Tunové náklady a obří překladiště. Nebo místo, odkud budou lidé mířit na dovolenou. Letiště České Budějovice čeká od podzimu poslední část modernizace a také otázka, jakou cestou se dál vydat.
Ve hře je stavba logistického areálu pro přepravu zboží, ale i hledání partnera pro zajištění pravidelných letů. A nebo oboje. Každopádně na to, že za několik let nebude nutné jezdit na letiště do Prahy, mohou Jihočeši zapomenout. Stačí se podívat na fungování podobných regionálních letišť v Pardubicích nebo Karlových Varech.
V druhém případě inzerují jediné pravidelné spojení s Moskvou, což je atraktivní především pro ruské turisty. Naopak v Pardubicích se podařilo v srpnu uzavřít důležitou spolupráci se společností Travel Alliance, která zastřešuje pět cestovních kanceláří.
„Mělo by nám to pomoci při rozvoji charterové dopravy, pravidelných letů, ale i obchodních nebo privátních,“ sdělila Hana Šmejkalová, ředitelka společnosti East Bohemian Airport provozující pardubické letiště. Třeba včera odtud mířilo letadlo do Řecka. Podobnou cestou by se rádi vydali i v Českých Budějovicích. Se získáváním ideálního partnera však vyčkají.
„Nechceme jít do jednání ve chvíli, kdy ještě není podepsaná smlouva na poslední etapu modernizace a neznáme přesný termín dokončení. Stoprocentně však budeme chtít partnera získat,“ reagovala Martina Vodičková, mluvčí Letiště České Budějovice.
Je malý zájem o lety do Turecka nebo Tuniska
Času na vyjednávání je podle ní dost. „Souvisí to třeba s bezpečnostní situací. Představte si, že bychom před dvěma lety chtěli pravidelné lety do Tuniska a Turecka, dnes je vše jinak a zájem o tyto destinace by rozhodně nebyl tak velký,“ konstatovala.
Zásadní pro získání partnera je podle Hany Šmejkalové terminál s moderním zázemím, také proto ho teď v Pardubicích staví a bude i v Budějovicích. „Bez existence nového terminálu jsou jednání s vyspělými leteckými společnostmi zbytečná,“ dodala Šmejkalová.
Loni v Pardubicích přepravili 60 tisíc lidí, ale pamatují i 184 tisíc. Budějovičtí chtějí mít do pěti let od získání licence pro provoz mezinárodního veřejného letiště 80 tisíc cestujících ročně, dělá to 220 lidí za den.
Podle posledních informací pak Jihočeských kraj prodloužil termín pro dodání nabídek na stavbu terminálu do 7. října. Smlouvu uzavře až nová politická reprezentace po krajských volbách. Na samotnou stavbu by pak vybraná firma měla dostat až 24 měsíců a další rok bude mít vedení letiště na obdržení licence. Získat pravidelného dopravce zabere minimálně rok. V Budějovicích tak zřejmě začnou vážně jednat v roce 2017.
Zástupci Jihočeského kraje jako jednoho z vlastníků společnosti Jihočeské letiště České Budějovice mají s areálem i jiné plány. Hejtman Jiří Zimola před nedávnem naznačil, že o spolupráci má zájem investor, který by chtěl ve spolupráci s letištěm postavit logistický areál pro spojení Evropy s Čínou. Jednat se má o přepravu zboží objednávaného přes e-shopy po internetu. „Jsme na začátku vyjednávání, nechci předbíhat,“ dodal Zimola (ČSSD).
Podle jeho koaličního kolegy Petra Braného (KSČM) bude mít letiště perspektivu, když bude nákladové. „Ale jakmile se to stane, ohromně to zatíží celý prostor. A to nikdo z politiků veřejně nechce říkat. A vysvětlovat lidem, co si okolo postavili, že jim tam budou rejdit kamiony?“ reagoval Braný.
I menší civilní letiště může podle něj slušně fungovat, když se bude dařit ekonomice. Opět se nabízí srovnání s Pardubicemi, kde teď provoz nedotuje město ani kraj. V minusu nechtějí být po rozjetí plného provozu ani v Budějovicích. Pomoci tomu možná může také poptávka z Asie. „Číňané mají eminentní zájem na letecké dopravě. Když jsme tam byli na návštěvě, byli velmi dobře informovaní o našem letišti,“ dodal Braný.