Světelné efekty, soutěže, zábava na kostce, dvojice moderátorů, hudba všech žánrů. Jedním slovem – show.
Hlavně české zápasy na světovém šampionátu hokejistek minulý měsíc v Českých Budějovicích provázela skvělá atmosféra. I na dalších duelech se však diváci bavili.
Dění v Budvar aréně bylo výrazně atraktivnější a živější než při zápasech extraligového Motoru. Význam světové akce, která se v České republice konala vůbec poprvé, podobnou hierarchii celkem logicky vysvětluje. Organizátoři slibovali show jako v zámořské NHL a ta sama o sobě potřebuje odpovídající techniku a stojí nemalé peníze.
Větší zábavu a interakci by si však ve své domácí hale přáli fanoušci budějovických hokejistů i při „běžných zápasech“. K tomu jednoznačně vedou výsledky ankety MF DNES v hale při utkáních i následně na sociálních sítích. Tam se pro zlepšení atmosféry na stadionu v hlasování přiklonilo přes 80 procent dotazovaných. A i mezi oslovenými fanoušky byl poměr podobný.
„Atmosféra při mistrovství je lepší než na Motoru. Dělají to moderátor, maskot, soutěže. Brali bychom to i při extralize,“ hlásí příznivec Míra Vítek, který chodí na hokej se synem Kevinem.
Fanouškům se líbily i hry a legrácky na kostce nad ledem, ať to byly souboje ve fandění, hledání „známých osobností“ v hledišti, nebo i srdíčková kamera vyzývající k polibku.
„Líbí se nám akce a program kolem zápasů na mistrovství. Show je dneska žádaná, lidi to strhne. Samy bychom do toho šly, kdyby nás někdo oslovil,“ shodují se fanynky z Písku ve věku středoškolaček.
Vybavení na show stálo miliony
V budějovickém klubu trend show při zápasech vnímají. I díky velmi dobře zaplněné hale, která byla v loňské sezoně v základní části extraligy v průměru nejvyšší za dlouhé roky, k tomu však vedení Motoru nemá přímý důvod.
„Program na turnaji nebyl nic, co bychom neznali. Tvořila ho produkce, která dělá zápasy národního týmu nebo pražské Sparty. Pro publikum to bylo vynikající, ale složení diváků na šampionátu a zápasech Motoru je jiné,“ tvrdí marketingový a PR ředitel klubu Tomáš Kučera.
Celý program ani nelze vzít a jednoduše převést na zápasy Motoru. Na turnaj se dovezla drahá technika určená pro mistrovství. Další věcí jsou limity arény.
„Každý rok přidáváme pro fanoušky novinky. Ale show nelze úplně zkopírovat, protože vybavení na mistrovství stojí miliony. A převzít jen část, to také není ono. Dobré je, že jsme viděli, co lze předvést v prostoru, se kterým pracujeme,“ ví Kučera.
„Zábava je někdy moc hlučná“
Vylepšení technických možností je otázkou na město, kterému hala patří. V tomto ohledu se však o žádných zásadních úpravách ani v posledních letech neuvažovalo. Řešily se jen možnosti rozšíření arény.
Trend větší show při hokejových zápasech klub přijímá jen pozvolna i kvůli skladbě fanoušků, kteří na utkání chodí. Hlavně ti starší o ni moc nestojí. Hlasitá hudba rozděluje přítomné i kvůli akustice v hale.
„Zábava kolem je dobrá, ale někdy moc hlučná. Mě baví hlavně hokej,“ shrnul fanoušek Franta, který je již v důchodovém věku.
Právě rozdílný generační pohled je v tématu zásadní. MF DNES proto v anketě oslovila fanoušky v různém věku i pohlaví. Celkově převažuje zájem o show.
„Atmosféra při mistrovství je podobná jako na Motoru, možná o trochu lepší. Maskot nebo moderátor by to posunuli o úroveň výš. Každý takový krok směrem k divákům je vítaný. Lidi se chytnou, když se s nimi pracuje,“ myslí si hokejoví fanoušci Jirka a Tomáš z Veselí nad Lužnicí.
Budějovický klub jednu novinku pro příští sezonu chystá, ale zatím ji nechce zveřejnit. Při práci s diváky zároveň nechce omezit fandění kotle. „Nechystáme revoluci, v každé hale to má svůj vývoj. Ceníme si silného kotle, který fandění řídí. Nechceme mu ho brát, a tím pádem nemusíme fandění řídit,“ dodal za klub Kučera.