„S panem učitelem pojedeme na poznávací třídenní pobyt do výrobního závodu Scanie,“ vypráví Šílený.
Díky jeho vítězství dostane škola do žákovských dílen nový Superb, dva moderní diagnostické přístroje a bude se celý rok pyšnit velkým putovním pohárem pro vítěze.
„Soutěž je hodně tvrdá a časově náročná. Nikdy se nemůžete připravit na všechno, protože od předchozího ročníku jdou zase technologie dopředu a jsou tam nové věci,“ líčí nadšený budoucí automechanik po finále v Mladé Boleslavi.
Přiznává, že na začátku soutěžního maratonu byl hodně vystresovaný, ale když se vše rozjelo, začal si věřit.
„Snažil jsem se a nenechal se rozhodit ani dvěma soupeři, kteří byli hodně sebevědomí. Připadalo mi, že nás i místy zastrašovali. Ale nakonec zastrašili svým výkonem sebe,“ usmívá se Richard, který si chce po vyučení doplnit na průmyslovce maturitu a pak studovat techniku na vysoké škole, aby si ještě víc rozšířil obzory v oboru.
Na začátku soutěže byly tři tisíce studentů
Prvenství tohoto učně však není jediným úspěchem budějovické automobilní a technické průmyslovky v letošním ročníku Autoopravář junior 2016. Do soutěže, která má kromě kategorie Automechanik junior ještě další tři kategorie - Autotronik junior, Autolakýrník junior a Autokarosář junior, vyslala rovnou pět svých žáků a všichni se vešli ve svých oborech do nejlepší desítky.
Jiří Ottenschläger vybojoval mezi automechaniky páté místo, Václav Vilhum se umístil mezi autotroniky sedmý, Václav Novotný mezi autokarosáři také sedmý a Pavel Plemátl skončil mezi nejlepšími mladými autolakýrníky devátý.
„Je to obrovský úspěch naší průmyslovky. Žádná jiná škola se nemůže pochlubit tím, že by se do národního finále probojovali její žáci do všech kategorií. Na začátku byla školní kola se zhruba třemi tisícovkami žáků ze 110 škol a do finále postoupili nejlepší jednotlivci z krajů,“ srovnává Jan Spurný, vedoucí učitel odborné praxe automobilní a technické průmyslovky.
Soutěžící z českobudějovické průmyslovky dokonce dokázali využít i fakt, že u budoucích automechaniků postupují vždy dva z kraje a u ostatních oborů po jednom, a vybojovali si vlastně regionální monopol na postup do národního finále.
„Soutěž mi dala hodně zkušeností, dostal jsem se i k novým věcem, které jsem dřív neviděl. S výsledkem jsem spokojený. Pro nás to bylo těžší, protože na maturitním oboru máme míň praxe,“ říká žák maturitního ročníku oboru autotronik Václav Vilhum.
„Když jsme jeli na vyhlašování výsledků 22. ročníku do Boleslavi, vezli jsme tam na přání pořadatelů vítěze z roku 2001. To je náš bývalý žák Vojtěch Lechner. A paradoxní bylo, že jsme si hned přivezli nového vítěze z roku 2016,“ libuje si ředitel budějovické automobilní průmyslovky Jan Šindelář.
Vojtěch Lechner je pro dnešní generaci budoucích autoopravářů dobrým příkladem a motivací: po vyučení automechanikem si udělal maturitní nástavbu, poté vystudoval vysokou školu a dnes je šéfem Volkswagenu v CB Auto.