Čtvrtek 24. června 2021, svátek má Jan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 24. června 2021 Jan

Budějovice slaví výročí návratu trolejbusů, městem projely historické vozy

  16:56
Na začátku května 1991 začala českobudějovická hromadná doprava opět využívat trolejbusy. Nyní má síť trolejí ve městě 72 kilometrů, kromě paliva vozy na elektřinu šetří také životní prostředí.

Jan Kučera před třiceti lety jako první řídil trolejbus Škoda 15 Tr, čímž začala éra tohoto druhu dopravy v Českých Budějovicích. Nyní si za volant sedl znovu. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Bylo krátce po čtvrté hodině ráno. Tma. Naprostá většina obyvatel Českých Budějovic ještě spala. Ne tak tehdy sedmadvacetiletý Jan Kučera, který si v improvizované vozovně na sídlišti Vltava připravoval „svůj“ béžovo-červený a novotou zářící trolejbus Škoda 15 Tr.

Píše se 2. květen roku 1991 a za pár minut vyjede do českobudějovických ulic první trolejbus. „Vzpomínám si na ten den docela živě. Vyjížděl jsem ve 4.15 nebo možná ve 4.20 hodin na linku číslo 17, což byla trasa z nádraží na sídliště Máj a zpět,“ říká dnes sedmapadesátiletý Kučera, který se z místa řidiče v dopravním podniku posunul na pozici vedoucího oddělení řízení dopravy.

Na snímku je trolejbus Vetra na Mariánském náměstí vedle tehdejší čerpací stanice - 50. léta.

V těchto dnech tak dopravní podnik oslavil třicet let od znovuobnovení trolejbusové dopravy ve městě. Mělo se slavit i s veřejností, ale všechno bylo jinak.

Kompletně opravený škodovácký trolejbus, kterému nechyběly typické červené koženkové sedačky či dobové strojky na „štípání“ lístků, alespoň vyjel před pár dny na krátkou projížďku městem se zaměstnanci podniku. V centru města ho doprovázel druhý historický vůz, a to červený trolejbus Škoda 9 Tr s vlekem.

„Před oficiálním spuštěním trolejbusové dopravy se jezdil dvouměsíční zkušební provoz bez cestujících. Myslím si, že lidé si za tu dobu na pohyb trolejbusů ve městě zvykli. Pak už s námi jezdilo hodně lidí, co si pamatovali ještě druhou etapu trolejbusů. Musím říci, že lidé novinku kvitovali,“ říká bývalý řidič.

Ten den před třiceti lety na lince s číslem 17 jezdilo pět vozů. „Takže nás řidičů na tu linku vyjíždělo tehdy asi šestnáct, ale já jsem měl tu čest vyjet jako úplně první,“ usmívá se Kučera, který pracuje v podniku už od roku 1987. „Mám to tu rád, jinak bych tady už dávno nebyl,“ zdůrazňuje.

K výročí trolejbusů dopravní podnik přichystal pro zájemce pamětní jízdenky. Na těch je trolejbus Škoda 15 Tr s evidenčním číslem 1. „Vůz jsme si ponechali jako historický v původní podobě, v jaké se v roce 1991 proháněl ulicemi,“ říká ředitel dopravního podniku Slavoj Dolejš.

Pro veřejnost jsou pamětní jízdenky v omezeném počtu připravené na informačních centrech za symbolickou jednu korunu.

Úplně první trolejbus vyjel v roce 1909

Úplně poprvé se v Českých Budějovicích trolejbus představil už hodně dávno. Přesně 27. října roku 1909, kdy jezdil ze hřbitova sv. Otýlie až k železniční trati, která vedla na Plzeň – k dnešní restauraci Macelis. Tento trolejbus dojezdil už v roce 1914 kvůli první světové válce.

Druhá českobudějovická trolejbusová etapa na přelomu 40. a 50. let minulého století nahradila končící tramvaje. Od roku 1948 až do roku 1971 v Českých Budějovicích existovaly až čtyři linky obsluhované trolejbusy. Jenže i tato éra skončila, a to kvůli levné ropě ze Sovětského svazu. Začaly se využívat autobusy.

O deset let později se však už zase začalo přemýšlet o znovuzavedení trolejbusů. „Pro dopravní strategii byly důležité i dopady na životní prostředí. Na Českobudějovicku navíc doprava na elektřinu měla další impulz, a to výstavbu Jaderné elektrárny Temelín. Ta měla být dle původních plánů k trolejbusové soustavě Českých Budějovic připojená. V polovině osmdesátých let nicméně experti vyhodnotili, že optimálním řešením bude znovu vybudovat podmínky pro trolejbusy jen na území města a elektrárnu propojit autobusy,“ přidává k nedávné historii mluvčí dopravního podniku Barbora Smudková.

Dnes už ulicemi města jezdí vozy poháněné elektřinou ve třetí etapě. Trolejbusy se staly trvalou součástí Českých Budějovic. Za třicet let tak zvládly ušetřit nejen životní prostředí, ale také hodně peněz.

„Pokud bychom trolejbusy nahradili dieselovými vozy, spotřebovaly by ročně o 1,3 milionu litrů nafty více. To by byl oproti současnému stavu nárůst o 175 procent,“ vypočítává manažer útvaru dopravy Radek Filip.

Nyní jezdí Budějovicemi osm trolejbusových linek včetně dvou nočních. Za třicet let se trolejová síť rozvinula až na dnešních 72 kilometrů. „Dohromady tak najezdí 56 vozů s pohonem z trolejí 2,5 milionu kilometrů ročně,“ doplňuje Filip.

Autor:
Témata: Jihočeský kraj
  • Nejčtenější

Mladým se nechce dělat, láteří manažerka hotelu nad hledáním brigádníků

Ani pár dnů před prázdninami by neměl být pro studenty problém najít letní brigádu. Posily hledají hotely či kempy....

Dítě vážné zraněné při nehodě na Prachaticku zemřelo v nemocnici

Dítě, které se vážné zranilo při nehodě minulou středu na Prachaticku, podlehlo v nemocnici svým zraněním. Kriminalisté...

Mladík zemřel po pádu z okna střední školy, patrně spáchal sebevraždu

Po pádu z okna střední školy v Českých Budějovicích dnes v nemocnici zemřel mladý muž. Podle policie pravděpodobně...

Dědeček nemohl vstát, zdravotní sestra na něj křičela, stěžuje si rodina

Premium Příbuzní 76letého muže, který byl hospitalizovaný v českobudějovické nemocnici, upozornili na hrubé chování zdravotní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Písecku havarovalo historické letadlo, při pádu jeden muž zahynul

Malé historické letadlo se v neděli odpoledne zřítilo u obce Jickovice na Písecku. Při nehodě zahynul jeden muž, druhý...

Kdo staví dům, musí si připlatit. Kvůli prudkému nárůstu cen nestačí hypotéky

Premium Martin Hájek buduje v lokalitě Loukovec v Příhrazských skalách v Českém ráji dům, do kterého se nejspíš s rodinou nikdy...

Ralsko 30 let poté. „Český Černobyl“ je skanzenem sovětské okupace

Premium Zem je tu děravá jako ementál, naládovaná střelivem a nasáklá ropnými látkami. Co krok, to azbukou vyrytý nápis. Tu na...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

  • Další z rubriky

U Lipna chybí turisté z ciziny, Češi zatím kapacity hotelů nenaplní

Provozovatelé hotelů i kempů v okolí Lipna v Jihočeském kraji upozorňují na úbytek turistů ze zahraničí. Ti přitom...

V Písku opravili lávku přes Otavu za 30 milionů. Slouží přes 90 let

Jasně modrá ocelová konstrukce oživuje lokalitu. Po čtyřech měsících oprav se v pondělí lidem otevřela lávka přes...

Sběratel získával koberce jako zahradník v Albánii, tahal je i z příkopů

Premium Josef Veselý z Bechyně na Táborsku má ve sbírce přes sto koberců pocházejících především z Balkánu. Nejvíc jich má z...

Zvon z Myslkovic připomene Kryštofa Haranta, rozezní se na hradě Pecka

Na hradě Pecka na Jičínsku bude nový zvon připomínat památku Kryštofa Haranta z Polžic a Bezdružic. Při příležitosti...

Nabídka lokálních potravin za hranicemi vyrazí dech, v Česku rozhoduje cena

Je všední letní den v bavorském příhraničí na německé straně Šumavy. Česká rodina si právě nakoupila v supermarketové...

Václav Kopta se pochlubil dcerami. Obě jsou pescetariánky

Václav Kopta se coby pyšný tatínek pochlubil dcerami Františkou a Janou. Společně dorazili do primácké Show Jana...

S Ivou Pazderkovou jsme se za naši svatbu styděli, přiznal Pavlásek

Lukáš Pavlásek (42) je sice zasnoubený, ale do svatby se nehrne. Veselku zatím překazila konoravirová opatření. Komik v...

Kdo vám dovolil fotit? A my, že jsme tady doma. Takhle odcházeli Sověti

Před třiceti lety odešli z bývalé ČSFR poslední sovětští vojáci. Jejich odchod zachytila ale jen hrstka dokumentaristů....

Turistickým atrakcím zvoní umíráček. K radosti místních, ke zlosti majitelů

Některá donedávna uzavřená turistická lákadla, jako například muzea strašidel, sexu, tortury či komunismu, dětské herny...