V Jindřichově Hradci začne příští rok fungovat integrovaný dopravní systém, díky kterému budou lidé jezdit na jeden lístek autobusy i vlaky. (Ilustrační snímek)

V Jindřichově Hradci začne příští rok fungovat integrovaný dopravní systém, díky kterému budou lidé jezdit na jeden lístek autobusy i vlaky. (Ilustrační snímek) | foto: Martin Stolař, MAFRA

Na Jindřichohradecku bude stačit jedna jízdenka na vlak i autobus

  • 1
Od příštího roku začne na Jindřichohradecku fungovat integrovaný dopravní systém, v Jihočeském kraji půjde o pilotní projekt. Cestujícím bude stačit jedna jízdenka, spoje na sebe mají lépe navazovat, a možná jich tak pojede i více o víkendech.

Integrovaný dopravní systém (IDS) má konečně vzniknout také v Jihočeském kraji. Už je rozhodně na čase. Těžko byste hledali jiné krajské město než České Budějovice, kde ještě takzvaný IDS, nefunguje. Přitom pro cestující znamená hned několik výhod.

Stručně řečeno – jeden tarif, jedna jízdenka, jedná síť, jeden jízdní řád pro vlaky i autobusy. První cestující se mají dočkat příští rok. Teď začínají nové přípravy.

"Určitě by to byl přínos, integrovanou dopravu mají napříč celou republikou. U nás zatím chybí. Především jednotná jízdenka pro vlak i autobus je velké usnadnění cestování," potvrdil Radek Filip z českobudějovického dopravního podniku.

Také hlavní dopravce v krajském městě je připraven k zapojení do plánování integrované dopravy. České Budějovice však nebudou první, kde by se měl ve velké míře zavádět. V Jihočeském kraji se má totiž s pilotním projektem začít na Jindřichohradecku.

Cestování může být pro lidi i levnější

"Letošní rok bude obdobím příprav a od toho příštího chceme začít. Určitě si od toho slibujeme zlepšení obslužnosti, sladění jízdních řádů, a tedy zvýšení komfortu pro cestující," vyjmenoval starosta Jindřichova Hradce Stanislav Mrvka. Nevyloučil ani možnost levnějšího cestování.
 
V samotném Hradci bude všemu předcházet také výběrové řízení na nového provozovatele městské hromadné dopravy. Soutěž vyhlásí ještě v lednu, na podzim má být jasno, kdo bude vozit cestující dál. Důležité je, že součástí řízení bude také přeskupení jednotlivých linek, takže se Jindřichohradečtí mohou pomalu připravovat na velké změny.

Výhody IDS

1. Největší výhodou je možnost cestování s použitím jediného jízdního dokladu. Libovolně lze kombinovat jízdy železnicí, regionálními autobusy a MHD.

2. Vznikem IDS se odstraní souběhy autobusových linek se železnicí. Získané kapacity se pak mohou přesunout na spojení obcí například v mimošpičkové době a o víkendech.

3. Jednotlivé spoje na sebe lépe navazují, a odstraní se tak časté dlouhé čekání na zastávkách a nádražích.

4. Začnou platit jednotné ceny jízdného.

5. Vznikne čipová karta na nahrávání předplatných jízdních kuponů.

V minulosti už vedení kraje mělo určité plány na vznik integrovaného dopravního systému, nakonec je však odložilo stranou. Nový krajský radní pro dopravu Antonín Krák si však nyní dobře uvědomuje, že je třeba se k projektu vrátit.

"Pro České Budějovice a okolí by to měla být jedna ze základních věcí, určitě fungující systém potřebují," domnívá se. Zavedení IDS napříč celým krajem je podle něj otázkou do budoucna, protože jižní Čechy nemají tak hustou síť linek, jako například Středočeský kraj.

Konkrétní plány na vznik IDS pro jižní Čechy má v ruce i David Lataj, člen nového dopravního výboru kraje. "Pokud budeme výrazně úspěšní, dokážeme nakonec nabídnout atraktivní alternativy proti cestám autem, a tím snížit zátěž ve velkých městech," věří Lataj.
 
Pro cestující má být podle něj atraktivní i zavedení Jihočeské čipové karty, na kterou by se nahrávaly jízdní kupony, ale zřejmě i mnoho dalších aplikací a bylo by možné ji propojit třeba i s turistickou oblastí.