Železný most přes Vltavu z roku 1892 je pro vltavotýnské patrioty srdeční...

Železný most přes Vltavu z roku 1892 je pro vltavotýnské patrioty srdeční záležitostí. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Most v Týně nad Vltavou bude nakonec zvedací, rozhodli zastupitelé

  • 6
Úplnému splavnění Vltavy mezi Orlíkem a Českými Budějovicemi brání nízký železný most v Týně nad Vltavou. Radní i Ředitelství vodních cest ho proto chtějí předělat na zdvihací. Se záměrem uspěli, zastupitelé jej schválili.

Železný most zdvihací, přestěhovaný, nebo nedotčený? Na veřejném projednávání, na které přišlo v úterý večer do sokolovny v Týně nad Vltavou několik desítek lidí, se řešily dvě varianty - buď most přemístit, nebo ho přestavět na zvedací. Pro velké lodě musí mít podjezdovou výšku minimálně 5,25 metru, proto potřebuje zdvihnout o dva metry.

Ačkoliv se o bariéře na vodní magistrále jedná už 10 let, v sokolovně poprvé zazněla hrozba ze strany investora: Pokud zvýšení mostu město odmítne, bude muset hradit nákladnou nezbytnou rekonstrukci, protože je silně zkorodovaný. Navíc po opravách už musí mít výšku dostatečnou, jak předepisuje nová vyhláška ministerstva dopravy.

Spor o most v Týně

V roce 2009 rozhodli jako součást projektu Splavnění Vltavy vltavotýnští zastupitelé, že dovolí Ředitelství vodních cest (ŘVC) pouze most přestěhovat do lokality s vyššími břehy a na jeho místě postavit jiný. Letos v červenci předložilo městu ŘVC projekt úpravy mostu na částečně zdvihací. Částka na přesunutí mostu a výstavbu nového se totiž odhaduje na 247 milionů korun. Město by z toho hradilo 103 milionů. Zdvihací most je o 100 milionů levnější a město by uhradilo jen 35 milionů za úpravy nájezdů a doprovodné stavby. Kromě toho by investor zahrnul do prací i jeho rekonstrukci. Zdvihat se má jeho polovina při pravé straně Vltavy. Bude dál sloužit pěším, cyklistům a vozidlům do váhy 3,5 tuny. Podle odhadů se má zdvihat pro velké lodě maximálně dvakrát denně, obsluhu zajistí Povodí Vltavy. Může se stavět v roce 2021 až 2022. Po dobu úprav se stane majetkem ŘVC, po nich se zase vrátí městu. Součástí úprav bude i přeložka rozvodů energií pod ním, teplovod se povede dál proti proudu kolem nového mostu na hlavní silnici.

Ještě v úterý byly ve hře stále dvě varianty. Rada města se však už přiklonila k jediné – zdvihacímu mostu, pro který ve čtvrtek zvedla ruku většina zastupitelů a záměr tak schválila.

„Jako zásadní nedostatek druhé varianty, to je stěhování mostu schválené před osmi lety, vidím výši nákladů pro město. Pro hodně obyvatel je navíc jeho přesunutí z původního místa nemyslitelné,“ upozornil starosta Milan Šnorek (ODS), který míní, že pohyblivý most se stane turistickou atrakcí.

Podobně obhajoval tuto variantu zástupce jihočeské pobočky Povodí Vltavy Martin Kaiser. Argumentoval profitem města ze zvýšeného turistického ruchu. „V posledních letech zaznamenáváme na Vltavě stále vyšší počet plavidel. Také spousty žádostí o nová úvaziště a mola. To všechno bude mít ekonomický přínos pro město,“ tvrdí Kaiser.

Diskuse v sokolovně se týkala otázky nákladů, harmonogramu prací a přínosu pro město. Podle architekta Jiřího Kobery, autora původního návrhu náhradního obloukového mostu, který měl nahradit přestěhovaný železný most, byla v plánu úprava zázemí u jeho břehů. Vzniknout měla laguna pro koupání s vyhlídkami. Investor tyto doplňky odmítá hradit, protože nejsou součástí celkového projektu splavnění financovaného státem.

Dalším lidem se nelíbilo zhoršení možností pro koupání v řece. Předpisy pro velkou lodní dopravu totiž zakazují koupání sto metrů před mostem a sto metrů za ním. Zazněla i kritika celého projektu splavnění a spoluúčasti na investici od města, které potřebuje důležitější stavby.

„Radní nám nedali pro rozhodnutí dost podkladů. Nevíme například, jaké jsou limity pro financování projektu,“ tvrdí opoziční zastupitel Jiří Šálený (Tejňáci).

Naráží tím na informaci z Ředitelství vodních cest, že na přestavbu mostu na zdvihací za 145 milionů korun má od fondu dopravní infrastruktury pouze 90 milionů. Tento limit sdělil investor teprve nedávno. Podle Šnorka je stále otevřené jednání o jeho navýšení.