Ze starého letounu se valí dým, kterého neustále přibývá. Za několik desítek sekund na ranvej českobudějovického letiště v Plané dorážejí první posádky hasičů, kteří slouží přímo v areálu. Okamžitě se pokoušejí uhasit požár na letadle, jež při nouzovém přistání narazilo do čekajícího Antonovu An-2 připraveného k odletu.
Do několika minut na místo přijíždějí další hasičská vozidla a objevují se také první sanitky. Mezitím se hasičům podařilo dostat do obou havarovaných letounů a postupně vyvádějí pasažéry. Někteří z nich si z paluby odnášejí i menší zranění.
Pro cestující s vážnějšími úrazy si postupně chodí záchranáři s látkovými nosítky. Na místě už nechybí ani policisté, ti jednotkám pomáhají s koordinací zásahu a řídí dopravu v okolí letiště. Vedle poškozeného letadla přistává také vrtulník letecké záchranné služby.
Popsaný scénář je obrazem pravidelného taktického cvičení, které mělo za úkol prověřit připravenost všech zapojených jednotek jihočeského integrovaného záchranného systému (IZS). Cestující simulovali studenti. Katastrofické scény i nasazení záchranářů jsou ale natolik věrné, že přistávací plocha skutečně připomíná místo hromadného neštěstí.
„Vyzkoušeli jsme si případ nehody s velkým počtem zraněných i mrtvých, při níž letadlo na přímé lince z Prahy do Říma hlásilo poruchu na motoru, který začal následně hořet. Pilot se pokusil o nouzové přistání, ale nevysunul se mu podvozek. Při pokusu o přistání narazil do vyčkávajícího letounu na dráze,“ popisuje ředitel budějovického letiště Ivan Trhlík.
Podobné cvičení se opakuje každé dva roky a nyní navíc předcházelo srpnovému spuštění ostrého provozu letiště. „Připravenost musí být absolutní a nesmí dojít k žádnému selhání. Provoz letiště je na bezpečnosti založený. Do dvou týdnů bychom měli dostat výsledky od týmu hodnotitelů, kteří na zásah bezprostředně dohlíželi,“ doplňuje Trhlík.
Odhalili drobné nedostatky
Prvním velkým úkolem zasahujících hasičů bylo uhasit požár na motorech letadla. Poté se museli dostat do trupu letadel, odkud evakuovali všechny cestující. Zraněné pak třídili podle povahy úrazů.
„Ihned jsme odhalili nějaké drobné nedostatky, na kterých musíme dále zapracovat. Ale prvotní záchrana cestujících byla v pořádku. Co se týče hašení i odvádění zraněných z místa zásahu, nemám žádné výtky,“ ujišťuje přihlížející Jiří Chmel, náměstek ředitele jihočeských hasičů pro úsek IZS.
I když to bylo cvičení, budějovická nemocnice aktivovala v plné šíři takzvaný traumaplán, při němž byla v pohotovosti třicítka zdravotníků. Dopady zásahu u fiktivní nehody pocítili také řidiči v Budějovicích i v okolí letiště. Jednotky na ranveji totiž zasahovaly v ostrém a neomezeném silničním provozu.
Podle zasahujících zdravotníků je ale spíše než doprava pacientů do nemocnice složitější samotná koordinace zásahu. „Je to náročné hlavně pro velitele zdravotníků, kterého dělá vždy záchranář z první posádky, jež dorazí na místo,“ upřesňuje mluvčí jihočeských záchranářů Petra Kafková s tím, že na místě měli ošetřit několik desítek cestujících. „Bylo tu celkem 45 zraněných, šest mrtvých a čtyři pasažéři se pohřešovali,“ doplnila.
Zásahu záchranářů přihlížel také jihočeský hejtman Martin Kuba, který si podobným neštěstím prošel jako záchranář před dvaceti lety u nehody autobusu v Nažidlech na Krumlovsku, kde zahynulo dvacet cestujících.
„Dnes je technika úplně jinde. Kolegům mohu závidět, jak vybavená auta mají. Součinnost hasičů i záchranky tam ale byla úplně stejná jako teď,“ hodnotí Kuba.
První cestující odletí z českobudějovického letiště na dovolenou na začátku srpna, kdy společnost Čedok vypraví první let do turecké Antalye a také na řecký Rhodos.
Později k ohlášené dvojici oblíbených destinací přibyla také Kréta, kam se cestující z jihu Čech poprvé podívají v polovině měsíce. Letiště v Plané bude také dále fungovat pro nákladní lety s tím, že denně by mělo odbavit až tři taková letadla.