Ještě před dvěma lety hledalo Jihočeské letiště České Budějovice strategické partnery na Východě. Ovšem neúspěšně. Všichni zájemci měli podmínky - dostavění letiště a licenci na veřejný mezinárodní provoz.
Představenstvo společnosti, které tvoří rovným dílem Jihočeský kraj a město České Budějovice, tvrdí, že strategický partner je pro chod letiště nutný. A z Východu otočili kurz o 180 stupňů.
„Domnívali jsme se, že zájemce osloví třeba rozsah našich pozemků. Jednání ale selhala. Všichni chtějí vidět dokončený projekt. Nově se rýsuje partnerství s letištěm v belgickém Lutychu,“ uvedl jihočeský hejtman Jiří Zimola, který je zároveň předsedou dozorčí rady.
Letiště v PlanéSpolečnost vznikla na základě memoranda Jihočeského kraje a Českých Budějovic v roce 2006. Areál zaujímá 300 hektarů pozemků, od armády dostalo letiště 150 objektů. Licenci na neveřejný provoz vlastní od roku 2008. Investorem je Jihočeský kraj. Původní projekt modernizace měl hodnotu 1 miliardy korun, poté, co Evropská unie odmítla investici dotovat, seškrtali vlastníci náklady na polovinu. Letiště provozuje heliport pro záchrannou službu. Má 47 zaměstnanců. |
Právě Zimola před dvěma lety tvrdil, že strategický partner pro letiště by mohl „přiletět“ z Ruska. Jihočeši začali jednat se zástupci významné letecké společnosti Ural Airlines. Podle šéfa letiště Ladislava Ondřicha dopadly však námluvy pokaždé stejně. Potenciální partneři vnímali vždy jen záměr, přidat se chtějí až ve finále.
Také proto společnost finišuje s přípravou letiště pro podání žádosti o veřejný mezinárodní provoz. Dokončují modernizaci vzletové dráhy, navigační technologie i stavbu vrátnice. Důležitým objektem bude nový terminál. „Právě běží výběrové řízení na dodavatele terminálu,“ poznamenal Ondřich.
Nejen investice, ale i dotování provozu leží na vlastnících. V pondělí poslali českobudějovičtí zastupitelé letišti podporu pro příští rok ve výši 18 milionů korun, většina peněz jde na provoz. Už několik let letiště funguje jako neveřejné mezinárodní, tedy bez pravidelných linek, a podle důvodové zprávy pro zastupitele prodělává ročně 34 milionů korun. Ztráty hradí vlastníci.
Někteří skeptici varují před optimizmem, že se společnost dostane z dluhů. Letiště zaměřená na pravidelnou i charterovou dopravu se v Evropě zmítají ve ztrátách. Pro některá letiště - třeba v ostravském Mošnově - je proto východiskem partnerství s čínskými investory.
Jihočeské letiště plánuje budoucnost jinou. Těžiště má ležet v nákladní dopravě. Na tu se zaměřuje i letiště v belgickém Lutychu, kde působí silná izraelská společnost. Podle Zimoly to však neznamená, že by v Plané nefungovala osobní letecká přeprava.
„Rozhodný pro nás bude rok 2018, kdy chceme získat certifikát na veřejný mezinárodní provoz. Na žádost se připravujeme už dnes a konzultujeme s odborníky předpisy, které už odpovídají evropským normám,“ vysvětlila mluvčí letiště Martina Vodičková.
V souvislosti s modernizací je od 15. září areál bez leteckého provozu, protože se opravuje přistávací i vzletová dráha. „Je to součást první etapy za 115 milionů korun, kterou financuje Jihočeský kraj. Zároveň děláme kompletní inženýrské sítě pro výstavbu terminálu a navigačních přivaděčů. Vyrůstá také nová vrátnice, která bude zároveň bezpečnostním centrem,“ vyjmenoval ředitel Ondřich. Dráha bude hotová do konce roku, s jejím zprovozněním počítá do konce ledna.
Kraj už vypsal výběrové řízení na druhou finální etapu, do kterého se přihlásila desítka uchazečů. Práce, mezi kterými má být třeba stavba terminálu, potrvají 18 měsíců.
Kvůli lepšímu výjezdu z letiště vznikne v Plané i nová okružní křižovatka na E55. Stavět ji bude možné pravděpodobně až po dokončení obchvatu Českých Budějovic.