blíže k Dobré Vodě a za obcí se napojí zpět na silnici do Ledenic.
Cena stavby se přidáním tunelu navýší odhadem o 132 milionů. Celý obchvat tak bude stát kolem 660 milionů korun. Investorem je Jihočeský kraj.
„Při plánování požadovali obyvatelé Srubce variantu s tunelem. Po důkladném zvážení všech dalších možností jsme se jim rozhodli vyhovět. Tato varianta mimo jiné minimalizuje dopad stavby na životní prostředí,“ konstatovala hejtmanka Ivana Stráská.
Projekt může narazit na odpůrce
Krajský radní pro veřejné zakázky Antonín Krák uvedl, že práce je nutné zahájit co nejdříve, aby plynule navázaly na chystanou stavbu dálnice D3. Ta by měla kolem Budějovic začít v září a hotová být v roce 2022.
„Také ovšem víme, že na Srubci byla spousta odpůrců. Takže projekt může narážet na problémy při veřejných projednáváních a podobně. Tím pádem nechci předjímat, kdy se to celé spustí,“ zůstal opatrný Krák.
Vzhledem k tomu, že bude chtít kraj do konce roku 2019 požádat na akci o dotaci, dále bude nutné získat potřebná povolení a vše vysoutěžit, příští rok určitě stavba nezačne. Příprava už mohla být mnohem dál, nebýt sporů o vedení trasy. Na Srubci se lidé tak dlouho dohadovali, až v jeden čas existovalo dokonce devět variant.
„Problém nastal v tom, že si někteří lidé postavili domy v místech, kde se s novou silnicí dlouhodobě počítalo,“ konstatovala už dříve starostka Srubce Lenka Malá. Dlouhodobě v tomto případě znamená pár desítek let.
Obchvat je přitom nutný. Obec se rozrůstá nejrychleji na celém Českobudějovicku a denně tudy projede až šest tisíc aut. Problém je však hlavně jejich rychlost, naměřený rekord je 110 km/h. I proto se většina místních na novou silnici těší. „Jsem rozhodně pro stavbu. Dohadů už bylo dost,“ reagoval stručně jeden z obyvatel Jaromír Bauer.
Na krajském úřadě v souvislosti s obchvatem schválili ještě soutěž na vyhotovení dokumentace pro další ještě zásadnější dopravní stavbu. Je to šestá etapa zanádražní komunikace. Ta bude fungovat jako sjezd z dálnice D3 směrem k okružní křižovatce pod hřbitovem v Mladém. Odtud pak auta pojedou dál po zanádražní do krajského města, nebo naopak najedou na D3.