(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Marek Podhora, MAFRA

Místo MHD vyjedou do Hluboké modré autobusy, obyvatelům se to prodraží

  • 13
Českobudějovický dopravní podnik končí v prosinci s linkou 4 do Hluboké nad Vltavou a jeho autobusy přestanou jezdit i do Hosína. Na trase je nahradí modré vozy společnosti GW Bus. Změny se časem zřejmě dotknou i Litvínovic a Homolí.

Nejdříve rozruch a nejistota, pak uklidnění, ale s kapkou roztrpčení. Takové byly reakce poté, co se cestující dozvěděli, že českobudějovický dopravní podnik po dlouhých letech končí s provozem linky 4 a omezí linku 6 na Hrdějovice a Hosín.

Důležité je, že cestující o žádné spojení do krajského města nepřijdou. Zajistí ho však jiná firma a za jiných podmínek. Například senioři nad 70 let budou muset nově při svých cestách na trase zaplatit. Změna má začít platit s nástupem nových jízdních řádů od 10. prosince letošního roku.

„Jezdit městskou hromadnou dopravou až na Hlubokou není úplně efektivní. Požádali jsme Jikord (Jihočeský koordinátor dopravy, pozn. red.), aby nám účelové linky vzniklé na přání kraje a obcí začal dotovat na celé trase jako jiným dopravcům. Kraj se rozhodl, že to bude platit jiné společnosti,“ vysvětlil ředitel budějovického dopravního podniku Slavoj Dolejš.

Provoz autobusů zůstane stejný

Účelová linka je pro podnik zjednodušeně taková, jež primárně neobsluhuje občany Českých Budějovic a znamená pro něj finanční zátěž.

Ředitel Jikordu Jiří Borovka ujistil, že provoz autobusů zůstane stejný jako doposud.

„Nic se nezmění. Je to jen určité narovnání vztahů. Dopravní podnik má jiné sazby. Provoz by měla zajišťovat společnost GW Bus,“ potvrdil Borovka.

Celý rozpočet Jikordu však ještě podléhá rozpočtu Jihočeského kraje na rok 2018, který se teprve bude schvalovat. Ve společnosti GW Bus, která je součástí skupiny Jihotrans, se prozatím na nový provoz připravují.

„Vše ladíme, a tak v tuto chvíli nemohu být konkrétní. Detaily bychom chtěli představit nejpozději na Mikuláše, tedy do 6. prosince,“ upozornila jedna ze zaměstnankyň Jihotransu.

Ředitel Borovka zároveň přislíbil, že by měl nový dopravce garantovat takový počet nízkopodlažných spojů jako doposud dopravní podnik. Ten se nebrání tomu, aby GW Bus využíval systém zastávek na trase, což je pro cestující příznivá informace. „Je to jen o domluvě,“ sdělil Dolejš.

Desítky korun týdně navíc

Pro některé však změna přesto není úplně ideální. „Lidé se báli, že čtyřka úplně končí. Další rozruch pak způsobila změna tarifů. Pozitivní je, že autobusy budou dál jezdit ve stejných časových intervalech, ale někteří si budou muset za jízdu nově zaplatit. Týká se to třeba seniorů nad 70 let, kteří teď mohou jezdit zadarmo,“ vysvětlil starosta Hluboké nad Vltavou Tomáš Jirsa.

Vedení Hluboké jednalo o tom, jestli by nebylo možné obyvatelům jízdné nějak kompenzovat, jenže by to bylo administrativně tak složité, že od záměru upustilo. „Místo toho jsme se rozhodli, že budou poplatky za svoz odpadu dál jen 100 korun za rok,“ dodal Jirsa.

Podrobný ceník jízdného spadajícího do Integrovaného dopravního systému najdou cestující na webových stránkách www.idsjk.cz. Pro seniory jezdící do Budějovic pravidelně třeba z Hluboké nebo Hosína to bude znamenat desítky korun týdně navíc. Jízdenku bude možné koupit přímo u řidiče a ty dlouhodobé na 30 či 90 dní třeba v Mercury Centru.

Linka 6 dopravního podniku bude jezdit i dál beze změny na Dobrou Vodu, omezení se týká opačného směru na Hrdějovice a Hosín. MHD bude končit v Hrdějovicích.

Brzy se mohou změny dotknout i dalších takzvaně účelových linek dopravního podniku. Jsou to spoje 16 a 19, které zajíždějí z Budějovic do Litvínovic a Mokrého a také do Homolí.

„Jikord se zavázal, že by je měl financovat. Linky 16 i 19 tak máme v návrhu jízdních řádů pro příští rok,“ řekl Slavoj Dolejš. Jeho slova potvrdil s odkazem na schválení krajského rozpočtu i Jiří Borovka.

Nic zásadního se naopak v dohledné době nebude měnit třeba pro linky 13 a 10 jedoucí na Srubec a do Kaliště, Vidova či Roudného ani na spojích do Rudolfova.