Dva vlaky se časně ráno srazily při posunování v Jindřichově Hradci. (12....

Dva vlaky se časně ráno srazily při posunování v Jindřichově Hradci. (12. března 2019) | foto: Foto: SŽDC

Skoro každý den nehoda. Další vlaky do sebe narazily v Jindřichově Hradci

  • 115
Kolize na české železnici neberou konce. Dva vlaky se časně ráno srazily při posunování v Jindřichově Hradci. V soupravách ještě nebyli cestující, takže se nikdo nezranil, škoda je asi padesát tisíc korun. Je to další z řady incidentů v posledních týdnech, které vyvolaly otázky o bezpečnosti.

„Nehoda se stala kolem půl páté. Posunovaná Regionova se srazila se stojící soupravou pro osobní vlak,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Doplnil, že událost provoz na železnici neomezila, vlaky jezdily po vedlejších kolejích.

V pondělí na hlavním nádraží v Olomouci dopoledne vykolejil nákladní vlak, jehož strojvedoucí při posunu soupravy nedovoleně projel přes návěstidlo.

Nehody na české železnici

Minulý týden v úterý se v Brně na hlavním nádraží srazily dva vlaky. Podle Drážní inspekce bylo 22 cestujících zraněno. Záchranné složky evakuovaly z vlaků 250 lidí. Ve čtvrtek pak rychlík z Českých Budějovic projel návěst u obce Chotoviny. Nikdo nebyl zraněn.

Inspektoři museli letos za první dva měsíce řešit už 220 mimořádných událostí na železnici, meziročně o čtvrtinu více.

Závažné incidenty na železnici z poslední doby

19. února - osobní vlak jel mezi Martinicemi a Velkým Meziříčím téměř šest kilometrů bez strojvůdce. Vlak, ve kterém bylo 11 cestujících, nakonec zastavil sám a nikomu se nic nestalo

22. února - projel v Ejpovicích za Plzní na červenou rychlík do Mnichova. Souprava vjela na jinou trať a strojvedoucí zastavili vlaky 34 metrů od sebe. Ani v tomto případě nebyl nikdo zraněn

23. února - v Českých Budějovicích se srazily dvě posunovací lokomotivy. Jeden strojvedoucí byl lehce zraněn

27. února v Havlíčkově Brodě se střetl nákladní vlak s lokomotivou. Vlaky nevykolejily, nikdo se nezranil.

2. března - vlak RegioJetu projel návěstidlo se signálem stůj na Smíchově, tím poškodil výhybku. Nikomu se nic nestalo, zastavil se ale provoz na trati mezi hlavním a Smíchovským nádražím

4. března - u Ronova nad Doubravou se srazil osobní vlak s manipulačním, zranilo se pět lidí.

5. března - srážka osobních vlaků v Brně, jejímž výsledkem byly dvě desítky zraněných.

Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) chybí na českých železnicích zhruba 300 strojvůdců, polovina z nich pak státnímu podniku České dráhy. Ministr minulý týden při interpelacích ve Sněmovně uvedl, že vyšetřování posledních nehod zatím není definitivně uzavřeno, ale že podle předběžných výsledků vznikly selháním lidského faktoru. Nebyla za tím ale přetíženost či nedostatek odpočinku strojvůdců, dodal Ťok.

České dráhy strojvůdce namátkově kontrolují, nezjistily žádná systémová pochybení. Podle podniku jsou příčinou nehod z posledních týdnů lidská selhání, jejich chyby se různí. Podnik kvůli incidentům rozšíří praktickou výuku svých strojvůdců.

Federace strojvůdců ČR tvrdí, že systém výuky strojvůdců není dostatečný. Podle ní jsou příčiny současných železničních incidentů systémové, protože strojvůdci se musí vyrovnávat s řadou nepříznivých faktorů, které následně vedou k chybám.

V diskusním pořadu Rozstřel na iDNES.cz si také generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera postěžoval, že řešení mimořádných událostí na železnici komplikují pozdní výpovědi strojvedoucích. Odbory jim údajně radí, aby si vzali právníka a nevypovídali hned po nehodě.

Podle prezidenta Federace strojvůdců Jaroslava Vondrovice má několikadenní odklad výpovědi zabránit tomu, aby strojvedoucí na otázky inspektorů odpovídali ve stresu.

5. března 2019

,