Je těžké najít řidiče, který řekne, že má rád silnici první třídy I/19. Motoristé roky upozorňují, že hlavně v úsecích kolem Tábora a Pelhřimova je nutné vozovku narovnat, rozšířit a udělat ji bezpečnější. Tohle vše se má do 10 let stát na několika místech skutečností.
Dražice, Všechov, Drhovice, Kladruby a Lejčkov. To jsou obce na Táborsku, kudy denně proudí tisíce kamionů a osobních aut. Jedou tudy většinou na dálnici D3 nebo na Vysočinu na D1. Všechny se dočkají obchvatu a provoz bude plynulejší.
U Dražic, Všechova a Drhovic nedaleko Tábora ve směru na Plzeň se má přeložka začít stavět v roce 2031. Obchvat dlouhý 7,3 kilometru se vyhne nejdřív severně prvním dvěma vesnicím, před Drhovicemi pak mine současnou komunikaci a povede jižně. Tato stavba má stát 2,5 miliardy bez DPH. Novou přeložku by řidiči mohli využívat od roku 2034.
Obchvat Chýnova je přehledný, tvrdí policie. Tragických nehod přitom přibývá![]() |
„Čím dříve, tím lépe. Na tuto stavbu čekáme opravdu dlouho. Trasa byla naplánovaná už v roce 2002. Naší obcí vede současná silnice skoro dva kilometry, stoupá a klesá, navíc i přes přechod, kudy chodí děti do školy. Takže po celou dobu z naší strany činíme kroky, které jen uspíší vybudování obchvatu,“ popsal Lubomír Smažík, starosta Dražic.
Jeho slova potvrzuje i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „Současná trasa má na řadě míst nevyhovující parametry, což ovlivňuje život v obcích a také bezpečnost a plynulost provozu,“ uvedl Adam Koloušek, mluvčí ŘSD. Na nové přeložce budou mimo jiné i předjížděcí pruhy, protože spojnici mezi Pískem a Táborem využívá z velké části nákladní doprava.
Přes armádní areál to nešlo
Nejzásadnější částí plánované stavby bude právě obchvat Dražic, které mají přes 800 obyvatel. „Shodli jsme se na tom i se starosty z Táborska. Kdysi byla ve hře i jiná varianta, která však vedla přes armádní areál, do něhož není možné zasáhnout. Proto jen potvrzujeme, že jako kraj budeme trvat na tom, aby v zásadách územního rozvoje zůstala nyní navrhovaná alternativa a ŘSD pokračovalo v přípravě,“ uvedl hejtman Martin Kuba.
A úsek spojující Pelhřimov s Táborem by se měl v podobném čase dočkat také podstatných vylepšení. ŘSD chystá výstavbu obchvatů Lejčkova, Kladrub ještě na jihu Čech a dále Čížkova a Starého Pelhřimova na Vysočině.
Pavel Rothbauer, starosta Dolních Hořic, pod něž spadají Lejčkov i Kladruby, již dříve zmínil, že už včera bylo s těmito stavbami pozdě. „Pro naše obyvatele i pro řidiče budou mít obchvaty velmi pozitivní přínos. Zvýší se bezpečnost i plynulost provozu. Jezdí tudy obrovské množství kamionů,“ upozornil.
Stejně jako starosta Smažík doufá, že přípravu silnic nebudou příliš brzdit odvolání či protesty. „Čím dřív se je podaří postavit, tím lépe. Dříve jsme doufali, že by se to mohlo povést už v době budování obchvatu Chýnova, ale to se nestalo,“ uvedl Rothbauer. Chýnovští mají obchvat od podzimu roku 2022.
23. června 2020 |
Lejčkov a Kladruby na Táborsku navazují právě na Chýnov ve směru na Vysočinu. Díky přeložkám zmizí například podjezd pod železnicí před Chýnovem ve směru od Pelhřimova, kde je nebezpečné „esíčko“ a v minulosti se zde stalo několik nehod včetně tragických. Z obcí zmizí až patnáct tisíc aut denně včetně dvou a půl tisíce kamionů.
V přípravě je z vyjmenovaných akcí nejdál obchvat Starého Pelhřimova na Vysočině. Příští rok by mohla začít stavba a hotovo bude v roce 2028.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz