U Tábora už vlaky jezdí prvním tunelem v kraji a po mostě přes dálnici

  13:12aktualizováno  13:12
Na trase z Českých Budějovic do Prahy skončila modernizace dalšího úseku dlouhého 12 kilometrů, z Tábora do Sudoměřic. Jihočeský kraj na něm má historicky první železniční tunel, novinkou je také působivý ocelový most přes dálnici D3.

Železniční most přes dálnici D3 už je hotový a jezdí přes něj vlaky. Snímek je z konce září 2014. | foto: Marek Podhora, MAFRA

„Díky rekonstrukci jsou i na této části nyní dvě koleje. Vlaky mohou místem jezdit vyšší rychlostí, zvýšila se plynulost i bezpečnost. V praxi to znamená, že po úplném dokončení potrvá jízda z Prahy do Tábora 65 minut, tedy o 20 minut méně než nyní,“ upozornil Petr Brzezina, generální ředitel společnosti OHL ŽS.

Firma měla přes tři roky trvající modernizaci za bezmála dvě miliardy korun na starost. Evropská dotace činila 1,2 miliardy.

Při stříhání pásky se sešli Josef Rezek, výkonný ředitel Závodu železnice OHL...

Pro cestující, kteří mají železnici v oblibě, je úsek Tábor - Sudoměřice nyní tím nejatraktivnějším na trase IV. železničního koridoru z Českých Budějovic do Prahy. Součástí stavby je totiž 444 metrů dlouhý železniční tunel, první svého druhu v Jihočeském kraji.

Další zajímavostí je dvoukolejná mostní estakáda o délce 455 metrů s navazujícím 125 metrů dlouhým ocelovým železničním mostem nad dálnicí.

„I v tomto úseku budou moci jezdit moderní vlaky rychlostí 160 kilometrů za hodinu,“ uvedl generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Surý.

Vlaky zkrátí cestu z Budějovic do Prahy na hodinu a půl

Stavební práce dále zahrnovaly vybudování mostů, tří biokoridorů, dvou nových podchodů a protihlukové stěny. Přestavěné jsou také železniční stanice Chotoviny a Sudoměřice u Tábora. Pro zajištění většího komfortu cestujících je moderní i zabezpečovací a sdělovací zařízení.

Surý opět deklaroval, že vlaky zkrátí cestu z Českých Budějovic do Prahy na přibližně hodinu a půl. Jenže, kdy se tak skutečně stane, není vůbec známé.
Stále chybí modernizovat tři úseky: Sudoměřice - Votice, Doubí - Soběslav a Nemanice - Ševětín.

Dohromady je to 50 kilometrů železnice. Bez toho po celé trase vlaky vysokou rychlostí nikdy nepojedou. Navíc současné soupravy jezdící na této trati ani nedokážou vyvinout rychlost 160 km/h, která je potřebná ke zvládnutí cesty za 90 minut.

Dva ze tří chybějících úseků mají značné problémy a termín začátku prací je nejistý. Správa železniční dopravní cesty v minulosti slibovala dokončení v roce 2020, což už se určitě nestihne.

„Nejnadějněji vypadá část Sudoměřice - Votice, která je nejdál v přípravě a kde dokončujeme výkupy pozemků. Za normálních okolností bychom mohli začít ještě letos,“ sdělil na začátku května Surý.

Problém je s posudky EIA

Avšak stavba má stejně jako desítky dalších problém s platným posudkem EIA, který řeší vliv na životní prostředí. Zástupci státu dlouhodobě vyjednávají u Evropské komise, kde se snaží o kompromis, aby staré EIA platily i pro nový zákon. Zatím marně. Ministerstvo dopravy proto připravilo i krizový plán, jak připravit nové posudky. S tímto plánem ovšem hrozí i průtahy.

„U úseku Soběslav - Doubí jsou výkupy v první polovině a očekáváme složitější stavební řízení,“ přiznal Surý. A úplně nejhůře je na tom část ze Ševětína do Nemanic v Českých Budějovicích. Stále se pracuje na takzvané vyhledávací studii. Navíc nikdo už tři roky nedokáže říct, jestli součástí této trasy bude i Chotýčanský tunel za miliardy korun.

„Je na rozhodnutí státu, zda a kdy se pustí do modernizace této části. Stavbu posuzuje z hlediska ekonomiky. Pro Jihočeský kraj a jeho obyvatele je to klíčové. Centrální komise ministerstva by měla letos rozhodnout,“ zmínil Ivan Študlar, poradce jihočeského hejtmana pro dopravu.

Dobrou zprávou je, že s novými jízdními řády v prosinci z Českých Budějovic do Prahy vlaky přece jen zrychlí. Ministerstvo dopravy pro rok 2017 připravuje nasazení vlaků InterCity a EuroCity. Nově mají soupravy cestu z hlavního do krajského města i v opačném směru zvládnout přibližně za dvě hodiny, což je zrychlení o téměř 20 minut.

Umožní to právě nasazení souprav, které zvládnou po nových kolejích jet 160 km/h. Známé „koženky“ umějí maximálně 140 km/h. Na mezistátních spojích a části vnitrostátních jezdí také modernizované vozy s klimatizací, elektrickými zásuvkami a podobně. Dostat se pod dvě hodiny z Českých Budějovic do Prahy bude ještě minimálně další čtyři roky trvat.

Autor:
  • Nejčtenější

V Česku napadl první letošní sníh, na silnicích hrozí námraza

V nejvýše položené obci v Česku na šumavské Kvildě se přes noc objevil první letošní sníh. Snímky zveřejnili tamní...

Premium

Bratři proti „dé tři“. Stát nabídl 20 milionů, teď žádá vyvlastnění

Stát chce po letech sporů vyvlastnit motocentrum u Tábora, kvůli kterému stojí dostavba D3. Deset let se bratři Petr a...

Premium

Masakr v Rudolfově změnil underground. Dostal se i do majora Zemana

Před 45 lety se v hospodě Na Americe u Českých Budějovic odehrál policejní zákrok, který do té doby neměl v...

OBRAZEM: Vltava teče pod Orlíkem v původním korytě, odkryla historii

Hladina vodní nádrže Orlík v posledních týdnech klesla o více než šest metrů. Voda se tak prakticky vrátila do...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hasič: Pořád se mi zdá o záchraně dívky na Černé věži, ve snu ji nechytím

Devětapadesátiletý hasič Miroslav Bureš převzal od českobudějovického primátora medaili Za zásluhy a zavzpomínal na...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Osmnáctiletý řidič felicie jel moc rychle. Střet s nákladním autem nepřežil

Osmnáctiletý řidič nepřežil ve středu večer nehodu u Sv. Jana nad Malší na Českobudějovicku. Jel zřejmě příliš rychle,...

Premium

Bratři proti „dé tři“. Stát nabídl 20 milionů, teď žádá vyvlastnění

Stát chce po letech sporů vyvlastnit motocentrum u Tábora, kvůli kterému stojí dostavba D3. Deset let se bratři Petr a...

Zimola chce v kraji kandidovat za Změnu 2020, šéf ČSSD mu to vyčetl

Šéf jihočeské ČSSD a bývalý místopředseda strany Jiří Zimola chce v příštích krajských volbách uspět na kandidátce...

Při srážce s autem zemřeli na jihu Čech od začátku týdne dva lidé

Dva lidské životy si vyžádaly nehody, při kterých na jihu Čech srazilo auto chodce. Jeden muž zemřel, když šel po...

TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou
TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou

Tamara Klusová – zpěvačka, autorka knížky, manželka oblíbeného muzikanta, ale hlavně trojnásobná maminka. Jaké bylo její vlastní dětství, kde dobíjí baterky a jaké porody se svými dětmi prožila? To se dozvíte v našem rozhovoru.

Najdete na iDNES.cz